[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

کنترل بازار مسکن غیرممکن است ، روزنامه شیراز نوین

یک کارشناس مسکن در شیراز معتقد است که مشاوران املاک و فضای مجازی تأثیری بر اجاره خانه و افزایش و کاهش آن ندارند؛ اگر تأثیر داشتند، راحت‌تر می‌شد قیمت‌ها را جابه‌جا کرد.
علی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: معمولاً قیمت کالا بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود؛ قیمت مسکن هم از این قاعده مستثنا نیست. مسکن در اختیار مردم قرار دارد و تنها راه تعیین قیمت اجاره یا فروش آن این است که ببینیم چه میزان تقاضا وجود دارد و چه تعداد افراد می‌خواهند نسبت به فروش و اجاره آن اقدام کنند. این کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: ٩٩ درصد بازار مسکن در ایران دست مردم بوده و به همین دلیل مکانیزم بازار است که قیمت را مشخص می‌کند.
او توضیح داد: به‌عنوان مثال، اگر من قیمت اجاره‌بهای ملک خود را ١٠٠میلیون تومان رهن و ١٠میلیون تومان اجاره ماهیانه تعیین کنم، بدین معنا نیست که بلافاصله با این قیمت مشتری خواهد داشت؛ بلکه مستأجر از قبل تمام بازار را به‌صورت میدانی پیگیری کرده و اگر این قیمت منطقی نباشد، قطعاً به سراغ ملک دیگری می‌رود و به‌ناچار من هم باید به قیمتی که در بازار وجود دارد، ملک را به اجاره بگذارم.
عباسی ادامه داد: عنوان می‌شود که مشاوران املاک موجب افزایش قیمت اجاره‌بها شده‌اند. هرچند که برخی مواقع ممکن است شیطنت برخی مشاوران املاک در خصوص یک ملک خاص به‌ویژه برای فروش منجر به این تغییر شده و قیمت یک ملک بالاتر برود، اما مشاوران املاک تنها واسطه هستند و نقشی در افزایش قیمت اجاره‌بها ندارند.
این کارشناس مسکن ادامه داد: از طرفی مشاوران املاک هم عنوان می‌کنند که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش اجاره‌بهای مسکن در شهرها به‌ویژه کلان‌شهر شیراز شده، اما این مهم هم تأثیری ندارد که اگر تأثیر داشت، راحت‌تر می‌شد قیمت‌ها را جابه‌جا کرد.
او تأکید کرد: با سیاست‌های فعلی امکان کنترل بازار مسکن وجود ندارد و هرگونه اقدام برای کنترل بازار مسکن به ضرر مستأجران خواهد بود و تنها راه‌حل، اقدامات درازمدت و تولید مسکن به‌اندازه کافی، به‌ویژه برای قشر متوسط جامعه است تا فشار بر بازار اجاره‌بها کمتر شود.
عباسی گفت: قیمت‌های اجاره‌بها اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که فردی که در یکی از نقاط نسبتاً مرغوب شیراز طی ١٠ سال ساکن بوده، با افزایش اجاره‌بها تصمیم به سکونت در نقطه متوسط رو به پایین شهر می‌گیرد. در آنجا هم با افزایش اجاره‌بها مجبور به رفتن به سمت نقاط کم‌برخوردار شده و درنهایت به حاشیه منطقه شهری رانده خواهد شد. این کارشناس مسکن در شیراز خاطرنشان کرد که درواقع این فرایند افزایش اجاره‌بهای مسکن، موجب به حاشیه رانده‌شدن افراد و اجبار در انتخاب محل سکونت شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی