[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تپش نبض گردشگری در قلب دراک، روزنامه شیراز نوین

اشاره: کلان‌شهر دیرینه شیراز تشنه عمران سازندگی است. اهالی فرهنگ‌مدار سومین حرم اهل بیت(ع) برای سال‌ها و دهه‌های متمادی از گسترش زیرساخت‌های شاد و مفرح، محروم مانده و نشانه‌های عمرانی را در انحصار تقاطع‌ها و زیرگذرها و سازه‌های عظیم بتنی می‌دیدند.
حال که نفس تازه‌ای در کالبد مدیریت شهری دمیده شده با طیف گسترده‌ای از پروژه‌های تفریحی و فرح‌بخش روبه‌رو هستیم که با رویکرد گردشگری مقاصد جدیدی را بر ظرفیت‌های شهر راز می‌افزایند. نکته قابل تأمل در اجرای این پروژه‌ها به وجهه مشارکتی مدیریت شهری با بخش خصوصی باز می‌گردد. رها شدن مدیریت شهری از منیت و انحصارگرایی اتفاق نیکویی است که زمینه رشد ضربتی زیرساخت‌های کلان‌شهر شیراز را مهیا ساخته و در آینده نزدیک سرمایه‌گذاران بین‌المللی یکی پس از دیگری از راه خواهند رسید.
البته این موضوع را از دو منظر می‌توان بررسی کرد؛ نخست جاذبه‌های شهر دیرینه شیراز است که در مسیر توسعه قرار گرفته و نکته مهم‌تر و عمیق‌تر به پیشتازی شیراز در عرصه جنگ نرم و پدافند غیرعامل باز می‌گردد.
حضور هر سرمایه‌گذار و گردشگر خارجی در شیراز به معنای خنثی شدن توطئه‌های ایران‌هراسی دشمنان ملت ایران است و پیش‌نیازهای رشد متوازن و بیان ظرفیت‌های ایران را در مجامع جهانی پدید آورد. در نگاهی کلان‌تر، این موفقیت می‌تواند به اقصی‌نقاط کشور تسری یافته و شیراز نسخه سرمایه‌گذاری فاخری را پیش روی سایر کلان‌شهرها قرار دهد.
پروژه بزرگ آکواریوم شیراز در حالی کلید خورد که شهر راز در آینده نزدیک میزبان تله‌کابین، باغ پرندگان، پارک آبی، شهربازی، پل طبیعت و سایر زیرساخت‌های حوزه گردشگری و نشاط اجتماعی هم خواهد بود.
این موارد بیانگر یک تحول بزرگ در زمینه نشاط‌افزایی جامعه، بهره‌مندی از اقتصاد توریسم و پیروزی در عرصه جنگ نرم است. امروز کلان‌شهر دیرینه شیراز بیشتر از همیشه تشنه عمران و سازندگی است و شهروندان سومین حرم اهل بیت(ع) و این دیار دیرینه، نشانه‌های سترگ آبادانی را با سازه‌های عظیم بتنی نمی‌شناسند.
 آغاز عملیات اجرایی آکواریوم بزرگ شیراز
به همت شهرداری شیراز و حمایت شورای اسلامی شهر، عملیات اجرایی پروژه بزرگ آکواریوم کلان‌شهر شیراز آغاز شد. این مراسم هم‌زمان با دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری با حضور شهردار کلان‌شهر شیراز، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، سرمایه‌گذار ترک، نماینده بانک مرکزی، جمعی از مسئولان شهری با همراهی اصحاب رسانه در پارک گوهستانی دراک برگزار شد.
 عزمی راسخ برای توسعه ظرفیت‌های سومین حرم اهل بیت(ع)
شهردار کلان‌شهر شیراز، از عزم راسخ مدیریت شهری برای توسعه ظرفیت‌های سومین حرم اهل بیت(ع) خبر داد. محمدحسن اسدی در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگ آکواریوم کلان‌شهر شیراز در حاشيه رویداد بزرگ "دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز" با تقدیر از سرمایه‌گذار خارجی این پروژه اظهار کرد: بوستان دراک ۱۲ سال قبل توسط عده‌ای تصرف شده بود و گندم و جو کشت می‌کردند تا مالکیت خود را ثابت کنند، بنابراین اینجا به آسانی به دست ما نرسیده است. او با بیان اینکه اینجا را به نام بوستان ۲هزار هکتاری دراک نامگذاری کردیم که با توجه به موقوفه برف‌فروشان در این منطقه تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه امضا شده است، اعلام کرد: در این مکان شاهد آغاز عملیات اجرایی آکواریوم هستیم که پروژه‌ای متفاوت و گردشگری و تفریحی است. شهردار کلان‌شهر شیراز بیان کرد: در شمال این پروژه، قرارداد پارک آبی را منعقد کرده‌ایم و تفاهم‌نامه ساخت تله کابین نیز امضا شده است.وی با تشریح جزییاتی از طرح تله‌کابین افزود: این پروژه از پارکینیگ تا قله به مساحت بیش از 4 هکتار وسعت دارد.
 بوستان ۲هزار هکتاری میزبان زیرساخت‌های نشاط‌آور
این مقام مسئول از تدوین برنامه زمان‌بندی برای توسعه گردشگر محور این مجموعه خبر داد و افزود: پارک دراک در آینده میزبان شهربازی بزرگ شیراز خواهد بود و در تلاش هستیم تا زیرساخت‌های اصلی گردشگری را در شیراز تقویت کنیم تا بدین‌وسیله بر ایامی که گردشگران در شیراز اقامت دارند، افزوده شود. اسدی ادامه داد: اسکلت و ساختمان پروژه آکواریوم توسط شهرداری ساخته می‌شود و سایر اقلام مورد نیاز این پروژه توسط شریک سرمایه‌گذار تأمین می‌شود. این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز اعلام کرد که باغ پرندگان در بلوار شهید چمران طراحی شده و به‌زودی قرارداد ساخت و راه‌اندازی آن منعقد می‌شود تا مسافران، گردشگران و زائرانی که وارد شهر شیراز می‌شوند، خاطره خوشی از این شهر داشته باشند. وی ماهیت این پروژه را با سایر پروژه‌هایی که شهرداری شیراز در دست اجرا دارد، متفاوت خواند و گفت: ماهیت پروژه آکواریوم با طرح‌هایی نظیر احداث تقاطع و آسفالت متفاوت است که با رویکرد توسعه گردشگری و بسترسازی برای نشاط‌آوری در جامعه احداث می‌شود.
 آمادگی مدیریت شهری برای هم‌افزایی با سرمایه‌گذاران
در ادامه این مراسم رئيس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز از بسترسازی مدیریت شهری برای استقبال از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خبر داد.علی‌رضا اسکندری با بیان اینکه شرایط این کلان‌شهر به گونه‌ای است که آمادگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را داریم، اظهار کرد: امروز با آغاز عملیات اجرایی پروژه آکواریوم توسط سرمایه‌گذار ترک شاهد اثبات این موضوع هستیم. او با قدردانی از عملکرد مجموعه شهرداری شیراز که زمینه‌ساز اجرای این پروژه مهم شدند، اظهار داشت: دومین همایش توسعه سرمایه‌گذاری در کلان‌شهر شیراز دستاوردهای خوبی برای این کلان‌شهر داشته است که نتایج آن را مشاهده خواهیم کرد. وی در بخش دیگری از سخنانش از اجرای پروژه‌های 5گانه حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در سال اول کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز مصوب شد و برای پروردگار امروز یک قدم مهم در راستای تحقق این امر، گام برداشتیم. امیدواریم با تلاش‌های شهرداری شیراز و راهبری شورای اسلامی شهر بتوانیم شهری در خور شهروندان فهیم شیراز بسازیم.
 احداث بزرگترین تونل آکواریوم کشور در شیراز
در ادامه این مراسم، معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز با تقدیر از پیمانکار پروژه شرکت اقیانوس ایرانیان گفت: این چهارمین آکواریوم است و از کف شروع شده و به سقف و دیواره‌ها می‌رسد و آبزیان متفاوتی نسبت به دیگر آکواریوم دارد و بزرگترین تونل آکواریوم در ایران خواهد بود. حمیدرضا اسماعیلی با اشاره به اینکه ۳۲ آکواریوم توسط این شرکت در دنیا ساخته شده است، افزود: عملیات اجرایی پروژه آکواریوم بزرگ شیراز در زمینی به‌ مساحت 6 هزار متر مربع با اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد ریال در ساختمانی دو طبقه با پوشش سازه سوله‌ای به ارتفاع ۸ متر و زیربنای 4 هزار و 100 متر مربع و 2 هزار متر مربع محوطه‌سازی در بوستان کوهستانی دراک آغاز شد. به گفته معاون شهردار شیراز، این پروژه دارای ۴۳ آکواریوم و تراریوم، تونل دریایی به طول ۴۰ متر، کافی شاپ، فضاهای بازی و گالری عکس، گونه‌های جانوری شامل ۶ هزار جانور از ۱۲۰ گونه مختلف از جمله آبزیان آب‌های شور و شیرین، انواع کوسه، ماهی، لاک‌پشت و دیگر آبزیان منحصربه‌فرد است.
 اعتماد به سرمایه‌گذاری راهگشاست
او بیان کرد: حجم آب ۱۵۰۰ تُن و مدل و حجم سرمایه‌گذاری به صورت BOST (احداث، بهره‌برداری، تسهیم در سود و انتقال پروژه به شهرداری توسط شرکت اقیانوس ایرانیان کیش) است. اسماعیلی با ارائه پیشینه‌ای از فعالیت مجری این پروژه گفت: این چهارمین آکواریومی است که شرکت اقیانوس ایرانیان در کشور می‌سازد و پیش از این در شهرهای مهمی نظیر اصفهان، کیش و انزلی اقدام به ساخت چنین مجموعه تفریحی و گردشگری کرده است. این مقام مسئول با اشاره به پیشینه مثبت پیمانکار این پروژه در راستای اجرای 32 پروژه آکواریومی در سراسر جهان افزود: شرکت اقیانوس ایرانیان علاوه بر اجرای طرح‌های کلان آکواریومی در شهرهای مهم ایران در شهرهای کشورهای خارجی نظیر دوحه، استانبول، آنکارا و بسیاری دیگر از نقاط جهان  پروژه‌هایی را به سرانجام رسانده است.معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز این آکواریوم را در نوع خود منحصربه‌فرد ارزیابی کرد و گفت: مجموعه‌ای که در شیراز احداث می‌شود دارای بزرگترین تونل آکواریوم در کشور است.
 عبور قطار توسعه از محور شمال‌غربی
شهردار منطقه 10 شیراز، در حاشیه آیین کلنگ‌زنی پروژه آکواریوم شیراز به خبرنگاران گفت: در راستای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری و عمرانی در شهر شیراز، در منطقه 10 برنامه های خوبی در حال اجراست. شهرام سبزیان‌فرد با اشاره به آگاهی بالای شهروندان شیرازی نسبت به نیازهای شهر افزود: همه برنامه‌ریزی‌های شهر صرفاً به سمت پروژه‌های عمرانی نرفته است و پروژه‌های گردشگری، پارک آبی و آکواریوم باعث شده که تلفیق قابل درک و هماهنگی برای شهروندان آگاه شیرازی به وجود آید. وی با اشاره به امضای هم‌زمان توافقنامه‌های پروژه‌های پارک آبی و آکواریوم شیراز، اظهار کرد: این دو پروژه در کنار بلوار ۵۵ متری حافظ و زیرگذر گویم احداث شده و به موازات آن ۴ پروژه عمرانی- گردشگری بزرگ دیگر هم اجرا خواهد شد. شهردار منطقه 10 شیراز با تأکید بر اهمیت بالای گردشگری در عرصه‌های داخلی و خارجی گفت: در کنار اتصال بزرگراه شیراز- اصفهان، ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری در محور شمال غرب از اهمیت خاصی برخوردار است و قطعاً دهه جاری، دهه توسعه این محور خواهد بود و شهروندان شیرازی از آثار خوب آن بهره‌مند خواهند شد. سبزیان‌فرد با ذکر این نکته که توازن مناسبی بین اجرای پروژه‌های عمرانی، گردشگری و حمل‌ونقل عمومی در شیراز وجود دارد، گفت: علاوه بر امور عمرانی شهر، پروژه‌های دیگری مانند پارک‌های بزرگ و خط 3 مترو در بلوار دکتر حسابی در حال اجراست که تأمین‌کننده تمام ابعاد نیازهای شهر خواهند بود. وی همچنین اظهار کرد: از حدود سه سال آینده برخی از این پروژه‌ها مانند زیرگذر گویم، آماده بهره‌برداری می‌شوند؛ این پروژه‌های عمرانی، عملاً مسیر توسعه در منطقه 10 را معین می‌کنند و در کنار آن ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری، تکمیل‌کننده این مسیرهای شریانی خواهند بود.
 زیبایی آکواریم شیراز بی‌نظیر خواهد بود
سرمایه‌گذار ترک نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری در این پروژه با همکاری شهرداری شیراز گفت: بیش از ۳۰ سال تجربه در ساخته آکواریوم داریم و در سرتاسر دنیا آکواریوم ساخته‌ایم و این مجموعه در شیراز به لحاظ زیبایی و بزرگی در نوع خود بی‌نظیرخواهد بود. آیهانشن ترک گفت: در این آکواریوم ضمن اینکه بازدیدکننده اوقات مفرحی خواهند گذراند، مکانی برای بازدید علمی برای دانش‌آموزان و علاقه‌مندان هم خواهد بود.
 لحظه‌شماری برای دیدار با جانداران اقیانوسی
براساس این گزارش، شایان ذکر است عملیات اجرایی پروژه آکواریوم بزرگ شیراز با اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت 6 هزار متر مربع، در ساختمانی دو طبقه با پوشش سازه سوله‌ای به ارتفاع 8 متر و زیربنای 4 هزار و 100 متر مربع در بوستان کوهستانی دراک آغاز شد. تعداد آکواریوم و تراریوم‌های این مجموعه 43 عدد است و علاوه بر جاذبه‌های آبی، دارای کافی‌شاپ، فضاهای بازی و گالری عکس نیز می‌باشد.
آکواریوم بزرگ شیراز دارای 6 هزار جانور از 120 گونه مختلف آبزیان آب‌های شور و شیرین، شامل انواع کوسه، ماهی‌های دریایی و تزیینی، لاک‌پشت و دیگر آبزیان منحصربه‌فرد است که چشم‌انداز زیبایی به این مجموعه می‌بخشند.حجم آب این آکواریوم هم معادل یک‌هزار و پانصد تُن تخمین زده شده و مدل و حجم سرمایه‌گذاری این پروژه مشارکتی براساس مدل BOST است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی