[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چرا شبکه امید باید تعطیل شود؟، روزنامه شیراز نوین

از مدت‌ها قبل زمزمه تعطیلی شبکه امید به گوش می‌رسید و حالا مدیر سابق شبکه کودک در پی این ماجرا مطالبی را عنوان کرده است.
به گزارش ایسنا، محمد سرشار در صفحه شخصی‌اش نسبت به تصمیم‌گیری درباره تعطیلی شبکه امید واکنش نشان داد و با تأیید این رویکرد، با انتشار تصاویر و نمودارهایی در این زمینه، دلایلش را تشریح کرد.
او نوشت: «چند روز پیش از سازمان صداوسیما تماس گرفتند و درخصوص تعطیلی شبکه امید نظرم را پرسیدند. این سؤال ذهن مرا به یکم شهریور ۱۳۹۵ پرتاب کرد؛ روزی که با ذوق و شوق فراوان، پخش آزمایشی شبکه امید آغاز شد. 
اما چهار سال بعد، در شهریور ۱۳۹۹ با افسوس فراوان، پیشنهاد تعطیلی شبکه امید را به صداوسیما ارائه دادم. نظرسنجی‌ها نشان می‌داد نوجوانان بالای ۱۵ سال شبکه‌های بزرگسال را تماشا می‌کنند و نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال هم ترجیح می‌دهند کانال نهال شبکه کودک را تماشا کنند.»
سرشار در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: «پیشنهاد من شامل چند اقدام بود که اکنون نیز قابل اجراست:
۱ـ شبکه امید تعطیل گردد و مخاطب آن بین شبکه سه و کانال نهال تقسیم شود.
۲ـ کانال نهال در یک فرکانس مجزا و از ۶ صبح تا ۱۲ شب برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۲ تا ۱۴ سال پخش شود.
۳ـ کانال پویا در یک فرکانس مجزا از ۸ صبح تا ۹ شب برای خردسالان ۲ تا ۶ سال پخش شود.»
سرشار اضافه کرده است: این تغییرات موجب خواهند شد که اولاً مخاطب فرکانس کنونی در اختیار شبکه امید، دست‌کم ۲۵ درصد افزایش یابد.
ثانیاً خردسالان می‌توانند عصرها و شبها هم برنامه مخصوص خود را ببینند.
ثالثاً کودکان هم می‌توانند صبح‌ها برنامه مخصوص خود را ببینند.
رابعاً حدود ۵۰ درصد در هزینه‌های بالاسری بابت اداره شبکه امید صرفه‌جویی خواهد شد.
مدیر سابق شبکه کودک بیان کرده است: معتقدم از ابتدا تصمیم آقای علی‌عسکری و تیمش درخصوص تفکیک کانال امید از شبکه کودک و نوجوان اشتباه بود و اکنون بر آقای جبلی و تیمش واجب است که ایده جدیدی برای برنامه‌سازی مخصوص نوجوانان طراحی کند.
مدیر سابق شبکه کودک در پایان نوشته است: لذا تعطیلی شبکه امید و ادغام آن در کانال نهال، یک عقب‌نشینی تاکتیکی برای صداوسیما خواهد بود تا با تجمیع توان خود، حرکت جدیدی را برای نهضت برنامه‌سازی مخصوص نوجوانان آغاز کند.
شبکه امید ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱ اچ‌دی شد. رئیس صداوسیما اخیراً در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادغام شبکه کودک و شبکه امید نیز توضیح داده بود: هیچ ساختار و ساز و کاری برای ما اصل و اصالت ندارد و آنچه که برای ما اهمیت دارد، دو حوزه تحولی در محتوا و رویکرد است. اگر متناسب با تحول رویکرد و محتوا نیاز به تغییر ساختار و ساز و کاری باشد حتماً این اتفاق می‌افتد. همان‌گونه که دیدید ما در معاونت سیما سه ساختار سیمرغ، فیلم‌نامه و برنامه‌های کوتاه را طراحی کردیم و در جای دیگر دو شبکه را کم کردیم؛ یعنی برای رسیدن به آن هدف و تحولی که داریم هر ساختار و ساز و کاری که نیاز باشد تغییر می‌کند یا کم و زیاد می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی