[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۹
  • دوره جدید

توسعه صنعت ساختمان با مؤلفه‌های برندینگ، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین- گروه خبر 
همایش برترین‌های صنعت ساختمان فارس با رویکرد «برندسازی در صنعت ساختمان» و با هدف افزایش سطح علمی مدیران این بخش و همچنین تعامل و هم‌افزایی هرچه بیشتر دست‌اندرکاران این صنعت با حمایت معنوی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس و با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره این سازمان، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس و‌ جمعی از مهندسان و فعالان این حوزه برگزار شد.
 اهمیت خلق هویت در صنعت ساختمان
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس در این آیین عنوان کرد: آنچه که شاید طی این سال‌ها تولد و رشد برندهای حوزه ساخت‌وساز را با چالش مواجه کرده است، ساختار کنونی نحوه ساخت‌وساز در شهرهای کلان کشور و ورود نقدینگی صرف به این حوزه بدون توجه به ارکان فنی به عنوان پارامتری مؤثر در مقوله برندینگ است. مجتبی زوربخش موضوع برندینگ را یکی از راهکارهای مهم توسعه صنعت ساختمان دانست و گفت: سال‌هاست در حوزه ساختمان به موضوع ایجاد ارزش افزوده توجه نشده است؛ پارامتری که از دل برندینگ و ایجاد زیرساخت‌های هویتی پدید می‌آید و درنهایت می‌تواند در ماندگاری و پویایی این صنعت و محصول تولیدی آن که همان ساختمان است، مؤثر باشد. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر پروژه‌های ساختمانی که در جریان اجرای آنها، خلق ارزش افزوده مدنظر سازنده بوده، راحت‌تر به بازار عرضه شده و با حاشیه سودهای مطمئنه به فروش رسیده اند. رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس با اشاره به ضرورت توجه به مقوله برندسازی در حوزه ساخت‌وساز، تصریح کرد: در بازار رقابتی کنونی که همه شرکت‌ها به‌دنبال خلق فرصت‌های جذب سرمایه و توسعه زیرساخت‌های برنامه‌های آتی خود هستند، نگاهی ویژه به مقوله برندسازی و خلق هویت برای آنها می‌تواند در جذب سرمایه چه از منظر مالی و چه انسانی مؤثر باشد؛ اما آنچه در این مسیر حائز اهمیت است، رسیدن به یک درک صحیح از شرایط کنونی بازار و شناخت رقبا، تهدیدها و فرصت‌هاست.زوربخش با اشاره به اینکه صنعت ساختمان‌‌سازی مدام در حال پیشرفت است، گفت: محصولات نهایی این صنعت مهم باید دارای کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت باشند؛ در این راستا فناوری‌های زیادی برای رسیدن به این مهم ابداع شده و‌ برخی از آنها واقعاً باعث بهبود و پیشرفت این صنعت شده ‌اند. با استفاده از این فناوری‌ها می‌‌توان ساختمان‌های هرچه زیباتر، باکیفیت‌تر و متنوع‌‌تر در زمان کمتری ساخت. وی خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساختمان‌سازی باعث جلوگیری از هدررفت منابع طبیعی و افزایش بهره‌وری این صنعت به میزان ۳۰ الی ۴۵ درصد شده است. رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس با بیان اینکه برندینگ شامل استفاده از خدمات مهندسان حرفه‌مند، مصالح باکیفیت و صنعتی‌سازی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است، یادآور شد: قطعاً آسایش خاطر بهره‌برداران و تضمین استحکام ساختمان‌ها و توجه به پارامترهای مهندسی ارزش در چهارچوب استراتژی برندینگ که شامل استفاده از خدمات مهندسان حرفه‌مند، مصالح باکیفیت و صنعتی‌سازی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است، تحقق خواهد یافت. زوربخش هویت‌بخشی به صنعت ساختمان، شاخص‌شدن برخی ساختمان‌ها در فضای رقابتی، ارتقای کیفیت، جذب مشتری و افزایش رضایتمندی بهره‌برداران، افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی، بهبود سیما و منظر شهری و‌ درنهایت دستیابی به توسعه پایدار شهری را از جمله مزایای برندسازی در صنعت ساختمان عنوان کرد. وی اظهار داشت: امید است در آینده نزدیک رده‌بندی کیفیت ساخت‌وسازها در چهارچوب برندینگ را به نحوی که شایسته سلایق ایرانیان باشد، شاهد باشیم و در راستای توسعه پایدار شهرهای کشور گام برداریم. زوربخش در پایان خاطرنشان کرد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان فارس به عنوان شاخص‌ترین تشکل حرفه‌ای در صنعت ساختمان، با دراختیارداشتن بیش از ۳۵هزار عضو در ۷ رشته اصلی، آمادگی خود را جهت همکاری با دست‌اندرکاران حوزه برندینگ ساختمان و برداشتن گام‌های اساسی در راستای حمایت از این حوزه اعلام می‌نماید.
 جلب رضایت خریداران با برندسازی
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس نیز در این آیین با تعریف واژه برند عنوان کرد: کلید موفقیت هر برند برقراری ارتباط میان آن برند و مشتری است و در این راستا رویکرد جدید در برندسازی توجه به ذائقه مشتری و رضایت خریدار است. وی عنوان کرد: قطعاً در حوزه برندسازی با تنوع ذائقه مشتریان روبه‌رو هستیم، اما آنچه حائز اهمیت است، وجود ذائقه‌های مشترک میان مشتریان است که این اشتراکات باید جمع‌آوری شده و در تولید محصول برند مدنظر قرار بگیرد. 
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس با اشاره به وجود چندین نوع برند در صنعت ساختمان‌سازی تصریح کرد: برند سازنده یکی از انواع برندهای این حوزه است؛ در این برند، سازنده ساختمان، کیفیت سازه، اجرا و ساخت برای تعریف برند مدنظر قرار می‌گیرد. جمشیدی همچنین به تعریف برند ساختمان از حیث طراحی آن اشاره کرد و گفت: در این نوع برند طراحی ساختمان بیش از هر مورد دیگری مطرح بوده و همین برند طراحی است که جذب مشتری را به‌دنبال دارد. وی همچنین درمورد برند ساختمان بر اساس موقعیت مکانی آن یا تعریف برند بر اساس عنوان یک سری از مجموعه‌های ساختمان توضیح داد.مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در ادامه به آفت‌های موجود در حوزه برندسازی در صنعت ساختمان اشاره و عنوان کرد: اولین آفت موجود در این زمینه یکی‌دانستن برندسازی با لوکس‌سازی است؛ به‌گونه‌ای که تصور می‌شود هرچه ساختمان لوکس‌تر ساخته شود و در جریان ساخت آن از زرق و برق بیشتری استفاده شود، برندتر خواهد بود. جمشیدی با تأکید بر اینکه برندسازی لوکس‌سازی نیست، عنوان کرد: آنچه در یک برند بیش از هر چیز دیگر حائز اهمیت است، رضایت مشتری است که این رضایت برای هرکدام از طبقات جامعه به شیوه‌ای منحصر به فرد تعریف می‌شود. وی با تأکید بر اینکه ساختمان برند همان ساختمان لوکس نمی‌باشد، اظهار کرد: ساختمان‌های متوسط و ضعیف از حیث قیمت هم مشمول برندسازی می‌شوند؛ به گونه‌ای که این ساختمان‌ها هم باید با مصالح مناسب در حد همان ساختمان ساخته شده و در خصوص طراحی باکیفیت فضاهای آنها نیز دقت شود؛ تنها در این صورت است که تمام طبقات جامعه می‌توانند برند خود را داشته باشند و از مزایای برندسازی در راستای تأمین آسایش، امنیت و حفظ سرمایه‌های خود بهره‌مند شوند.
 مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس دومین آفت در حوزه برندسازی را کپی‌برداری دانست و گفت: در برخی موارد برای مثال وقتی یک ساختمان دارای یک نمای خاص فروش خوبی دارد، اقدام به کپی آن نما در دیگر ساختمان‌ها و در موقعیت‌های مکانی دیگر می‌شود؛ این نوع کپی‌برداری بدون پشتوانه بوده و تنها منجر به از بین رفتن خلاقیت در خلق یک ساختمان جدید می‌شود؛ در این زمینه به جای کپی‌برداری، باید با استفاده از خلاقیت و بهره‌گیری از دانش و هنر معماری، ساختمان‌های جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد خلق شود. جمشیدی به آفت دیگر در خصوص برندسازی ساختمان اشاره کرد و گفت: تفکر اشتباهی که در خصوص حوزه برندینگ در صنعت ساختمان وجود دارد، این است که همه ساختمان‌های برند فقط باید در شهرهای بزرگ ساخته شوند. وی با عنوان اینکه برندسازی در شهرهای کوچک و روستاها نیز کاربردی است، گفت: با توجه به علایق جامعه مصرف‌کننده، می‌توان در شهرهای کوچک و روستاها نیز ساختمان‌های برند با ویژگی‌های متفاوت اجرا کرد؛ در این زمینه بسیاری از معماران بزرگ یک اثر معماری در یک روستا ایجاد کرده و آن اثر را به یک برند تبدیل کرده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی