[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اجرای موفق طرح مدارس بدون پسماند ، روزنامه شیراز نوین

خوشبخت گفت: امروز یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیران در حوزه‌های خدمات شهری، مدیریت پسماند‌ها در مبدأ تولید و توسط تولیدکننده است. در مقوله مدیریت پسماند، هر اقدامی که توسط تولیدکننده در مبدأ صورت پذیرد، در سایر مراحل می‌تواند تأثیر محیط‌زیستی، بهداشتی و اقتصادی داشته باشد. وی افزود: در همین راستا و با عنایت به رایزنی‌های صورت‌گرفته در کارگروه تهیه محتوای فرهنگی کاهش تولید پسماند استانداری فارس، طرح آزمایشی مدارس عاری از پسماند با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری شیراز در 12 مدرسه نواحی چهارگانه شیراز اجرا شد. خوشبخت ادامه داد: آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص مدیریت پسماند در مبدأ، پیرو تفاهم‌نامه فی‌مابین شهرداری شیراز و اداره‌کل آموزش و پرورش فارس از سال‌های گذشته توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری و با همکاری اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس انجام می‌شد. اما نظر به لزوم اصلاح و بهبود برنامه‌ها و اثربخشی هرچه بیشتر آموزش‌ها، در کارگروه محتوای فرهنگی کاهش پسماند مقرر شد که آموزش‌ها به شیوه‌های نوین و با هدف افزایش مشارکت انجام گیرد. لذا برای شروع طرح، 12 مدرسه در چهار ناحیه آموزش و پرورش فارس برای اجرای طرح آزمایشی در نظر گرفته شد. خوشبخت در ادامه از اهداف این طرح گفت و عنوان کرد: برخی از اهداف اجرای این طرح در مدارس کاهش ناهنجاری‌های مرتبط با پسماند با رعایت حفظ نظافت و پاک‌سازی محیط، کاهش تولید شیرابه، رعایت جدول زمان‌بندی جمع‌آوری پسماندها، کاهش تولید پسماند و اصلاح الگوی مصرف با رعایت عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیک، عدم استفاده از ظروف یک‌بارمصرف، صرفه‌جویی و استفاده بهینه از وسایل، استفاده مجدد از وسایل، تفکیک از مبدأ و بازیافت با شناخت و جداسازی صحیح و اصولی پسماندهای تر و خشک و پسماندهای خطرناک خانگی و ذخیره‌سازی و تحویل درست و صحیح انواع پسماندها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: جهت اجرای طرح علاوه بر آموزش‌های حضوری به دانش‌آموزان، طراحی و تکمیل فرم ارزیابی پیش از اجرا و پس از اجرای طرح، تحویل مخازن پسماند تر و خشک، اهدای کتاب آموزشی سازمان، اجرای نمایش عروسکی توسط گروه نمایشی، آموزش اولیای دانش‌آموزان، آموزش رانندگان سرویس مدارس، آموزش مستخدمان و سرایداران مدارس، آموزش معلمان، پرسش و پاسخ از دانش‌آموزان و معلمان، پایش رفتار دانش‌آموزان و ارائه برچسب‌های تشویقی، تعیین یک روز برای تحویل پسماند خشک با حضور خودرو بازیافت در مدارس، کارهای عملی از جمله انشا با موضوعات مرتبط، نقاشی و تهیه کاردستی با دورریختنی‌ها، بازی‌های آموزشی، اهدای جوایز آموزشی و تشویقی به معلمان و دانش‌آموزان و اولیا، در اختیار قراردادن عروسک‌های دستی و اجرای نمایش عروسکی توسط دانش‌آموزان با موضوع پسماند و اهدای جوایز به نفرات برتر انجام شد. 
به گزارش امور ارتباطات و آموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، خوشبخت در پایان ضمن قدردانی از همکاری و تعامل استانداری فارس، اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس و اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس،  اظهار امیدواری کرد که با تداوم آموزش‌ها و گسترش مدارس این طرح در سال تحصیلی جدید، شاهد اشاعه فرهنگ مدیریت پسماند در مبدأ در بین دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان و خانواده آنها باشیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی