[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

۸ نکته طلایی موفقیت در زندگی زناشویی ، روزنامه شیراز نوین

 مدیر مرکز مشاوره معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس فارس، سرهنگ علی‌رضا ملایی
اگر احساس می‌كنيد بعد از ازدواج رابطه‌تان با همسرتان كمی سرد شده و مثل گذشته گرم و صميمی نيستيد نكات زيرا را بخوانيد و به آنها عمل كنيد:
1- زوج‌های موفق صبورند و قادرند تعارضات بین خود را حل کنند: همیشه بین دو نفری که زیر یک سقف زندگی می‌کنند، تفاوت عقیده و سلیقه پیش می‌آید و گاهی اوقات این تفاوت‌ها باعث دردسر و تنش هم می‌شوند. در این حالت زوج‌ها دو رفتار را در پیش می‌گیرند؛ یا تحمل کرده و سعی می‌کنند تعارض به وجود آمده را حل کنند و یا تحمل نمی‌کنند و فوراً به آخرین راه فکر می‌کنند و با فکر کردن به جدایی، دست از تلاش می‌کشند و امید به بهبود اوضاع و حل مشکل را از دست می‌دهند.  
2- زوج‌های موفق به روابط جنسی اهمیت می‌دهند: زوج‌هایی که زندگی پایدار و موفق دارند، همیشه روابط جنسی با همسر‌شان را حفظ می‌کنند و آن را زنده نگه می‌دارند؛ چون این میل پس از گذشت چند سال از ازدواج کمرنگ خواهد شد و همین کیفیت زندگی مشترک را پایین می‌آورد، ولی همسرانی که با شادی و موفقیت کنار هم زندگی می‌کنند، از اهمیت این رابطه باخبرند.
3- داشتن تفکر مثبت در زندگی و خوش‌بینی معقول رمز خوشبختی در زندگی است: منفی‌نگرها همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند؛ چنین افرادی عینک بدبینی به چشمان خود دارند و اشتباهات کوچک را بزرگ می شمارند و از کاه کوه می‌سازند و بدین‌صورت زندگی را در کام خود و دیگران تلخ می کنند. اما مثبت‌نگرها همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند، خطاها و لغزش‌های دیگران را نادیده می‌گیرند و با دید مثبت و منطقی با آنها برخورد می‌کنند. این قبیل انسان‌ها، زندگی را نشاط‌انگیز می‌کنند و در سایه شادی و نشاط است که افراد خانواده و حتی جامعه رشد می‌کنند و به شکوفایی می رسند.
4- مهربانی‌ها و اظهار محبت‌های کوچک بسیار اهمیت دارند: ابراز محبت، خانواده را به کانونی گرم و صمیمی و با طراوت تبدیل می‌کنند. وقتی شوهر از سر کار برمی‌گردد و وارد خانه می‌شود، همسرش به گرمی از او استقبال کرده و به او سلام می‌کند. خسته نباشید، می‌گوید و بلافاصله یک استکان چای جلوی او می‌گذارد. شوهر بدون درنگ با داشتن تبسمی بر لب از همسرش تشکر و قدردانی می‌کند و مثلاً می‌گوید: «از اینکه چنین همسری دارم، خدا را شکر می‌کنم و به خود می‌بالم. بدین صورت است که بذر شادی و نشاط در محیط خانه کاشته می‌شود و چه نیکو گفت امام علی (ع): «در همه حال با همسرت مدارا کن و با او معاشرت نیکو داشته باش تا زندگی‌ات گوارا و بانشاط باشد».
5- انتقاد منصفانه از عملکرد یکدیگر: انتقاد منصفانه در محیط یک خانواده صمیمی مورد پذیرش قرار گرفته و موجب تعالی آن خانواده در ابعاد مختلف خواهد شد. لیکن انتقاد غرض‌ورزانه به خصوص آنکه به‌طور مستقیم و مداوم نیز باشد تبدیل و تعبیر به عیب‌جویی شده و زمینه‌ساز اختلافات و منازعات خانوادگی می‌گردد.
6- رعایت حریم خصوصی یکدیگر: هر فردی یک حریم عمومی برای تعامل با دیگران با درجات متفاوت داشته و یک حریم خصوصی نیز برای برقراری ارتباط با خالق و ضمیر خویشتن و یا رفع گرفتاری فکری و مشکلات روزمره دارد و لذا توصیه می‌گردد مادامی که هر یک از اعضای خانواده در حریم خصوصی خویش خلوت نموده‌اند(به تعبیر بعضی اندیشمندان در غار فکری و روحی خود فرو رفته‌اند) برایشان ایجاد مزاحمت نکرده و با ادای کلمات نامناسب و یا القای تهمت و توهین آنان را آزرده نسازیم و اجازه دهیم تا با اختیار خویش از آن حالت روحی و روانی خارج شده و نسبت به برقراری ارتباط با سایر اعضای خانواده اقدام نمایند.
7- ابراز علاقه كنيد: برای خوشبخت بودن در يک رابطه لازم است هر روز پيام مثبت دريافت كنيد. بيان جملاتی نظير دوستت دارم، دلم برايت تنگ شده، احساس خوبی به من می‌دهی يا خريد يک هديه، می‌تواند عشق را شعله‌ور كند. فراموش نكنيد مردان بيش از زنان به شنيدن اين مسائل نياز دارند. زن‌ها برای حرف زدن و بيان احساساتشان معمولاً اشخاص ديگری را در كنارشان دارند، اما مردها به ندرت كسی را پيدا می‌كنند. در ميان زوج‌هايی كه زنان به همسرشان ابراز احساس نمی‌كنند، ميزان طلاق 2 برابر است.
8- صحبت كنيد: هر روز حداقل 10 دقيقه در مورد مسائلی غير از كار، خانواده، وظايف و رابطه‌تان صحبت كنيد. برخی افراد فكر می‌كنند هميشه در حال برقراری ارتباط با همسرشان هستند در حالی كه در واقع در حال انجام كارهای روزمره‌اند. ارتباط برقرار كردن واقعی يعنی اينكه شما در رابطه با موضوعات خصوصی، اهداف و رؤياهايتان با همسرتان صحبت كنيد. به‌عنوان نمونه موضوعاتی مانند اينكه آيا شده برای چيزی حسرت بخوری؟ وقتي بچه بودی مامان را بيشتر دوست داشتی يا بابا را؟ سال گذشته بهترين كاری كه انجام دادی و به آن افتخار می‌كنی چه بوده است؟ هرچه سؤالات شما خصوصی‌تر باشد درجه صميميت شما بالاتر می‌رود. 

سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580 ، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینهی های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و ... است. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی