[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خروج صنعت از انزوا ، روزنامه شیراز نوین

آخرین اخبار حاکی از به نتیجه رسیدن تلاش‌های ۲ ساله برای احیای کارخانه‌های قند ممسنی و آزمایش مرودشت، به‌عنوان ۲ واحد تولیدی اثرگذار فارس در دهه‌های گذشته است؛ اقداماتی که در کنار رفع حصار رکود و تعطیلی از پیرامون روغن نرگس و آی.تی.ام و بیشتر شدن امیدها برای بازگشت آی.تی.آی به چرخه رونق، نشان‌دهنده باز شدن دریچه‌ای به سمت روزهای شکوفایی دوباره برای صنایعی ا‌ست که عمدتاً خصوصی‌سازی‌، بلای جانشان شد و آنها را به ورطه رکود و تعطیلی کشاند.
به گزارش شیراز نوین به‌نقل از ایسنا، فرآیند خصوصی‌سازی دهه ۸۰ بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی فعال و بزرگ کشور و فارس را به رکود و تعطیلی کشاند، واحدهایی نظیر  آزمایش مرودشت، قند ممسنی، آی‌تی‌آی و کارخانه آی.تی.ام و ...
اگرچه طی سنوات گذشته تلاش‌هایی برای رفع مشکلات عدیده این مراکز صنعتی در دستور کار قرار گرفت، اما نافرجام ماند. کارخانه آزمایش مرودشت، به‌عنوان یکی از واحدهای تولیدکننده اصلی لوازم خانگی مرغوب ایرانی، زمانی نماد حرکت فارس به سمت توسعه صنایع در کنار بخش کشاورزی به‌شمار می‌رفت و از حدود ۲ دهه قبل و به دنبال خصوصی‌سازی، آرام‌آرام به سمت رکود و تعطیلی رفت و در سال‌هایی سوله‌هایش به مرکز نگهداری پیاز بدل شد!!
اوایل دهه هشتاد، این واحد تولیدی در جریان خصوصی‌سازی صنایع، واگذار و به دلایلی منجمله سوءمدیریت و فقدان نظارت، به ورطه تعطیلی کشانده شد تا بسیاری از دلسوزان را به شوک فرو ببرد؛ مشکلی که طی سال‌های گذشته، هیچ‌یک از مسئولان پاسخ و توضیح مناسبی در خصوص آن به رسانه‌ها نداده بودند. کارخانه قند ممسنی نیز که قریب به شصت سال قبل در منطقه‌ای حاصل‌خیز به لحاظ کشاورزی و با هدف ایجاد صنایع تبدیلی و افزایش بهره‌وری شکل گرفت و ایجاد شد، سالانه محصول تولیدی مزارع چغندر بخشی از استان فارس به ویژه شهرستان‌های ممسنی و نورآباد را به شکل تضمینی خریداری و تبدیل به با کیفیت‌ترین شکرسفید می‌کرد.
خصوصی‌سازی اما راه تنفس این صنعت پویا که علاوه بر بسترسازی برای افزایش بهره‌وری، زمینه اشتغال مناسب صنعتی در یکی از مناطق نسبتا پرجمعیت فارس و ماندگاری روستاییان به ویژه کشاورزان را فراهم کرده بود را بست. کارخانه‌ای که تلاش‌های چندباره و تغییر سرمایه‌گذار، یک دهه در رکود و تعطیلی معلق ماند.
مهرماه ۱۴۰۰، رئیس جمهور طی سفری که به فارس داشت، نوید احیای این ۲ واحد تولیدی را داد؛ آیت‌الله رئیسی ۲۲ مهر سال ۱۴۰۰ از کارخانه آزمایش مرودشت بازدید کرد تا نتیجه کار، قرار گرفتن برنامه احیای این صنعت در لیست مصوبات سفر باشد.
همان سال، معاون اجرایی وقت رئیس جمهوری نیز از کارخانه قند ممسنی بازدید و لزوم احیای آن را به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم، در فهرست موضوعات مهم برای تصویب به‌عنوان مصوبه سفر، تأیید کرد.
اکنون و با گذشت کمتر از ۲۰ ماه از مصوبات سفر هیئت دولت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، پیرامون روند احیای کارخانه قند ممسنی به خبرنگاران، گفت: احیای این کارخانه از جمله مصوبات سفر رئیس جمهوری در سال ۱۴۰۰ به استان فارس بود؛ این کارخانه در منطقه محروم ممسنی واقع شده و احیای آن حائز اهمیت است زیرا حداقل ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
محسن ربانی‌زاده اضافه کرد: این کارخانه زمانی به یک سرمایه‌گذار و مجدداً به شخصی دیگر واگذار می‌شود و این دوره گذار باعث شده که یک‌سری مشکلات در این کارخانه پیش آید و تعدادی از کارگرانی که قبلاً در این مجموعه شاغل بودند اکنون مطالبات به‌حقی دارند که باید پرداخت شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با تأکید بر اینکه مطالبات کارگران این مجموعه بررسی شده است، بیان کرد: در پی بررسی‌های انجام‌شده توسط مرجع قضایی بعضی مطالبات واقعی نیست که حدود۳۰ میلیارد تومان بدهی این کارخانه تخمین زده می‌شود.
ربانی‌زاده با بیان اینکه اصل مطالبات کارگران کارخانه قند ممسنی پرداخت شده است، گفت: در سفر اخیر استاندار فارس به شهرستان ممسنی نیز مبلغ ۲ میلیارد تومان بعد از جلسه با مالک کارخانه به کارگران پرداخت شد.
وی اظهار کرد: سرمایه‌گذار این کارخانه نیز اسنادی ارائه داده که میزان بدهی به پرسنل کمتر از رقم تعیین‌شده است، ولی در مجموع مهم‌ترین اصل اقتصادی استان فارس احیای این کارخانه در سریع‌ترین زمان ممکن و رفع موانع پیش رو است.
ربانی زاده تأکید کرد: دور دوم سفر استاندار فارس و مدیران اجرایی استان به شهرستان رستم و نورآباد ممسنی در هفته گذشته انجام و موضوع احیای کارخانه قند ممسنی در این سفر مورد بررسی ویژه قرار گرفت و استاندار فارس از کارخانه بازدید و در جلسه‌ای با حضور مسئولان محلی و استانی مقرر شد که ۲ ماه فرصت برای احیای این واحد صنعتی به سرمایه‌گذار داده شود تا در این مدت بتواند روند احیای این کارخانه را پیگیری کند. وی توضیح داد: به‌دلیل اینکه سرمایه‌گذار در دوره‌های گذار این مجموعه نیز وعده‌هایی داده که محقق نشده بود، جو بی‌اعتمادی نیز بر فضای این جلسه حاکم بود که به همین دلیل، استاندار فارس دستوری مبنی بر اینکه هم‌زمان حضور هیئت حمایت نیز در دستور کار قرار گیرد را صادر کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تصریح کرد: بر همین‌اساس مکاتباتی با وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و همچنین هیئت حمایت کشور نیز صورت گرفته که هفته جاری نیز در تهران پیگیری‌هایی انجام شد که در پی آن مقرر گردید که هیئت حمایت به‌زودی جلسه‌ای تشکیل داده و با بررسی موضوع احیای کارخانه قند ممسنی، این موضوع مورد حمایت جدی در سطح ملی قرار گیرد و روند احیای آن تسریع شود.
ربانی‌زاده با تأکید بر اینکه در شرایط حساس اقتصادی کنونی همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها باید برای حفظ و رونق تولید همراه باشند، گفت: در حال حاضر، هم‌سویی خوب و مثال‌زدنی بین رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز فارس با مدیریت ارشد استان وجود دارد، ولی در بعضی موارد عده معدودی از قضات در استان به این مهم و حساسیت موضوع رشد تولید و حفظ مشاغل توجه ندارند. او افزود: با تعامل خوب مدیریت ارشد دستگاه قضایی فارس با استاندار، بسیاری از مشکلات از پیش روی تولید این استان برداشته شده و انتظار می‌رود که بعضی قضات نیز در زمان صدور حکم به حساسیت اقتصادی جامعه و ضرورت حفظ اشتغال و تولید توجه داشته و حکمی صادر نکنند که در روند تولید اخلال ایجاد کند.
معاون استانداری فارس گفت: براساس اقدامات انجام‌شده، پیش‌بینی می‌شد که طی یک ماه آینده فاز یک کارخانه قند ممسنی احیا و تولید شکر سفید آغاز و در فاز دوم نیز فرآوری چغندر قند انجام شود که دستگاه و تجهیزات مورد نیاز آن طی ۲ ماه اخیر به محل کارخانه منتقل شده است و امیدواریم فاز دوم طی ۳ ماه آینده فعالیت خود را آغاز کرده و به‌طور کامل این کارخانه به چرخه تولید بازگردد.
ربانی‌زاده در ادامه پیرامون چگونگی حمایت از این صنایع اظهار کرد: هیئت حمایت از صنایع کوچک به موجب قانون تشکیل و چند وزارتخانه و دستگاه مرتبط با صنایع و واحدهای اقتصادی در آن عضویت دارند و این هیئت در زمانی به موارد ورود پیدا می‌کند که بتواند مدیریت منسجم برای رفع موانع را به کار گیرد؛ زمانی که این هیئت به موضوعی ورود کرد، دیگر هیچ ارگان یا مرجعی اعم از قضایی، تأمین اجتماعی، کار و ... ورود نخواهند داشت و تصمیمات به تأیید هیئت یاد‌شده می‌رسد.
تلاش برای احیای کارخانه آزمایش مرودشت
معاون هماهنگی امور اقتصادی فارس در ادامه به آخرین اقدامات و تصمیمات برای بازگشت کارخانه قدیمی آزمایش به چرخه تولید اشاره و خاطر نشان کرد: این واحد تولیدی ازجمله کارخانه‌هایی است که سالها در حالت رکود بوده و فعالیت و تولید مشخصی ندارد. 
البته احیای این واحد صنعتی از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به فارس بوده است.
ربانی‌زاده ضمن یادآوری اینکه کارخانه آزمایش تهران و مرودشت متعلق به هلدینگ پیام است که شرکت‌های متعددی در سراسر کشور را در اختیار دارد، گفت: کارخانه آزمایش مرودشت، زمانی ۱۵۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده بود و در زمینه لوازم خانگی، تولیدات قابل‌اعتنایی داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به بازدیدی انجام‌شده مسئولان این استان از کارخانه آزمایش تهران و مصوبه سفر اول هیئت دولت مبنی بر ایجاد ۵۰۰ شغل در مرحله اول بازگشایی آزمایش مرودشت، گفت: در بازدید از کارخانه تهران، علی‌رغم آنکه مشاهده شد مشاغل متفاوتی در آن سایت مستقر است، اما مسئولان فارس اصرار دارند که همان برند قدیمی و اصیل آزمایش در مرودشت احیا شود.
وی تصریح کرد که نتیجه بازدید تهران این بود که کمیته‌ای تشکیل و جلسه‌ای با هیئت‌مدیره گروه اقتصادی پیام برگزار شد تا خط تولید متناسب با ظرفیت و توان فارس در کارخانه آزمایش مرودشت، احیا شود. معاون استانداری فارس با تأکید بر اینکه مقدمات احیای این کارخانه فراهم شده است، گفت: خریدارانی حاضر به خرید کارخانه آزمایش مرودشت هستند و این موضوع هم جای مذاکره دارد. احیای این صنعت توسط مدیریت فعلی یا واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، از راهکارهای احیای این واحد تولیدی تعطیل‌شده است. ربانی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا زمان تقریبی برای احیای این واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، گفت: فرآیند احیا باید از جمیع جهات مد نظر قرار گیرد که در پی مطالبات کارگری کارخانه قند ممسنی، مرجع قضایی دستور به توقیف و فروش اموال به نفع کارگران داده که طبیعی است و در صورت تحقق آن امکان احیای کارخانه دور از تصور است. وی تأکید کرد: به‌دلیل تعامل خوب بین مدیریت ارشد استان فارس و قوه قضائیه این موضوع حل و مقرر شده همسویی برای احیای کارخانه با لحاظ پرداخت حق و حقوق کارگران که باید به‌طور کامل ادا شود، مدنظر باشد.
وی افزود: در سفر اخیر به ممسنی، استاندار فارس مستقیم با نماینده کارگران کارخانه قند، مذاکره و درخواست همراهی برای احیای کارخانه را مطرح کرد و همچنین اعلام شد که باید حقوق کارگران به‌طور کامل پرداخت شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس درباره کارخانه آزمایش نیز گفت: برای احیای این کارخانه نیز مزایده‌ای برگزار شد، اما ایراداتی هم بر آن وارد شده که باید بررسی شود و قطعاً روند باید در چارچوب قانونی مورد پیگیری قرار بگیرد.
وی ادامه داد: فرآیندی برای احیای دو کارخانه قند ممسنی و آزمایش مرودشت تعریف شده که براساس آن پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت یک ماه آینده فاز اول کارخانه قند ممسنی به چرخه بازگردد و روند احیای کارخانه آزمایش نیز طی ۲ ماه آتی، اجرایی شود. لذا امیدوار هستیم که این واحدها تا پایان تابستان امسال به چرخه تولید بازگردند.
معاون استانداری فارس با بیان اینکه کارخانه روغن نرگس شیراز نیز با تدبیر استاندار، به چرخه تولید بازگشته است، گفت: اخیراً مشکل کارخانه آی.تی.ام.سی نیز رفع شده و تعداد کارگران این مجموعه نیز رو به رشد است؛ از طرفی مشکل ۱۵ ساله کارخانه آی.تی.آی نیز با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده و همدلی مدیران استانی و کشوری، طی ماه‌های آینده رفع خواهد شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی