[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آسیب هولناک خوراکی‌های سرد و خنک به بدن، روزنامه شیراز نوین

با گرم شدن هوا، مصرف خوراکی‌های سرد و بعضاً یخ‌زده در میان افراد بیشتر می‌شود، اما باید توجه داشت خوردن خوراکی‌های سرد و یخ‌زده خطرات و آسیب‌های جدی برای بدن به همراه دارد.
به گزارش نمناک، یک روز گرم تابستان را تصور کنید که قصد دارید در حوضچه آب سرد شیرجه بزنید. وقتی به آب سرد وارد می‌شوید، تأثیر جالبی روی بدنتان می‌گذارد؛ احساس می‌کنید که پوستتان جمع شده و منافذ آن کوچک شده‌اند، اما حالا تصور کنید که یک لیوان یخ یا یک بستنی خوش‌مزه بخورید. چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟
مانند اینکه سرمای موضعی باعث سفتی و انقباض منافذ پوستی می‌شود، مصرف خوراکی‌های خیلی سرد نیز باعث تحریک و انقباض موقت مخاط دهان و دستگاه گوارش می‌شود. در این وضعیت، جریان خون به‌طور موقت کاهش می‌یابد و اعصاب محیطی تحریک می‌شوند. به همین دلیل، بسیاری از افراد پس از خوردن بستنی یا نوشیدنی‌های سرد، سردرد می‌گیرند. اگرچه لذت مصرف این خوراکی‌ها در گرمای طاقت‌فرسای تابستان بسیار خوشایند است، اما مصرف مداوم و بی‌اندازه آنها خطرناک خواهد بود. در این بخش شما را با 10 خطر پنهان مصرف خوراکی‌های سرد آشنا می‌کنیم:
1. تجمع چربی
بعضی افراد فکر می‌کنند که نوشیدن مقادیر زیادی آب خنک می‌تواند متابولیسم بدن را تحریک کرده و سوخت کالری‌ها را افزایش دهد، اما باید بدانید که این باور همواره درست نیست. مصرف مقدار زیادی نوشیدنی خنک، هنگام غذا خوردن یا فوراً پس از آن، نه‌ تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کند، بلکه باعث سفت شدن و سخت شدن چربی‌ها در دستگاه گوارش می‌شود. در این شرایط، عملکرد هضم چربی‌ها به خوبی انجام نمی‌شود و چربی‌ها در بدن تجمع می‌یابند.
2. تشدید یبوست
اگرچه نوشیدن مقدار کافی مایعات در طول روز می‌تواند احتمال یبوست را کاهش دهد، اما مصرف مایعات خنک ممکن است باعث ایجاد یا تشدید یبوست شود. یکی از عوامل ایجاد این مشکل، انقباض مخاط داخلی دستگاه گوارش به‌دنبال نوشیدن مایعات سرد است؛ این انقباض باعث می‌شود عبور مواد غذایی از لوله‌های گوارشی دشوار شود و به وقوع یبوست بینجامد.
3. اختلال در آب‌رسانی
مصرف مایعات خیلی سرد، می‌تواند فرآیند آب‌رسانی در بدن را به تأخیر بیندازد. بدن نیاز دارد تا مایعات را به دمای طبیعی خود گرم کند تا بتواند از آنها استفاده کند. این امر باعث تأخیر در آب‌رسانی به سلول‌ها می‌شود. با این حال، باید ذکر کرد که در مورد دونده‌های دو استقامت، یک استثنا وجود دارد. اگرچه ورزشکاران عمومی به مصرف مایعات خیلی سرد توصیه نمی‌شوند، اما دونده‌های دو استقامت می‌توانند با نوشیدن آب خنک، رطوبت را در بدن خود برای مدت طولانی‌تر حفظ کنند.
4. مختل شدن گوارش
مصرف مایعات و خوراکی‌های سرد، می‌تواند منجر به دردهای شکمی، ریفلاکس معده و حالت تهوع شود. این نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها، به‌دلیل خاصیت ضدالتهابی سرداشتن، عروق خونی و لایه داخلی معده را تنگ و متنشر کرده و باعث کاهش کارآیی هضم غذا می‌شوند. در نتیجه، علائم سوهاضمه و ناراحتی‌های گوارشی بروز می‌دهند.
5. هدر دادن انرژی
اگرچه مصرف آب خنک و خوراکی‌های سرد در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث ایجاد احساس شادابی و سرزندگی شود، اما تکرار این عادت در طولانی‌مدت، می‌تواند باعث کاهش انرژی بدن شود. دلیل این امر این است که بدن باید بخشی از انرژی خود را برای گرم کردن مایعات مصرفی صرف کند. نوشیدن آب خنک حتی ممکن است منجر به وقوع پدیده‌ای به نام «دامپینگ» شود که باعث ضعف و بی‌حالی شدید در افراد می‌شود.
6. کاهش جذب ویتامین
دمای بدن در وضعیت طبیعی بین 34 تا 37 درجه سانتی‌گراد قرار دارد، اما دمای نوشیدنی‌های یخی و بستنی به میزانی بین 0 تا 2 درجه سانتی‌گراد است. صرف انرژی توسط بدن برای تنظیم دمای این نوشیدنی‌ها باعث کاهش انرژی مورد نیاز برای هضم و جذب مواد مغذی می‌شود. همچنین، انقباض عروق در دستگاه گوارش در نتیجه تماس با مواد غذایی خیلی سرد، می‌تواند به عامل دیگری برای اختلال در جذب مواد مغذی تبدیل شود.
7. کاهش ضربان قلب
عصب «واگ» یکی از اعصاب حیاتی بدن است که از گلو شروع شده و از گردن تا شکم ادامه دارد و تمام احشای قفسه سینه و شکم تا کولون را تأمین عصبی می‌کند. هرگونه تحریک یا اختلال در عملکرد این عصب، می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خیلی سرد می‌تواند به تحریک این عصب منجر شده و باعث کاهش ضربان قلب می‌شود، زیرا عصب «واگ» بخشی از سیستم عصبی اتونوم است و کنترل حرکات غیرارادی بدن را بر عهده دارد. علاوه بر این، وظیفه کاهش ضربان قلب را نیز بر عهده دارد، بنابراین هر تحریکی که آن را فعال کند، باعث کاهش ضربان قلب می‌شود.
8. افزایش احتمال عفونت
قرار گرفتن در هوای سرد زمستان می‌تواند منجر به آبریزش بینی و انسداد سینوس‌ها شود، و همین تأثیر را مصرف آب سرد و خوراکی‌های خنک نیز در بدن دارند. در این شرایط، بدن برای گرم کردن مخاط، ترشحات مخاط محافظتی راه‌های تنفسی را افزایش می‌دهد تا رطوبت فراهم کند. با مصرف خوراکی‌های خیلی سرد، این ترشحات اضافی باعث انسداد مسیرهای تنفسی و مشکلات تنفسی می‌شوند. به‌علاوه، این وضعیت فرد را در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های گلو قرار می‌دهد.
9. افزایش غلظت خون
مصرف خوراکی‌های خیلی سرد باعث انقباض و تنگ شدن عروق بدن می‌شود. در این وضعیت، جریان خون کاهش می‌یابد و خون غلظت بیشتری به خود می‌گیرد. به همین دلیل، قلب باید برای حفظ جریان خون طبیعی عملکرد خود را افزایش دهد. همچنین، افزایش غلظت خون باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها و رشد باکتری‌ها در بدن می‌شود. در این حالت، خون به سرعت به نقاط انتهایی بدن مانند انگشتان نمی‌رسد و باعث حس خواب‌آلودگی در دست و پا و کاهش شفافیت ناخن‌ها می‌شود. همچنین، غلظت خون و انقباض عروق می‌تواند به تورم و کبودی پاها منجر شود، زیرا در این شرایط خون به سختی به قلب بازگشت می‌یابد.
10. تضعیف ایمنی بدن
نوشیدن آب سرد و مصرف مایعات خنک پس از وعده غذایی، باعث افزایش تولید مخاط در بدن می‌شود. این موضوع منجر به کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و فرد در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی آسان‌تر مستعد می‌شود. همچنین، مصرف داروها همراه با مایعات خنک، می‌تواند باعث اختلال در جذب داروها شود زیرا سرما باعث تأخیر در جذب داروها می‌شود.
مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های یخی با ایجاد تغییر ناگهانی در دمای بدن، باعث ایجاد شوک می‌شود و در طولانی‌مدت می‌تواند عامل ایجاد بیماری‌های مزمن شود. 
برای اطلاع از دمای مناسب بدن، کافی است یکی از انگشتان خود را در دهان خود بگذارید و چند ثانیه نگه دارید؛ بهتر است خوراکی‌های مصرفی شما به همین دما، گرم باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی