[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تحسین قاتلان مـاه کامل، روزنامه شیراز نوین

هفتادوششمین جشنواره فیلم کن، این روزها در شرایطی در حال برگزاری است که اتفاق‌ها به‌مراتب بهتر از آن چیزی که تصور می‌شد، در حال رخ دادن است. به گزارش ایرنا، در قدم اول و زمانی که اسامی فیلم‌های رقابتی این رویداد اعلام شد، امیدهای بسیاری رنگ باخت. حضور فیلم‌های نسبتاً گمنام سبب شد تا در گام نخست، انتظار چندانی از یک رویداد وسوسه‌انگیز نرود، اما برنامه‌ریزی مسئولان بزرگترین جشنواره سینمایی جهان، تمامی این معادلات را به‌هم ریخت.
ضمن اینکه انتظار می‌رفت، اعتراضات سراسری فرانسه، حاشیه‌هایی را برای کن ۲۰۲۳ رقم بزند، اما تمامی این اعتراض‌ها، محدود به همان روز نخست شد و به‌جز آن، موردی دیگر از این اتفاق‌ها، گزارش نشد.
هوشمندی مسئولان کن امسال، انتخاب یک فیلم درست برای افتتاحیه بود. در روز نخست جشنواره امسال، ۳ اتفاق مهم رقم خورد: نخست، حضور مایکل داگلاس بود که نخل طلای افتخاری این دوره را از آن خود کرد و پس از مدت‌ها، اقتدار و شکوه خود را به سوژه نخست رسانه‌های هنری جهان تحمیل کرد.
مورد دوم، به حضور نسبتاً پررنگ چهره‌های سرشناسی چون هلن میرن، کاترین زتاجونز، ال فنینگ و مس میکلسن روی فرش قرمز مربوط است که توجه رسانه‌های بیشتری را به جشنواره کن جلب کرد و این ستاره‌ها به همراه تیم داوری امسال و عوامل فیلم‌های روز نخست، حجم زیادی از بازیگران سرشناس را در روز نخست کن امسال، به سوژه رسانه‌ها تبدیل کردند.
مورد سوم، به جانی دپ مربوط است؛ بازیگری که حکم یک بمب بزرگ را برای کن امسال دارد. دپ پس از پروسه طولانی دادگاه با امبر هرد، که سبب شد چندسالی از بازیگری دور بماند، حالا در فیلم ژان دو باری، حضور کوتاه را تجربه کرده است.
این اولین حضور سینمایی دپ پس از چند سال، سبب شد تا وی برای نخستین‌بار طی چند سال اخیر، در یک رویداد سینمایی، به شکلی رسمی حضور یافته و بر روی فرش قرمز راه برود. سوژه جانی دپ، بمب بزرگی بود که مسئولان کن، از آن در افتتاحیه استفاده کردند و سبب شدند تا نگاه بسیاری از مردم عادی که چندان کن را دنبال نمی‌کردند، به این سوژه جلب شود.
بنابراین کن ۲۰۲۳، افتتاحیه خوبی را پشت سر گذاشت و توانست یک شروع قدرتمند داشته باشد.
البته کن تا همین‌جا، چند غافلگیری خوب نیز داشته است: فیلم ژاپنی هیولا ساخته هیروکازو کوره‌ادا یکی از این غافلگیری‌ها بوده که توانسته تحسین منتقدان بسیاری را برانگیزد.
اما غافلگیری بزرگ کن تا به اینجا، اهدای غیرمنتظره نخل طلای افتخاری به هریسون فورد بود که برای ایندیاجونز ۵ به کن رفت و فرش قرمز این فیلم را به یکی از پرستاره‌ترین مراسم رویداد امسال تبدیل کرد. اتفاقی که سال گذشته به شکل غافلگیرکننده‌ای برای تام کروز رخ داده بود، حالا برای هریسون فورد محبوب رخ داد.
اما غافلگیری بزرگ کن امسال، همان‌ چیزی بود که از مدت‌ها قبل انتظارش می‌رفت؛ نمایش آخرین ساخته مارتی بزرگ؛ قاتلان ماه کامل همان چیزی بود که از اسکورسیزی انتظار می‌رفت. تحسین گسترده منتقدان بین‌المللی از یک فیلم جاه‌طلب سبب شد تا این فیلم ۴ ساعته به سرتیتر نخست رسانه‌های مهم جهان تبدیل شود.
برای نمایش این فیلم علاوه بر اسکورسیزی، رابرت دونیرو، لئوناردو دی‌کاپریو، کیت بلانشت، آلفونسو کوآرون، توبی مگوایر، پل دینو و چهره‌های دیگری حضور داشتند که سبب شد تا کن هفتادوششم، یکی از شلوغ‌ترین روزهایش را سپری کند.
البته ۶ روز دیگر از جشنواره امسال باقی‌مانده و فیلم‌های مهمی در نیمه دوم این رویداد به روی پرده می‌روند که باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا غافلگیری دیگری برای کن به همراه خواهند آورند یا خیر.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی