[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دختری که احیاگر ولایت بود ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

از حضرت معصومه(س) احادیثی نقل شده است که همه آنها حول محور امامت و ولایت می‌چرخند و آن حضرت با بیان این احادیث، سعی در سوق‌دادن افکار جامعه به سمت امامت و ولایتی که در غربت مانده بود، نموده است.
یکم ذی‌القعده، ولادت حضرت معصومه(س) است که ایشان دختر امام موسی بن جعفر(ع)، هفتمین امام شیعیان بودند.
حضرت معصومه(س) از شخصیت‌های مورداحترام شیعیان هستند که آرامگاهشان در شهر قم واقع شده و مأمن دلدادگان اهل‌بیت(ع) است.
 فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه(س)
اگر بخواهیم به فضایل حضرت معصومه(س) اشاره کنیم، در رأس آنها باید بگوییم همین بس که پرورش‌یافته دامان عصمت و طهارت(ع) بوده‌اند و از همان کودکی، تحت تعلیم و تربیت امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع) قرار داشتند.
شیخ عباس قمی درباره حضرت معصومه(س) می‌گوید: «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل دختران موسی بن جعفر(ع)، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت موسی(ع)، معروف به حضرت معصومه(س) هستند.
شیخ محمد تستری نیز در خصوص حضرت معصومه(س) می‌گوید: در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع)، با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(ع)، کسی هم‌شأن حضرت معصومه(س) نیست.
در بسیاری از احادیث هم به فضایل و مناقب حضرت معصومه(س) اشاره می‌شود که اولین فضیلت آن حضرت، این است که دختر، خواهر و عمه ولی خدا می‌باشند؛ چنان‌که در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س)، حضرت به‌عنوان دختر رسول خدا(ص)، دختر فاطمه(س)، دختر خدیجه(س) و… معرفی می‌شوند و موضوعی که نشانه عظمت و منزلت ایشان است، پیشگویی جد بزرگوارشان از تولد حضرت معصومه(س) بود که فرمودند خداوند از پسرم، دختری به من عنایت خواهد کرد که نامش فاطمه است و در سرزمین قم به خاک سپرده می‌شود و هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد.
امام صادق(ع) فرموده‌اند: «بدانید بهشت 8 در دارد که 3 در آن به سوی قم است. زنی از فرزندان من در آنجا رحلت می‌کند که نامش فاطمه دختر موسی(ع) است. برای خداوند حرمی است وآن مکه است. برای پیامبر(ص) هم حرمی است و آن مدینه است، برای امیرالمؤمنین(ع) حرمی است و آن کوفه است و اما برای ما حرمی است و آن شهر قم است.»
 فداها ابوها
امام موسی کاظم(ع) درباره حضرت معصومه(س) فرموده‌اند که: «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش.» که نشان از مقام علمی حضرت معصومه(س) دارد و از فضایل حضرت معصومه(س)، مقام شفاعت است و ایشان بعد از حضرت فاطمه(س)، دومین زنی هستند که به نص اهل بیت(ع) دارای مقام شفاعت هستند و یکی از این نصوص، این سخن امام صادق(ع) است که می‌فرمایند: «زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که نامش فاطمه است و به شفاعت او، همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند.»
آیت‌الله حاج شیخ محمد ناصری دولت‌آبادی از علمای دولت‌آباد اصفهان، از پدرش مرحوم آیت‌الله شیخ محمدباقر ناصری نقل می‌کند: در سال 1295 هجری قمری در اطراف قم، قحطی شدیدی شد که مردم را به ستوه آورد؛ مردم تصمیم گرفتند از میان خود چهل نفر متدین را انتخاب کرده و به قم بفرستند. این چهل تن به قم آمدند و در حرم حضرت معصومه(س) به بست نشستند تا شاید با عنایت و دعای آن بزرگواران خداوند باران بفرستد. پس از گذشت سه شبانه‌روز، در شب سوم یکی از آنان، مرحوم میرزای قمی را در خواب می‌بیند. میرزا از او علت بست‌نشستنشان را می‌پرسد. او عرض می‌کند: مدتی است که در منطقه ما بر اثر نباریدن باران، خشک‌سالی و قحطی به وجود آمده است؛ برای رفع خطر، به اینجا پناه آورده‌ایم. میرزای قمی می‌گوید: «برای همین در اینجا جمع شده‌اید؟ اینکه چیزی نیست، این مقدار از دست من نیز ساخته است. در چنین نیازها به ما مراجعه کنید، اما اگر شفاعت جهان آخرت را خواستید، دست توسل به دامان این شفیعه روز جزا، دراز کنید.»
محدث قمی همچنین می‌گوید: «در عالم رؤیا، مرحوم میرزای قمی را دیدم و از وی پرسیدم که آیا اهل قم را حضرت معصومه(س) شفاعت خواهد کرد؟ دیدم میرزا با تندی، متوجه من شد و گفت: چه گفتی؟ من سؤالم را تکرار کردم. باز با تندی، به من گفت: چه گفتی؟ مرتبه سوم که سؤالم را تکرار کردم، پاسخ داد: یا شیخ، تو چرا چنین سؤالی می‌کنی؟ شفاعت اهل قم با من است، حضرت معصومه(س) تمام شیعیان عالم را شفاعت خواهد کرد.»
امام رضا(ع) نیز در خصوص حضرت معصومه(س) فرموده‌اند که «هرکس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند، همانند آن است که مرا زیارت کرده است».
 سوق‌دادن جامعه به امامت و ولایت در احادیث حضرت معصومه(س)
از حضرت معصومه(س) احادیثی نقل شده است که همه آنها حول محور امامت و ولایت می‌چرخند و آن حضرت با بیان این احادیث، سعی در سوق‌دادن افکار جامعه به سمت امامت و ولایتی که در غربت مانده بود، نموده است.
 و اما روزی به نام دختر
 پیشنهاد نام‌گذاری روز ملی دختر هم‌زمان با روز ولادت حضرت معصومه(س) و درج آن در تقویم رسمی کشور، اولین بار از سوی فرهنگ‌سرای دختران مطرح شد و پس از بررسی در مجموعه امور زنان شهرداری تهران به کمیته بررسی نام‌گذاری روزها در تقویم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد که با طی‌کردن مسیر قانونی خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مقرر شد از سال 86 اول ذی‌القعده، روز ولادت حضرت معصومه(س) به‌عنوان روز ملی دختران در تقویم درج شود.
در قرآن کریم درمورد دختران سخن گفته شده است که دختران پیش از آنکه به همسری درآیند و به افتخار مادری نائل شوند، از مقام، حرمت و حقوق خاصی برخوردار هستند.
در میان اهل بیت(ع) نیز زنان و دختران جایگاه ویژه‌ای داشته و ایشان همیشه از تعابیر زیبا و نیکو برای دختران استفاده می‌کردند. در سخنان ائمه(ع)، دختران با اسامی مانند حسنه (نیکی)، قواریر (بلورها) و ریحانه (گل) نام برده شده‌اند.
پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص دختران فرموده‌اند: خداوند با دختر مهربان‌تر از پسر است. کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می‌کند. هرکه را دختری است، خداوند یاری‌دهنده او، برکت‌بخش به او و آمرزنده او خواهد بود. هر خانه‌ای که در آن دختر باشد، هر روز دوازده برکت و رحمت از آسمان ارزانی‌اش می‌شود و زیارت فرشتگان از آن خانه قطع نمی‌گردد؛ درحالی‌که در هر شبانه‌روز برای پدر آن دختران عبادت یک سال نوشته می‌شود.»
 دختران در بهبود روند پیشرفت سرزمین ما نقش بسیار مؤثری دارند
سیده مریم حسینی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز ضمن تبریک میلاد باسعادت دختر حضرت موسی بن جعفر(ع)، حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: روز دختر به‌منظور تجلیل از دختران و تبلیغ ایده‌های رعایت حقوق دختران در جوامع برگزار می‌شود. دختران آینده‌ امیدواری ما هستند و آنها با توان بینش و نوآوری خود، در بهبود روند پیشرفت سرزمین ما نقش بسیار 
مؤثری دارند.
وی ادامه می‌دهد: دختران ذهن باز و هوشمندی دارند و به‌عنوان افرادی که در طول تاریخ نقش مهمی را به‌عهده داشته‌اند، تعریف می‌شوند. در بسیاری از جوامع، دختران با داشتن ایده‌های خلاقانه و سرشار از پتانسیل، به‌عنوان انسان‌هایی ناب و باارزش مورد توجه و احترام قرار می‌گیرند.
حسینی با تأکید بر اینکه بهترین تعبیر از دختران در روز دختر، این است که دختران پیشروهای تحول جوامع هستند، بیان می‌کند: همواره باید توانایی‌ها و پتانسیل‌های دختران ما برای ایجاد تحول و پیشرفت جامعه موردتوجه قرار بگیرد. همچنین، روز دختر بر آگاهی بیشتر از رعایت حقوق دختران، قانون‌گذاری و بهبود وضعیت آنها در جامعه تأکید می‌کند. دختران، نماد شجاعت، خلاقیت، نوآوری و پیشرفت و مهربانی هستند که همیشه باید از آنها به‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ جوامع حمایت کرد. 
وی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد زمینه لازم برای رشد همه‌جانبه دختران اظهار می‌کند: باید در راستای هویت‌بخشی به دختران، شرایط جامعه را به‌گونه‌ای مهیا کرد که قابلیت رشد در زمینه‌های علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی، تشکیل خانواده و... برای آنان فراهم شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی