[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

چرا این دربی از همیشه مهم‌تر است؟، روزنامه شیراز نوین

دربی پایتخت همیشه حساس بوده ولی این دربی حساسیت مضاعف دارد. به گزارش فوتبال ۳۶۰، تقابل پرسپولیس و استقلال همیشه حساس بوده حتی دربی‌هایی که از نظر جدول برای هر دو تیم فاقد اهمیت بوده،‌ چه از نظر ثبت در تاریخ چه برای هواداران بسیار سرنوشت‌ساز بوده است. فینال جام حذفی هم صرف‌نظر از اینکه کدام دو تیم به دیدار نهایی راه یافته‌اند، یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل بوده است. تیم پیروز این مسابقه فاتح یکی از دو جام معتبر فوتبال ایران می‌شود، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کند و فرصت فتح سوپرجام در فصل آینده را خواهد داشت. حال فینال جام حذفی دربی است و بدون توجه به اینکه در این بازی چه اتفاقاتی رخ دهد این مسابقه یکی از حساس‌ترین تقابل‌های دو تیم خواهد بود. البته این تنها بخشی از حساسیت این بازی است و این دیدار از حساسیت مضاعفی ویژه‌ای برخودار است.
*فاصله گرفتن استقلال یا شریک شدن با پرسپولیس
پرسپولیس با ۱۵ قهرمانی در لیگ، پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات است و فاصله آن با استقلال که ۹ بار قهرمان لیگ شده به قدری زیاد است که به سادگی قابل جبران نمی‌رسد. استقلال اما در جام حذفی پرافتخارترین تیم است؛ این تیم ۷ قهرمانی جام حذفی در کارنامه دارد ولی پرسپولیس شانه‌‎به‌شانه این تیم را تعقیب می‌کند و ۶ بار قهرمان جام حذفی شده است. استقلال با قهرمانی می‌تواند تعداد قهرمانی خود را در جام‌حذفی به ۸ برساند و با ۲ قهرمانی بیشتر فاصله خود را افزایش دهد. پرسپولیس اما با قهرمانی علاوه بر اینکه در لیگ پرافتخارترین تیم خواهد بود در جام حذفی هم در این عنوان با استقلال شریک می‌شود و این قهرمانی به صورت خودکار یک سوپرجام هم به تالار افتخارات این تیم اضافه می‌کند.
*سبقت پرسپولیس یا بازگشت برتری استقلال
استقلال در یک دهه گذشته نتایج قابل‌قبولی در دربی کسب نکرده است؛ این تیم در ۲۶ دربی قبلی فقط موفق به کسب ۲ پیروزی شده است. این روند باعث شد تا تعداد پیروزی پرسپولیس در دربی‌های رسمی ۳ برد از استقلال بیشتر شود و برد اخیر این تیم در دربی آمار برد طرفین را در دربی در عدد ۲۶ برابر کرد. پرسپولیس در صورت برنده شدن در این بازی علاوه بر فتح جام حذفی، برای اولین‌بار در تاریخ تقابل دو تیم تعداد پیروزی بیشتری در دربی خواهد داشت و استقلال هم اگر فاتح این بازی شود، دوباره دست بالاتر را در مجموع تمام دربی‌ها خواهد داشت. طبق قوانین فیفا برای تیم پیروز این بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه برد لحاظ خواهد شد و در صورتی‌که تیم برنده را ضربات پنالتی مشخص کند، یک تساوی دیگر به مجموع تساوی‌های دو تیم اضافه می‌شود.
*پایان عصر سیاه استقلال؟
استقلال در حال حاضر بدترین فرمی که تیمی در تاریخ دربی داشته را تجربه می‌کند. این تیم ۱۲ دربی پیاپی است که موفق به پیروزی نشده است. برد استقلال علاوه بر قهرمانی جام حذفی و پیشی گرفتن از رقیب در پیروزی در دربی این طلسم طولانی را می‌شکند. پرسپولیس اگر این رکورد بی‌نظیر را بتواند حفظ کند، چند آمار شخصی بازیکنان و مربی این تیم بهتر می‌شود. یحیی گل‌محمدی تاکنون در دربی شکست نخورده و در صورت حفظ این روند به آمار ۱۱ دربی بدون باخت خواهد رسید. امید عالیشاه، کاپیتان پرسپولیس هم اگر شانس بازی کردن پیدا کند و نبازد، می‌تواند رکورد خاصی داشته باشد. این بازیکن که احتمالاً به سال‌های پایانی حضور خود در پرسپولیس نزدیک شده در ۱۲ دربی بازی کرده که در هیچ‌کدام آز آنها شکست نخورده و شکست‌ناپذیرترین چهره دربی با پیراهن یک تیم محسوب می‌شود. در مجموع احمدرضا عابدزاده، غریبه‌ترین بازیکن با شکست در دربی است که در مجموع ۱۳ بازی در هر ۲ تیم هیچ وقت بازنده از زمین خارج نشد و عالیشاه در این بازی این فرصت را دارد که به این رکورد برسد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی