[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۶۵۱
  • دوره جدید

چهار عنصر کلیدی که باید در هنگام توسعه استراتژی ارتباطات رسانه‌ای مدنظر قرار دهید، روزنامه شیراز نوین

موفقیت در امر روابط عمومی می‌تواند نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف کسب و کار داشته باشد. با این حال باید دانست که روابط عمومی بدون انجام تحقیقات، داشتن ارتباطات رسانه‌ای و صرف انرژی و زمان کافی، نتیجه‌بخش نخواهد بود. برای اجرای دقیق و صریح سیاست‌های روابط عمومی، نیازمند یک استراتژی روابط عمومی قوی هستیم.روابط عمومی یک صنعت بسیار استراتژیک و حساب شده است. از این رو دانستن اینکه چه کسی، درمورد چه چیزی، چه زمانی و چرا تولید محتوا کرده است، نه تنها یک مزیت محسوب می‌شود، بلکه می‌توان آن را بسیار مهم و ضروری برشمرد. وارن بافت در جمله معروف خود می‌گوید، 20 سال طول می‌کشد تا یک شهرت ایجاد شود و برای از بین بردن آن تنها به 5 دقیقه زمان نیاز است. به همین دلیل است که ایجاد یک استراتژی ارتباطات رسانه‌ای جامع، پیشگیرانه، تأثیرگذار و جذاب می‌تواند موجب ارتقای یک کسب و کار یا حتی نابودی کامل آن شود. در ادامه قرار است چهار عنصر کلیدی را بررسی کنیم که همه استراتژی‌های ارتباطات رسانه‌ای به آن نیاز دارند.
ارتباطات رسانه‌ای چیست؟
ارتباطات رسانه‌ای را می‌توان مجموعه ارتباطات بین یک سازمان یا مسئول روابط عمومی آن با رسانه‌ها دانست. متخصصان روابط عمومی می‌بایست ارتباط مناسبی با خبرنگاران، نویسندگان، تحلیلگران، ویراستاران و... داشته باشند تا رسانه مدنظر بتواند ارتباطی قوی را با کسب و کار آنها برقرار سازد. به این ترتیب اگر بخواهید خبری را در رسانه‌های خارجی منتشر کنید، می‌توانید بهترین گزینه ممکن را انتخاب نمایید.
1. داشتن ذهنیت پژوهشی
اولین قدم در تدوین استراتژی ارتباطات رسانه‌ای موفق را می‌توان تحقیق در مورد چشم‌انداز رسانه‌ای کسب و کار شما دانست. وقت خود را صرف این کنید تا متوجه شوید که هر رسانه‌، چه چیزی را پوشش می‌دهد و هرکس مشغول نوشتن چه نوع مقالات و خبرهایی است. دانستن اینکه یک نشریه به عنوان مثال در زمینه سینما، فناوری، سیاست و... فعال است، کافی نیست؛ بلکه باید میزان عمیق‌تری از شناخت را نسبت به رسانه‌های خارجی داشته باشید. فناوری می‌تواند شامل دسته‌بندی‌هایی از جمله هوش مصنوعی، امنیت داده، اینترنت اشیا و... شود و سیاست نیز می‌تواند شامل بخش‌هایی از جمله روابط بین‌الملل، سیاست داخلی، قوانین و مقررات و... باشد. بنابراین، پیش از شروع همکاری با یک رسانه، باید شناختی عمیق از زمینه فعالیت و جامعه مخاطبان آن رسانه داشته باشید.
2. در جست‌وجوی دانش بیشتر باشید
دومین عنصر کلیدی در تدوین یک استراتژی ارتباطات رسانه‌ای موفق را می‌توان سرمایه‌گذاری در ناشناخته‌ها دانست. هر روز بخشی از زمان خود را صرف بررسی آنچه کنید که در استراتژی ارتباطات رسانه‌ای نمی‌دانید. کسب دانش در حوزه‌های مختلف و مطالعه رسانه‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. دانش، قدرت است و متخصصان روابط عمومی باید به همه چیزهای مربوط به حوزه کسب وکار خود مسلط باشند.
3. خلاقیت داشته باشید
سومین عنصر کلیدی برای هر استراتژی موفق ارتباطات رسانه‌ای، خلاقیت است. توانایی تفکر خارج از چهارچوب در استراتژی ارتباطات رسانه‌ای، می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک کمپین تأثیرگذار گردد. نقل قولی معروف از مارینا آبراموویچ، هنرمند صربستانی وجود دارد که «اگر به راهی آسان برویم، هرگز تغییر نخواهیم کرد». این به خوبی نشان می‌دهد که می‌توان از طریق ترکیب کار سخت، سخت‌کوشی، تحقیق و سرمایه‌گذاری زمان، حداکثر خلاقیت خود را به منظور ایجاد محتوای خاص، منحصر به فرد و جذاب برای رسانه‌ها به کار گرفت. 
4. رویکردی فعالانه داشته باشید
آخرین، اما قطعاً نه کم اهمیت‌ترین عنصر در تدوین یک استراتژی ارتباطات رسانه‌ای موفق را نگاه به آینده شکل می‌دهد. کلید موفقیت یک کمپین روابط عمومی را نمی‌توان همیشه مباحث رسانه‌ای دانست. سرمایه‌گذاری روی زمان برای درک واقعی تِرندهای در حال وقوع در صنعت شما و پیش‌بینی اینکه آینده به چه سمتی خواهد رفت، ضروری است. همچنین باید با شرکای خود صحبت کنید تا دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را درمورد آینده صنعت ارائه نمایند. به برند خودتان این قدرت را بدهید تا موضعی بحث برانگیز و قابل توجه را اتخاذ کند؛ زیرا این همان چیزی است که در رسانه‌ها برجسته می‌شود. اگر 4 عنصر بالا را بتوانید با ترکیب سرمایه‌گذاری زمانی و مالی همراه کنید، همه افراد می‌توانند یک کمپین ارتباطات رسانه‌ای موفق را رقم بزنند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی