[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کاهش مصرف دخانیات با قوانین حامی سلامت، روزنامه شیراز نوین

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به مضرات مصرف مواد دخانی در جامعه، از اهمیت اجرای قوانین حمایت کننده سلامت در کاهش مصرف دخانیات سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «عباس رضاییان زاده» افزود: آنچه مسلم است در موضوع کنترل دخانیات به اندازه کافی قانون وجود دارد و قوانین خوب و بازدارنده ای هم در این زمینه به تصویب رسیده است.
او ادامه داد: آنچه در این خصوص مانع انجام کار درست می‌شود، نگاه‌های سلیقه‌ای و مقطعی به این مقوله بسیار مهم سلامت است و برای رسیدن به اهداف نهایی آن و اثر بخشی بیشتر این قوانین، نظارت عالی از سوی مجلس شورای اسلامی و حمایت اجرای آن از سوی قوه قضائیه نیاز است.
این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به برخی از این قوانین، گفت: در ایران سابقه قانونگذاری در حوزه دخانیات به بیش از 100 سال پیش بازمی‌گردد.
او تأکید کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، افزایش 10درصدی مالیات، موجب کاهش 5درصدی مصرف در کشورهای در حال توسعه و کاهش 4 درصدی در کشورهای توسعه یافته می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: تجارب جهانی نشان می‌دهد بالابردن قیمت محصولات دخانی از طریق افزایش مالیات، بهترین راهکار برای کاهش همزمان استعمال محصولات دخانی و قاچاق این محصولات است که درآمد قابل توجهی نیز برای دولت‌ها به همراه دارد.
این مقام مسئول در دانشگاه گفت: ماده 13 کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات (FCTC) کشورهای عضو را نسبت به ممنوعیت جامع و کامل تبلیغات مواد دخانی چه در داخل و چه در خارج از مرزهای خود موظف کرده است و بر همین اساس و طبق ماده 3 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم یا تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است. ماده 2 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات نیز تبلیغ هرگونه محصول دخانی را ممنوع اعلام کرده است.
دکتر رضاییان زاده با اشاره به مفاد مواد 13 و 7 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بیان کرد: استعمال این مواد در اماکن عمومی و عرضه آنها در اماکنی غیر از سوپرمارکت، خواربارفروشی و سیگارفروشی ممنوع است.
او صدور بی‌رویه مجوزهای تولید و عرضه محصولات دخانی، استمرار تولید و واردات تنباکوهای معطر و معسل (کاربرد آن در نهمین نشست ستاد کشوی کنترل دخانیات به عنوان مصداق تبلیغ تعیین و مشمول ممنوعیت جامع تبلیغات در ماده 3 قانون جامع کنترل دخانیات شد)، گسترش مراکز عرضه قلیان، اجرایی نشدن ساختار استاندارد مالیات دخانیات مطابق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و جلوگیری از مداخله و نفوذ عوامل صنایع دخانی در مراحل قانونگذاری و سیاست‌گذاری کنترل دخانیات را از چالش‌های پیش روی حوزه سلامت در کنترل این عامل تهدیدکننده سلامت دانست.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی