[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پایداری تولید در کشاورزی ، روزنامه شیراز نوین

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها در حوزه آب، آبیاری هوشمند است. امروزه تکنولوژی‌های جدید به کمک ما آمده‌اند تا ما بتوانیم برای هر لیتر آب برنامه‌ریزی کنیم. به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، صفدر نیازی در حاشیه برگزاری گردهمایی دوروزه مدیران ستادی و استانی آب و خاک کشور که در شیراز در حال برگزاری است، تصریح کرد: تغییر اقلیم رخ داده و بارش‌ها کم شده و منابع ما به‌شدت کاهش یافته است. ما موظف هستیم بابت قطره‌قطره آبی که وزارت نیرو در اختیار ما می‌گذارد، برنامه‌ریزی کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از منابع مهم بخش کشاورزی آب و خاک است، ابراز کرد: انتظار ما این است که وزارت نیرو ابتدا سهم آب بخش کشاورزی را به‌صورت حجمی تحویل دهد تا ما بتوانیم بابت آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم و حداکثر تولید را از بابت محصول داشته باشیم. نیازی با اذعان به اینکه خاک بستر تولید است و تا شناختی از خاک نداشته باشیم و پتانسیل‌های خاک را ندانیم، نمی‌دانیم چه محصولی و به چه میزان باید تولید کنیم، اظهار کرد: به همین منظور انجام مطالعات خاک‌شناسی، تهیه نقشه‌های خاک‌شناسی، تناسب اراضی و تهیه نقشه‌های آلی خاک باید موردتوجه قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه خاک‌های کشور به‌لحاظ میزان ماده آلی بسیار فقیر شده‌اند، اضافه کرد: تغذیه کودی و مسائلی که به تغذیه خاک برمی‌گردد نیز یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در برنامه هفتم دولت سیزدهم به‌شدت پیگیری می‌شود. ما باید بتوانیم پایداری تولید را در بخش کشاورزی داشته باشیم. او با تأکید بر اینکه بهره‌وری عوامل متعددی دارد، افزود: بهره‌وری در آب موردبحث است. آخرین عددی که ما داریم، ۱.۵ کیلو تولید به ازای یک مترمکعب آب مصرفی است. ما برنامه داریم که تا پایان برنامه هفتم بتوانیم این را به یک کیلو و هشتصد گرم برسانیم. به گفته نیازی، اگر بتوانیم تقریباً یک‌ششم بهره‌وری از آب را ارتقا دهیم، یعنی ۱۷، ۱۸ درصد بهره‌وری در حوزه تولید را ارتقا داده‌ایم که نیاز به زیرساخت ‌و سرمایه‌گذاری و کارهای ترویجی دارد. 
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برنامه‌های دوم تا ششم توسعه کشور مقرر شده بود که وزارت نیرو آب را حجمی تحویل بخش کشاورزی دهد، گفت: الان هم اصرار داریم که اگر ما بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم، برای تولید می‌بایست آب به‌صورت حجمی به بخش کشاورزی تحویل شود.
به گفته وی، این اقدام نه اینکه اجرا نشده، اما به‌طور کامل و 100درصدی اجرا نشده است. در استان خراسان رضوی تقریباً تمام چاه و موتورپمپ‌ها به سامانه‌های لازم و کنتورهای هوشمند مجهز شده‌اند، ولی این بنا بود در کل چاه‌ها و قنات‌های کشور و کل شبکه‌ها و سدهای موجود انجام شود. او می‌افزاید: هم آب مهم است و هم خاک؛ مقام معظم رهبری فرمودند که تأمین آب امکان‌پذیر است، ولی تأمین خاک امکان ندارد. 
نیازی به موضوع گردهمایی مدیران آب و خاک کشور نیز گریزی زد و گفت: مدیران آب و خاک کشور دو روز اینجا جمع شدیم تا سیاست‌های بخش وزارت جهاد کشاورزی را هماهنگ کنیم. امسال سال افزایش تولید است و اصلی ترین بخش تولید بخش کشاورزی است. ما موظف هستیم حسب دستور مقام معظم رهبری، افزایش تولید داشته باشیم از این رو باید یک هماهنگی در تدوین سیاست‌های سال 1402 و برنامه هفتم داشته باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی