دانشمندان سیناپس پنهان در مغز موش‌ کشف کردند، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان به تازگی نوع جدیدی از سیناپس (محل ارتباط یک نورون با یک سلول دیگر) یافتند که در مغز موش‌ پنهان بود.
به گزارش گروه علم و آموزش ‌ایرنا از پایگاه خبری ساینس اَلِرت (Science Alert)، تحقیقات جدید یک تیم پژوهشی نشان می‌دهد که نوعی سیناپس ناشناخته در زائده‌های عجیب مومانندی که روی سطوح نورون‌ها در سلول مغز وجود دارد، پنهان شده است.
مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که ساختارهایی که مژک اولیه نامیده می‌شوند در سیگنال‌دادن عصبی نقش دارند. در واقع، آن‌ها به‌عنوان میانبری برای انتقال مستقیم سیگنال‌ها به هسته عمل می‌کنند تا تغییراتی را در کروماتین؛ مجموعه‌ای که کروموزوم‌ها را تشکیل می‌دهد، ‌ایجاد کنند.
شاید ‌این کشف به دانشمندان کمک کند که نقش ‌این ساختارهای مرموز را در سلول‌های دیگر نیز کشف کنند و برای فهم بهتر عملکرد پیچیده مغز به ما کمک کند.
دکتر دیوید کلَفَم (David Clapham) از مؤسسه پزشکی هوارد هیوز در آمریکا اظهار داشت:‌ این سیناپس ویژه راهی برای تغییر بخشی است که در هسته رونویسی یا ساخته می‌شود و همه برنامه‌ها را تغییر می‌دهد.‌ این مانند یک سکوی جدید روی سلول است که امکان دسترسی سریع به تغییرات کروماتین را فراهم می‌کند و بسیار اهمیت دارد؛ زیرا کروماتین بسیاری از جنبه‌های سلول را  تغییر می‌دهد.
مژک‌های اولیه تقریباً از همه سلول‌های پستانداران بیرون زده‌اند. نقش‌های برخی از آن‌ها کاملاً مشخص است، مانند آن‌هایی که به حرکت موکوس (ماده مخاطی) در ریه‌های انسان کمک می‌کنند؛ اما از عملکرد آن‌ها در بسیاری از سلول‌ها شناخت کمی ‌وجود دارد.
محققان هم روی موش‌های بالغ زنده و هم نمونه‌های ثابت مغز مطالعه کردند. آن‌ها از روش پرتویونی متمرکز میکروسکوپ الکترونی برای مطالعه نورون‌ها با وضوح بالا استفاده و مشخص کردند که مژک‌ها می‌توانند یک سیناپس، ساختاری که به نورون‌ها اجازه می‌دهد سیگنال‌ها را بین سلول‌ها مبادله کنند با آکسون‌های عصبی تشکیل دهند.
پس از کسب دانش بیشتر درباره مژک‌های عصبی،‌ این تیم پژوهشی قصد دارد نقش مژک‌های اولیه را در سایر اندام‌ها بررسی کند. درک دقیق‌تر از نحوه عملکرد بدن منجر به نتایج خوبی می‌شود؛ به طور مثال ممکن است منجر به ساخت داروهای مفیدتر شود.