[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۲
  • دوره جدید

رایج‌ترین اشتباهات کسب وکارها در فضای مجازی، روزنامه شیراز نوین

حضور در فضای مجازی برای کسب وکارها، بدون برنامه یا بودجه مشخص شده، می‌تواند یک شکست بزرگ را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر حضور ضعیف در پلتفرم‌های اجتماعی می‌تواند برای برندهای بزرگ یک فاجعه به تمام معنا باشد، بنابراین دانستن این موضوع که چگونه از شکست خوردن در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کنید، برای همه کسب وکارها یک اصل اساسی و مهم است. شبکه‌های اجتماعی را می‌توان فرصتی بزرگ برای اکثر سازمان‌ها، اعم از B2B و B2C دانست که به صورت مجازی یا فیزیکی مشغول فعالیت هستند. تئوری استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده و تنها شامل این می‌شود که اگر محتوایی باکیفیت تولید کنیم، به موفقیت خواهیم رسید. با این حال اجرای این تئوری چندان راحت نیست! در ادامه برخی از اشتباهات رایج در شبکه‌های اجتماعی را مرور خواهیم کرد که باید تمام تلاش خود را در جلوگیری از رخ دادن آن‌ها به‌کار بگیریم. 
1- فکر می‌کنید همه شبکه‌های اجتماعی یکسان هستند: برای بازاریاب‌های تازه‌کار فعال در حوزه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بیشتر پلتفرم‌ها مثل هم به نظر می‌رسند. در همه آن‌ها کاربران پروفایل‌هایی دارند و از طریق ارسال پست، استوری، استاتوس و...؛ افکار، علایق، شکایات و... را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. با این حال عاقلانه نیست که با همه شبکه‌های اجتماعی به یک صورت رفتار کنیم، زیرا آن‌ها کاملاً شبیه به هم نیستند. هر پلتفرم، جامعه مخاطب خاص خود را دارد که از نظر عملکرد نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، یوتیوب، یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری ویدیو است و اینستاگرام برای اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوهای کوتاه مناسب است. توئیتر نیز همچنان پادشاه تولید محتوا در حوزه متن محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است که به‌جای حضور هم‌زمان در همه شبکه‌های اجتماعی، روی یک یا دوتای آن‌ها وقت بیشتری بگذارید. 
2- برای شبکه‌های اجتماعی خط مشی یا برنامه مشخصی ندارید: بهتر است در مجموعه خود، شخصی را مسئول تدوین قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی کنید. باید بدانید که هدف‌تان از ایجاد یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی چیست، آیا می‌خواهید از آن برای افزایش فروش استفاده کنید، یا تنها قرار است روابط عمومی شرکت خود را به آن بسپارید. همچنین به احتمال بسیار زیاد اکثر کارمندان شما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. بنابراین باید بر محتواهای تولید شده توسط آن‌ها در مورد شرکت و کسب وکارتان نظارت داشته باشید. این را به خاطر داشته باشید که در فضای اینترنت هیچ چیز خصوصی نیست، حتی محتواهای منتشر شده در یک صفحه خصوصی نیز می‌توانند به اشکال مختلف گسترش پیدا کنند. در خط مشی خود باید به وضوح مشخص کنید که چه چیزی باید در شبکه‌های اجتماعی اصلی شرکت شما به اشتراک گذاشته شود و چه چیزهایی مناسب نیست. همچنین کارمندان باید در مورد محتواهای تولیدی خود در شبکه‌های اجتماعی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به شرکت و سازمان شما مربوط می‌شود حساسیت بیشتری داشته باشند.
3- پیام‌ها و شکایت‌ها را نادیده گرفته و تنها به فروش بیشتر اهمیت می‌دهید: کاربران شما در شبکه‌های اجتماعی نباید احساس کنند که تنها بخشی از یک معامله هستند. البته این بدان معنا نیست که شما نباید از شبکه‌های اجتماعی برای فروختن محصولات و خدمات خود استفاده کنید؛ در واقع شبکه‌های اجتماعی جایگاه مناسبی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان و مطلع شدن از انتقادات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای آن‌هاست. لازم به ذکر است که معمولاً اکثر بازخوردها مثبت و یا خنثی است، اما ممکن است شکایت‌هایی نیز از جانب برخی مشتریان و مخاطبین مطرح شود. بدترین کار در مواجهه با این پیام‌ها، نادیده گرفتن آن‌هاست.شما می‌توانید یک شکایت را به یک تجربه مثبت تبدیل کنید. برای این منظور ضمن ابراز تأسف از مشکل پیش آمده برای کاربر، به صورت مستقیم آن را پیگیری کنید. بهتر است هیچ‌گاه شروع کننده یک بحث با کاربر ناراضی نباشید و در صورت از کنترل خارج شدن کاربر و استفاده از عبارت‌های توهین‌آمیز و افترا، می‌توانید مکالمه را در بخش پیام‌های خصوصی ادامه دهید.
4- از ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید: اکثر شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی جهت بازاریابی مبتنی بر سوشال مدیا دارند که به کسب وکارها اجازه می‌دهد به مشتریان جدید دسترسی داشته باشند و یا برای برقراری ارتباط با مشتریان سابق و فعلی برنامه‌ریزی نمایند. با این حال برخی از بازاریابان فعال در این حوزه ترجیح می‌دهند تنها روی گوگل ادز (GOOGLE ADS) تمرکز داشته باشند. با این حال شما باید به صورت روزانه، زمانی را صرف بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها نمایید تا بتوانید پیشنهادات مربوط به شبکه‌های اجتماعی را ارتقا دهید. همچنین اگر حساب‌های اجتماعی شرکت شما، ترافیکی را روانه وب‌سایت‌تان می‌کند، با بررسی و تحلیل داده‌ها می‌توانید متوجه شوید که کدام پلتفرم، بازدیدکننده بیشتری را برای شما به همراه دارد.
5- تمرکز بیشتر را روی تعداد لایک‌ها، دنبال‌کنندگان و ... می‌گذارید و به کیفیت اهمیت نمی‌دهید: تمرکز بر کمیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی، اشتباهی است که اکثر کسب وکارها مرتکب می‌شوند. آمار اشتراک‌گذاری و یا تعداد فالوئرها حائز اهمیت هستند، اما چقدر از آن‌ها را می‌توانید به یک مشتری تبدیل نمایید. دلایل زیادی برای دوست داشتن یک حساب در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران وجود دارد، اما دوست داشتن صفحه و یا محتوای تولید شده توسط شما، دلیلی بر خرید کردن از شما نیست. بررسی‌های انجام شده توسط Marketing Land، حاکی از آن است که اگرچه علاقه‌مندان به شبکه‌های اجتماعی، 85 درصد از تعاملات یک برند در فضای مجازی را تشکیل می‌دهند، اما تنها 29 درصد آن‌ها جزو مشتریان آن برند محسوب می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ارتباطات شما در شبکه‌های مجازی، باید در نهایت به افزایش فروش و سودآوری شما منجر شود، در غیر این صورت موجب هدررفت منابع زمانی و مالی شما می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که داشتن لایک بیشتر به معنای فروش بیشتر نیست، بهتر است روی افزایش وفاداری به برند و آگاهی از برند تمرکز داشته باشید، زیرا می‌توانید به کمک این دو، فروش خود را افزایش دهید. نکته دیگر این است که هیچ گاه فالوئر نخرید. این کار مطمئناً برای هیچ کسب وکاری جوابگو نبوده است. شما باید به جای بزرگ‌ترکردن اعداد فالوئرها، روی افزایش مخاطبین واقعی و مشتریان بالقوه متمرکز باشید.
6- زیاده‌روی در ارسال پست: زیاده‌روی در ارسال پست نیز یکی دیگر از اشتباهات رایجی است که کسب وکارها در پلتفرم‌های اجتماعی مرتکب می‌شوند. هنگام ارسال یک پست جدید باید مخاطبین خود را در نظر بگیرید. در واقع بهتر است محتوایی متمرکز را تولید کنید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید. تعداد پست‌هایی که در طول یک روز به ‌اشتراک می‌گذارید با توجه به نوع پلتفرم اجتماعی متفاوت است. به عنوان مثال توییت‌ها عمر بسیار کمتری از پست‌های اینستاگرامی یا فیس‌بوکی دارند، بنابراین می‌توانید حجم فعالیت خود را در توئیتر افزایش و پیج فیس‌بوک را کمتر به‌روز کنید. نکته مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که با تحلیل رفتار کاربران، دریابید که بهترین زمان ارسال پست‌ها چه ساعت‌هایی در روز است؛ بدین ترتیب بیشترین بازخورد را تنها به کمک تعداد محدودی محتوا دریافت خواهید کرد. لایک کردن محتوای مخاطبین برای یک کسب وکار چندان جالب نیست، مگر اینکه محتوای آن‌ها مستقیماً به کسب وکار شما مرتبط باشد. همچنین استفاده از ابزارهای خودکار ارسال پست، چندان توصیه نمی‌شود، زیرا کاربران هنگام مواجهه با محتوای تولید شده توسط انسان، احساس بهتری دارند.
7- محتوای همیشه سبز تولید نمی‌کنید: محتوای سبز یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت کسب وکارها در فضای مجازی است. محتوای سبز به محتوایی گفته می‌شود که با گذشت زمان ارزش خود را از دست نداده و یا حداقل به صورت طولانی مدت محتوایی ارزشمند محسوب شود. البته این به معنای بی‌اهمیت بودن انتشار اخبار در شبکه‌های اجتماعی نیست. حفظ تعادل میان محتوای با فایده زمانی مشخص و محتوای بدون آن، اهمیت بسزایی دارد. همچنین شما می‌توانید با به‌روزرسانی‌ مستمر محتواهای قدیمی، از آن‌ها یک محتوای سبز بسازید.
8- پروفایل خود را بهینه نمی‌کنید: اگر هدف‌تان از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، افزایش آگاهی از برند و هدایت ترافیک به وب‌سایت خود است، باید در نظر داشته باشید که مشتریان هنگام بازدید از پروفایل شما، در ابتدا چه چیزی را مشاهده می‌کنند. مطمئن شوید که عکس و یا لوگوی شما به‌روز است، تصویر هِدر (سرصفحه) نیز اهمیت بسزایی دارد و باید نشان دهنده حیطه فعالیت شما باشد. در بخش پروفایل نیز حتماً آدرس وب‌سایت خود را درج نمایید و به صورت خلاصه کسب وکارتان را معرفی کنید. از آن‌جا که محتوای شبکه‌های اجتماعی توسط موتورهای جست‌وجو بررسی می‌شوند، باید دقت کنید که اصول سئو در همه محتواهای تولید شده رعایت شود.
9- نمی‌دانید مخاطبان‌تان کجا هستند: ندانستن این موضوع که مخاطبان کسب وکار شما و مشتریان‌تان کجا هستند، یک اشتباه پرهزینه است. جامعه هدف شما، با توجه به نوع کسب وکارتان و همچنین محصولاتی که به فروش می‌رسانید، متفاوت است. استارت آپ‌ها معمولاً حوزه مخاطبین جوان‌تری را شامل می‌شوند و کسب وکارهای محلی ممکن است جامعه مخاطب مسن‌تری را در بر بگیرد. طبق بررسی‌ها اکثر مخاطبین فعال در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، توئیتر، پینترِست و فیس‌بوک در بازه سنی 18 تا 24 سال هستند و لینکدین بیشتر جامعه مخاطبی با سن 35 تا 44 سال را شامل می‌شود. دانستن این اطلاعات که مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا نمایید به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.
10- آنچه را دریافت می‌کنید که بهایش را پرداخت کرده‌اید: هنگامی که صحبت از میزان موفقیت در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، باید توجه داشت که شما آنچه را دریافت خواهید کرد که بهایش را پرداختید. در واقع میزان پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی، رابطه مستقیمی با میزان بودجه‌ای دارد که برایش درنظر گرفته‌اید. بنابراین باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. در عصر جدید، میزان تعاملات رودررو بین کسب وکارها و مشتریان در حال کاهش است و همه چیز جای خود را به نمونه‌های مجازی داده است. کارت ویزیت شما اکنون پروفایل شبکه‌های اجتماعی کسب وکارتان است و ویترین جایش را به وب‌سایت داده است. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی