[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دوران راحتی صداوسیما تمام شد!، روزنامه شیراز نوین

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه صداوسیما در چهل سال گذشته تقریباً بدون رقیب و راحت بود، ولی الآن دوران راحتی تمام شده است، گفت: فضای مجازی و ماهواره رقبای رسانه ملی هستند و همین الآن بخشی از ذهن و باور مخاطب را در اختیار گرفته‌اند.
به گزارش ایرنا، حسن رحیم‌پور ازغدی روز شنبه ۶ خردادماه در مراسم افتتاح رادیوتبیین اظهار داشت: در رسانه باید دو نکته احراز شود؛ یکی اینکه مردم باید به پیام‌آور اعتماد داشته باشند؛ اعتماد به معنای باور کردن آن کسی است که دارد حرف می‌زند. ثانیاً پیام چیزی نیست که گفته می‌شود، پیام درد و نیاز و مسئله است و اگر مسئله و درد مخاطب را دانستی و اعتمادش را جلب کردی، پیامت اثر می‌گذارد.
رحیم‌پور ازغدی افزود: حرف‌های خوب را قبل از ما زیاد گفتند و حرف خوبی که گفته نشود نیست. ما خیال می‌کنیم هرچه بلندتر و بیشتر حرف بزنیم بیشتر اثر می‌گذارد، در حالی که هرچه درست‌تر حرف بزنیم و به موقع حرف بزنیم، پیام بهتر منتقل می‌شود.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم توضیح داد: خدا در قرآن به انبیا می فرماید که به مردم بگویید شغل ما پیغمبری نیست و غیرانتفاعی خدمت می‌کنیم؛ مخاطب باید ما را باور کند. در این‌صورت می‌توانیم با یک موج رادیو مسیر افکار عمومی را تغییر دهیم. البته یک تاکنیک رسانه‌ای وجود دارد که نظام سرمایه‌داری با بمباران افکار عمومی یک حرف مفت را با رسانه‌های متعدد تحمیل می‌کنند؛ در دورانی که رسانه آمده فاصله ما با نسل قبل بیشر شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه می‌خواهم آژیر خطر را به صدا درآورم، افزود: با روالی که داریم پیش می‌رویم، تا ده، بیست سال دیگر رسانه ملی واحد نداریم. فضای مجازی و ماهواره رقبای رسانه ملی هستند و همین الآن بخشی از ذهن و باور مخاطب را در اختیار گرفته‌اند. مخاطب از یک واقعه، سه خبر می‌شوند و اگر هم مخاطب اعتماد داشته باشد، اعتمادش تقسیم بر سه می‌شود. در سال‌های آینده صد رسانه در عرض هم هستند. صداوسیما در سی، چهل سال گذشته تقریباً بدون رقیب و راحت بود، ولی الآن دوران راحتی تمام شد.
وی با اشاره به شبهه‌افکنی رسانه‌های بیگانه گفت: الآن باید برای نوه‌هایمان توضیح بدهیم که سال ۵۷ چه اتفاقی افتاد. رسانه‌های بیگانه کودتای ۲۸ مرداد را منکر می‌شوند و روی همه مفاهیم مثل استعمار و انقلاب دارند کار می کنند و می‌گویند استقلال یک مفهوم سنتی است و معنا ندارد.
رحیم‌پور ازغدی افزود: در اروپا و غرب، صد سال پیش همجنس‌بازها را می‌سوزاندند و زنانشان هم بی‌حجاب نبودند؛ من فیلمی دیدم که دوربین را وسط لندن کاشته‌اند و بیش از نود درصد خانم‌ها باحجاب هستند و حجاب آنها از حجاب الآن ما اسلامی‌تر است. آن جامعه چگونه ظرف ۹۰ سال به اینجا رسیده که الآن وزیر تنهایی دارند؟ رسانه‌ها از جمله سینما و تلویزیون مفهوم سکس و همجنس‌بازی و برهنگی را راه انداختند؛ من شنیدم سوپرمن جدید در فیلم همجنس‌باز است. در حالی که سوپرمن در زمان ما مردانگی داشت. بچه‌ها را از کوچکی با این مسائل آشنا می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه صداقت و منطق روی پیام اثر می‌گذارد هم گفت: اینکه چه می‌گویی مسئله اصلی نیست؛ اینکه چه وقت می‌گویی، به چه کسی می‌گویی و چطوری می‌گویی اهمیت دارد و جزو پیام است. در قرآن کریم آیه‌ای داریم که حضرت موسی(ع) از خداوند تقاضای شرح صدر می‌کند؛ برای رساندن پیام سعه‌صدر لازم است و ما باید آمادگی گسترده برای انواع سناریوهای احتمالی را داشته باشیم. رسانه‌ها باید شرح صدر داشته باشند و براساس این آیه کار رسانه فوق‌العاده سخت است، چون زبان ما گره دارد و درست نمی‌توانیم مفهوم را منتقل کنیم.
رحیم‌پور ازغدی با انتقاد از برخی رفتارهای رسانه‌ای اظهار داشت: بعضاً افتخار را تبدیل به ننگ می‌کنیم، چون بلد نیستیم درست حرف بزنیم. انسانی‌ترین حرکت را جوری مخفی می‌کنیم که انگار حرکتی غلط است. دشمن این‌قدر دروغ گفت که دستاوردهای نظام دیده نشد. بعضی جوانان می‌پرسند از نظر علمی و صنعتی زمان شاه بهتر بوده یا الان؟ این سؤال به‌خاطر ضعف رسانه‌های ماست. ما عقده در لسان داشتیم و درست عمل نکردیم، ما موفقیت‌های بزرگی داشتیم ولی در تبیین مواضع اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و شرعی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در یک عرصه‌هایی شکست خوردیم و باید این شکست را بپذیریم.، حالا وقت ضدحمله است.
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به‌عنوان یکی از سخنرانان مراسم نیز گفت: مسئله جهاد تبیین و برنامه‌ریزی و سامان‌دهی آن از عصر پیامبر(ص) و در زمانی که ایشان با مشرکین در جنگ بوده‌اند، مطرح بوده است. یکی از توصیه‌های مهمی که به ما شده، بحث استفاده از رسانه است؛ رسانه‌ای که با هنر و فهم آمیخته شده، قابلیت تأثیرگذاری را دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأکید کرد: دشمن به همه آن چیزهایی که می‌تواند از درون و داخل یک ملت را از بین ببرد و دچار تهدید قرار دهد، روی آورده است. دشمن با همه شدت خصومتش، قشنگ صحبت می‌کند و از فنون رسانه بهره می برد تا جوانان را جذب کند.
وی تصریح کرد: چنانچه در گذشته زنان در جنگ سخت، پشتیبانی می‌کردند، در حال حاضر خانم‌ها در صف اول جنگ نرم هستند و برای حفظ داشته‌ها، شناساندن انقلاب، بیان چالش‌ها و فرصت‌ها تلاش می‌کنند. آنها برای حفظ آرمان‌ها و هویت و داشته‌ و مزیت‌های بی‌بدیل و شناساندن انقلاب مسئولیت بزرگی دارند. خانواده به شدت در معرض خطر است و دشمنان با سرعت مضاعفی در سال‌های اخیر تلاش دارند که مسئله خانواده را دگرگون کنند. وظیفه ما برای اینکه حیله‌های غرب را بشناسیم و بشناسانیم دوچندان شده است.
خزعلی با بیان اینکه تبیین نبایستی به یک شبکه محدود شود، عنوان کرد: روشنگری و بازگشت به هویت را بایستی همه شبکه‌ها بیان کنند، چون دشمن با همه تجهیزات به میدان آمده است. جهاد تبیین برای همه زنان و مردان ما یک واجب عینی است و امیدوارم همه در جهاد تبیین پیشگام باشند.
مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ادامه مراسم گفت: همه در معرض تهاجم هستیم، برای اینکه تحرک ما جهاد محسوب شود، بایستی نیت خالص داشته باشیم. ما باید به سلاح بصیرت خود را مسلح کرده و دنبال کار باشیم؛ بصیرت شاخصه‌های مختلفی چون «فهم واقع بینانه» دارد. امروز زندگی مدنی به‌دلیل انقلاب دیجیتال با امواج عظیمی از اطلاعات‌نما پر شده است.
محمدجواد لاریجانی تصریح کرد: در حال حاضر غرب از موشک و دسترسی هسته‌ای ما نگران نیست، بلکه از عقلانیت ما نگران است. نباید از دفاع از اسلام پشیمان شویم، باید با شجاعت در جهاد تبیین نقش داشته باشیم. نظام مدنی ما بزرگترین دستاورد است و این تجربه چالش بزرگی برای غرب است، چون معتقدند سکولاریسم لیبرال انتهای رشد بشر است. وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد چندین شبهه پیدا شد که اسلام دین خصوصی است و به درد امروز نمی‌خورد. حضرت امام(ره) جلوی این شبهات مثل کوه ایستادند و می‌خواستند که ما شجاعانه فکرمان را بیان کنیم‌.
وی انتخابات را ناموس جمهوری اسلامی خواند و گفت: انتخابات باید با رقابت صحیح باشد؛ همه باید وارد شویم که انتخابات خوب صورت گیرد. در نظام جمهوری اسلامی من کسی را انتخاب می‌کنم که بازوی خوبی برای ولایت باشد و در واقع فلسفه رأی، کمک به ولی امر است.
لاریجانی با اشاره به مسئله رفراندوم افزود: در انگلستان ۳ رفراندوم در طول ۵۰۰ سال برگزار شده و در آمریکا هیچ رفراندومی صورت نگرفته است. برخی می‌گویند حجاب به رفراندوم گذاشته شود، در حالی که نمی‌دانند رفراندوم حجاب خلاف قانون اساسی است‌. مگر در آمریکا اجازه می‌دهند براساس قوانین اساسی‌شان تصمیمی گرفته شود؟ حد برهنگی در همه جای دنیا تعریف شده که قوی‌ترین آن در آمریکاست. همان پلیسی که دزد را می‌گیرد با برهنگی مقابله می کند؛ در آمریکا اگر خانمی در بانک برهنه باشد، جلوی بانک او را می‌گیرند و طبق قانون می‌گویند شما گسل در اخلاق عمومی ایجاد کردید. به تازگی خانمی که لباس تنگ داشت را از هواپیما پیاده کردند و حتی اگر خانمی برهنه پشت پنجره خانه‌اش باشد، کسی که در خیابان دیده، می‌تواند به پلیس زنگ‌ بزند و اطلاع بدهد.
در انتهای این برنامه از ناخدا محمدگل بازگیر، جانشین عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر شد.
گفتنی است، رادیوی مناسبتی «تبیین» با رسالت تبیین کارکردهای جمهوری اسلامی، شناساندن ایران مقتدر و مقابله با نبرد دشمن از شنبه ۶ خرداد، به مدت ۵۰ روز تا ۲۷ تیر روی موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایران‌صدا قابل دریافت است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی