[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۵
  • دوره جدید

آیا خوردن میوه در تنظیم قند خون دیابتی‌ها مؤثر است ؟، روزنامه شیراز نوین

کارگر آنلاین: برای بسیاری از افراد سؤال است که آیا مصرف میوه قند خون دیابتی‌ها را تنظیم می‌کند؟ مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت بدن مفید است اما افراد دیابتی باید از خوردن برخی میوه‌ها اجتناب کنند.
آیا افراد مبتلا به دیابت باید برای محتوای قنددار میوه، مصرف آن را کنار بگذارند ؟
مدیریت دیابت به معنای مدیریت بلند مدت گلوکز، چربی خون، فشارخون و وزن می‌باشد که در ‌این بین میوه‌ها و سبزیجات نقش بسیار مهمی‌ را‌ ایفا می‌کنند.
نگرانی در مورد ‌این که میوه‌ها حاوی قند هستند و می‌توانند گلوکز خون را افزایش دهند، در افراد وجود دارد و در حقیقت بیشتر میوه‌ها گلایسمیک معمولی دارند که می‌توانند گلوکز را بالا ببرند.
سایز و میزان غذای مصرفی فرد نیز نقش مهمی ‌در تعیین میزان گلوکز قند خون فرد دارد و باید به جزئیات آن دقت بیشتری داشت.
یک میوه به طور طبیعی و در حالت میانگین و معمولی حاوی 15 تا 20 گرم کربوهیدرات است که تقریباً با یک کف دست نان برابری می‌کند. یک قوطی کوکاکولای متوسط نیز حاوی 35 گرم کربوهیدرات است و یک تکه کیک شکلاتی نیز به مقدار 35 گرم کربوهیدرات دارد.
بنابراین اگر به دنبال‌ این هستید که میزان کربوهیدرات را کاهش دهید و مدیریت گلوکز خون را کاهش دهید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که ‌این غذاها و نوشیدنی‌ها را مثل بیسکویت‌ها، کیک‌ها، شکلات و دیگر اسنک‌ها و تنقلات را کاهش دهید.
کم کم باید میزان غذاهای نشاسته‌دار، چربی‌ها، قند و نمک را نیز بکاهید.
پیشنهاد ما ‌این است که لیستی از تمام غذاهای مصرفی و میوه‌ها و سبزیجات را به همراه میزان آن‌ها تهیه کنید و آن را با پزشک متخصص خود بررسی کنید که شاید اصلاً نیازی به کاهش ‌این مواد نداشته باشید.
آیا افراد مبتلا به دیابت باید از آب میوه‌ها هم دوری کنند؟
آب میوه دارای قند طبیعی است و فیبر آن نیز کم است و در نتیجه خاصیت چندانی ندارد زیرا که خوردن آب میوه از خود میوه راحت‌تر است و در نتیجه فرد در مدت زمان کوتاه مقدار بیشتری از آن را می‌نوشد که همین امر باعث وارد شدن مقدار زیادی کربوهیدرات در بدن او می‌شود. بسته به نوع دیابت و چگونگی مدیریت شما، آب میوه می‌تواند سطح گلوکز خونتان را بالا ببرد و روی اضافه وزن‌تان نیز تأثیرگذار باشد، پس بهتر است که به جای آب میوه، خود میوه را بخورید و اگر هم تمایل زیادی به آب میوه دارید، فقط یک لیوان کوچک بنوشید و یک بار در روز بیشتر ‌این کار را انجام ندهید که بیش از ‌این مقدار باعث بدتر شدن وضعیت دیابت شما می‌شود.
میزان میوه و سبزیجات مصرفی شما باید به اندازه یک کف دست باشد. مثلاً:
- یک سیب، هلو یا موز با اندازه متوسط
- یک خوشه انگور به اندازه یک کف دست
- 3 قاشق غذاخوری سبزیجات
- 3 کاسه سالاد
- 1 قاشق غذاخوری میوه خشک شده
برای صبحانه نیز از مواد غذایی زیر استفاده کنید:
- تکه‌های موز را به جو گندم اضافه کنید و حتماً میزان گندم را کاهش دهید تا جا برای میوه باقی بماند.
- قارچ و گوجه فرنگی را به صبحانه خود اضافه کنید.
- سالاد میوه را بدون اضافه کردن ماست شیرین میل کنید.
- برای ناهار نیز یک غذای سبک مثل سالاد میوه را جایگزین غذاهای سرخ کردنی یا ساندویچ کنید و به جای اسنک‌ها و تنقلات مضر روزمره نیز از میوه و سبزیجات استفاده کنید.
- برای عصرانه نیز سبزیجاتی مثل هویج، بروکلی، کلم و ... مناسب هستند.
سایر موارد و نکاتی که باید در نظر گرفت:
- میوه و سبزیجات در صورت خام بودن فواید بیشتری دارند تا زمانی که آن‌ها را بپزید. سعی کنید که غذاها را به جای گذاشتن درون مایکروویو، بخارپز کنید و کمی ‌ادویه گیاهی را به سبزیجات بدون طعم خود بزنید تا بیش از همیشه از طعم آن‌ها لذت ببرید.
- میوه و سبزیجات ترکیب مختلفی از مواد مغذی هستند، بنابراین می‌توان از انواع مختلفی از آن‌ها استفاده کرد.
- مراقب میوه‌های خشک باشید اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید و تنها یک قاشق غذاخوری از آن کافی می‌باشد.
- از آب میوه و اسموتی تا جایی که می‌توانید دوری کنید.
- از مصرف شیره میوه‌ها نیز خودداری کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی