[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۳
  • دوره جدید

«نهنگ آسمان»؛ هواپیمای سه طبقه‌ای متفاوت با قابلیت حمل ۷۵۵ مسافر، روزنامه شیراز نوین

روزیاتو - با کابین بسیار بزرگ، بال‌‌های عظیم و فضای کافی برای ۷۵۵ مسافر، مشخص است که چرا‌ این هواپیمای مفهومی ‌نهنگ آسمان (SKY WHALE) نامیده شده است.
نهنگ آسمان سه طبقه‌ بزرگ با حداکثر پنج ردیف صندلی دارد که طبقه بالایی مجلل آن مربوط به بیزنس کلاس است و پنجره‌‌های سقفی با نمای آسمان دارد که می‌توان شفافیت آن‌ها را به منظور کنترل نور کابین به دلخواه تغییر داد.
این هواپیمای عظیم قبل از چرخش موتورهای عظیمش در زاویه ۴۵ درجه، مثل یک هواپیمای جنگنده جت پرنده هریر 
(Harrier jump jet)  خود را در موقعیت قرار می‌دهد. سپس شروع به حرکت می‌کند و حرکت رو به جلوی موتورهای چرخان به ‌این ماشین غول پیکر اجازه می‌دهد با یک صعود تقریباً عمودی بلند شود. ‌این ویژگی باورنکردنی به نهنگ آسمان اجازه می‌دهد تا نیازمند فرودگاه‌های بزرگ نباشد و تنها به فضای کافی برای بال‌های ۸۷.۵ متری و طول ۷۶.۵ متری خود نیاز داشته باشد.
اندازه باورنکردنی SKY WHALE با پشت سر گذاشتن ‌ایرباس‌ای ۳۸۰-۸۰۰ به طول ۷۳ متر و بوئینگ ۷۴۷ به طول ۷۰ متر می‌تواند آن را به یکی از بزرگ‌ ترین هواپیماهای مسافربری که تاکنون ساخته شده تبدیل کند و امید می‌رود که حداکثر سرعت آن به بیش از ۹۹۷ کیلومتر در ساعت برسد.
نهنگ آسمان رؤیای اسکار وینالز، طراح اسپانیایی است که از زمان اولین رونمایی‌اش از ‌این کانسپت که هشت سال پیش اتفاق افتاد شاهد سیل علاقه و اشتیاق همگان بوده است. اسکار حتی مدلی از طرح خود را اخیراً در نمایشگاه حمل‌ونقل آینده در مرکز فرهنگی شیخ عبدالله السالم در کویت دید. او گفت: «شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران شخصی با قابلیت سرمایه‌گذاری عالی علاقه خود را نشان داده‌اند. همچنین متخصصان هوانوردی و دانشجویان هوانوردی، مؤسسات دانشگاهی، آکادمی ‌علوم یا استارت آپ‌های کوچک.»
مسافران ‌این هواپیما علاوه بر امکانات رفاهی یک هواپیمای معمولی، از فناوری‌های پیشرفته‌ای برخوردار خواهند بود. اسکار می‌گوید: «SKY WHALE به لطف فضای بزرگی که برای مسافران دارد، می‌تواند مثل یک هتل پرنده کلاس بالا باشد و انواع امکانات مثل سالن بدن‌سازی، سالن زیبایی، اسپا و غیره را داشته باشد تا ساعات پرواز برای مسافران زودتر سپری شود.»
این هواپیما از چهار موتور الکتریکی هیبریدی غول پیکر بهره می‌برد که دو موتور در بال‌ها و دو موتور در دم آن تعبیه شده‌اند. ساختار حلقه ‌مانند اطراف هواپیما با در نظر گرفتن ‌ایمنی طراحی شده و اسکار امیدوار است اگر هواپیما دچار مشکل شد، بدنه نهنگ‌شکل آن مثل یک پوشش محافظ جدا شده و به نجات جان افراد کمک کند.
همه ‌این‌ها به نظر یک طراحی انقلابی می‌آید اما تاکنون هیچ‌کس متعهد به ساخت و آزمایش یکی از ماشین‌های هیولای اسکار نشده است. او معتقد است که در حال حاضر شرکت‌ها بر ساخت هواپیماهای کوچک‌تر متمرکز شده‌اند اما امیدوار است طی چند سال آینده با افزایش تعداد افرادی که نیاز به سفر دارند، هواپیماهای بزرگ به آسمان برگردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی