[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

مراقبت از فرزندان و چگونگی تربیت جنسی فرزند ، روزنامه شیراز نوین

 نجمه ودیعی، مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری 28 صدرا شیراز

آنچه مسلم است این است که خانوادها موظفند در کنار دیگر ابعاد تربینی کودک و نوجوان به تربیت جنسی او نیز توجه ویژه داشته باشد. صحبت در مورد مسائل جنسی، ناآگاهی والدین از چگونگی صحبت در این‌باره، عدم وجود منابع آموزش غیررسمی برای والدین و فرزندان همگی منجر به ضعف آگاهی در کودکان و نوجوانان در زمینه مسائل جنسی شده است و چه بسا همین اطلاعات ناکافی از بدن و جسم خود است که موجب می‌شود تا فرزند ما به راحتی در دام سواستفاده‌کنندگان بیفتد. همچنین آزار جنسی پیامدهای مخرب متعددی دارد که می‌تواند کودک و نوجوان را از نظر سلامت روان، با مشکلات متعددی مواجه سازد که در تمام عمر او را تحت تأثیر قرار دهد. از جمله این موارد می‌توان به اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی، اختلالات خوردن و خوابیدن، افت عملکرد شناختی و تحصیلی و مشکلات مربوط به عزت نفس، خشم و عدم کارآمدی جنسی در بزرگسالی اشاره کرد. از این‌رو برای پیشگیری از این آسیب‌‌ها پرهیز از سکوت و ارائه آموزش‌ امری ضروری است.
عدم آگاهی خود زمینه‌ساز ایجاد علاقه و انگیزه در کودکان و نوجوانان می‌شود تا به بلعیدن هر آنچه در منابع در دسترسشان اعم از ماهواره و اینترنت به‌عنوان اطلاعات جنسی وجود دارند، بپردازند. آنهایی هم که به هر دلیل از این منابع اطلاعاتی به دور هستند، به دنبال یافته‌ها و اطلاعات از سوی همکلاسی‌ها و دوستان خود به جست‌وجوی سؤالات خود بر می‌آیند.
برداشت نادرست از تربیت جنسی:
 بسیاری از والدین گمان می‌کنند که منظور از تربیت جنسی، آموزش مسائل جنسی و گفت‌وگو با فرزند در مورد نحوه برقراری رابطه جنسی است. هرچند آموزش نقش مهمی در تربیت جنسی دارد، همچنان که آموزش، نقش محوری در همه ابعاد تربیتی دارد اما به هیچ‌عنوان تربیت جنسی به این معنی نیست. در فرایند تربیت جنسی، رفتارها و مهارت‌های والدین در این زمینه، کیفیت ارتباط با فرزند، ارائه اطلاعات مناسب، به‌جا و به‌موقع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
کیفیت ارتباط شما با فرزندتان، چگونگی ابراز عشق و علاقه شما به او، میزان صمیمیت و راحتی فرزندتان برای صحبت با شما، همگی بخش مهمی از تربیت جنسی هستند. هرچند این موضوعات در همه ابعاد تربیتی نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ به همین دلیل کیفیت ارتباط والد- فرزند هم مادر و هم پدر، هر دو اهمیت دارند و جزء اصول و پیش‌نیازهای یک تربیت جنسی کارآمد محسوب می‌شود. زیرا در صورتی که ارتباط سالم و صمیمانه و پر مهری بین شما و فرزندتان برقرار نباشد، فرزند شما بسیار آسیب‌پذیرتر خواهد بود و احتمال اینکه در معرض خطرات و مشکلات جنسی قرار بگیرد، افزایش می‌یابد.
یکی از وظایف پدر و مادر امروزی افزایش آگاهی در مورد این موضوع مهم و به‌کارگیری راهکارهای مناسب برای آموزش و یادگیری فرزندان برای کاهش احتمال خطر آزار جنسی است؛ از جمله، مهارت نه گفتن به بزرگترها.
مسلماً کیفیت ارتباط و میزان صمیمیت شما با فرزندتان نقشی تعیین‌کننده در کاهش خطر آزار جنسی دارد. افرادی که مرتکب آزار جنسی کودکان می‌شوند، بیشتر کودکانی را انتخاب می‌کنند که از عزت نفس پایین‌تری برخوردارند و نیاز به محبت و جلب توجه در آنان بالاتر است.
آنچه بايد والدين در مورد فرزندانشان انجام دهند
1. به كودكان در مورد مراقبت از بدنشان آموزش بدهيد: به كودكان در مورد نحوه مراقبت از قسمت‌هاى مختلف بدن و اهميت عدم دستيابى ساير افراد به قسمت‌هاى محرمانه بدن آموزش دهيد. اين آموزش‌ها بايد مطابق سطح درک و فهم كودک و با ارائه مثال‌هاى روشن و واضح باشد. 
2. در مورد مفهوم آزار با كودک و نوجوان صحبت كنيد: مفهوم آزار و كودک‌آزارى را با كلمات ساده و قابل فهم براى كودک توضيح دهيد. بايد دقت كنيد كه در مورد مسائل جنسى اطلاعات متناسب با سن كودک ارائه شوند و دادن اطلاعات زياد از حد و نامتناسب با سن براى كودك آسيب‌زاست. براى گفت‌وگو راجع به مسائل جنسى كلمات خاصى را به كودک آموزش دهيد تا بتواند با استفاده از آنها راحت‌تر راجع به مسائل جنسى گفت‌وگو كند.
3. الگوی رفتارى كودک براى اين‌گونه مراقبت‌ها باشيد: والدين بايد با رفتارشان به‌عنوان يک الگو، روش مراقبت از بخش‌هاى مختلف بدن از جمله اندام‌هاى جنسى را به كودک آموزش دهند. 
4. به كودكان و نوجوانان آموزش دهيد كه برخلاف قانون است كه كسى رفتارى جنسى را نزد آنها يا با آنها بروز دهد و در اين مورد مثال‌هايى بزنيد. به كودكان آموزش دهيد كه چه قسمت‌هايى از بدنشان را كسى حق ندارد ببيند يا لمس كند.
5. به فرزند خود آموزش دهيد كه مهاجم هر فردى می‌تواند باشد؛ اينكه فرد موردنظر عضو خانواده، دوست خانوادگى، فرد مورد اعتماد خانواده و ... باشد، رفتار او را موجه نمی‌سازد.
6. به کودک و نوجوان خود آموزش دهيد كه در صورت مواجهه با اين درخواست‌ها يا احساس اينكه فرد مورد نظر قصد چنين رفتارهايى را دارد، با نه گفتن و مخالفت، مانع رفتار شده و به سرعت از موقعيت خارج و با والدين تماس بگيرد.
7. به فرزند خود آموزش دهيد كه احترام به بزرگترها به معناى اطاعت بدون چون و چرا از درخواست‌هاى آنها نيست و براى آنكه بچه باادبى به‌نظر برسد، لازم نيست هر خواسته‌اى را اطاعت كند. 
8. به كودک و نوجوان خود آموزش دهيد كه به افراد غريبه و وعده های آنها اعتماد نكند. 
9. به كودک و نوجوان آموزش دهيد که در مواقعى كه مهاجم به زور متوسل شود با فرياد كشيدن و كمک‌خواهى و اطلاع دادن به والدين، مربيان يا معلمان و يا استفاده از خطوط تلفنى، كمک فورى سازمان بهزيستى يا پليس110  امكان آزار را از مهاجم بگيرد. والدين می‌توانند اين روش‌ها را در حين بازى، بدون اينكه بخواهند ترس و وحشت شديد در كودک ايجاد نمايند با او تمرين كنند.
پدر و مادر عزیز: 
می دانیم که به ویژه در جامعه امروزی غفلت از تربیت جنسی، می‌تواند پیامدهای ناخوشایند و البته خطرناکی را برای فرزندان به بار بیاورد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروزه پیغام‌های جنسی بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد که فرزندان ما در معرض آن قرار می‌گیرند؛ از رسانه‌ها و شبکه‌های ارتباط جمعی گرفته تا افرادی که در ارتباط با فرزندان هستند. مطمئناً نظارت کامل بر همه آنچه فرزندان از محیط خود دریافت می‌کنند، امکان‌پذیر نیست.
 راه حل عاقلانه برای فرزندپروری در دنیای امروزی، آگاهی و داشتن مهارت است. یک پدر و مادر آگاه می‌دانند که باید فرزند خود را برای حضور در همین اجتماع شاید پرخطر آماده سازند. می‌دانند که نباید یک شیوه تربیتی تک‌بعدی داشته باشند، آنها به همه ابعاد تربیتی فرزند خود توجه نشان می‌دهند و تربیت جنسی فرزندشان را جدی می‌گیرند، زیرا می‌دانند در این‌صورت فرزندی با عزت نفس بالاخواهند داشت که مهارت تصمیم‌گیری درست در روابط بین فردی، عاطفی و یا شرایط پرخطر را دارد.
 پدر و مادر آگاه می‌دانند که تربیت جنسی کارآمد، نه تنها احتمال خطراتی مثل سوءاستفاده جنسی را برای فرزندان در جامعه امروزی کمتر می‌کند، بلکه او را برای زندگی سالم آماده می‌کند. جالب است بدانید که بسیاری از مشکلات موجود بین افراد در روابط عاطفی و زناشویی ناشی از عدم تربیت صحیح جنسی و غفلت از آن در دوران کودکی است. اصولاً این افراد در رابطه عمیق عاطفی با طرف مقابل احساس رضایت‌مندی نمی‌کنند و توانایی برقراری یک رابطه جنسی لذت‌بخش را ندارند. 
در پایان تأکید می شود که پدر و مادری که به تربیت جنسی فرزندشان اهمیت می‌دهند، سلامت روانی و جنسی او را در دوران کودکی و بزرگسالی بیمه کرده‌اند. از صمیم قلب برای شما پدر و مادر عزیز که وظیفه خطیر و پراهمیت تربیت فرزند را به عهده دارید، آرزوی سلامتی، پیروزی و ارتباطی آگاهانه و صمیمانه با فرزندتان می‌کنم.

مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس در زمينه های خانوادگی‌، اجتماعی، ازدواج، حقوقی، روان‌شناسی، تربیتی، مددکاری اجتماعی و ... آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به شهروندان می‌باشد. مردم عزیز می‌توانند به آدرس: شیراز- پل حر- روبروی کلانتری11 زند مراجعه و از خدمات مشاوره فردی بهره‌مند شوند. تلفن تماس 07132227006
همچنین سامانه تلفنی 096580 آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی