[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مهارت اجتماعی ، روزنامه شیراز نوین

 گردآورنده: زینب گل‌کار - مشاوره کلانتری 32 گلشن 

مقدمه:
سبک زندگی هر فردی به نوع نگاه و نگرش او از زندگی بستگی دارد که به او اجازه می دهد رفتارهایی متناسب با الگوهای موجود در جامعه داشته باشد.سبک زندگی همراه با اعتقادات، باورها و دیدگاه‌هایی است که فرد را در اجتماع از دیگران جدا می‌کند.
مهارت‌های اجتماعی، توانایی‌هایی هستند که راه را برای موفقیت فرد در اجتماع فراهم می‌کنند. مهارت‌های اجتماعی به فرد کمک می‌کنند تا نقش و جایگاه خود را در بین دیگران به درستی تشخیص داده و خود را با افراد جامعه سازگار کند. همچنین باعث می‌شود افراد درک درستی از رفتار یکدیگر داشته باشند. مهارت‌های اجتماعی برای توسعه روابط شخصی و حرفه‌ای ما هم هستند و برخی از افراد بر مهارت‌های اجتماعی خود تکیه می‌کنند تا خود و دیگران، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. نحوه ارتباط ما با دیگران همیشه اهمیت دارد، هرچه بیشتر بتوانیم آنچه را می‌خواهیم بگوییم و به‌طور مؤثر بیان کنیم، دیگران بهتر ما را درک خواهند کرد.
مهارت‌های اجتماعی چیست؟ 
مهارت‌های اجتماعی ابزاری هستند که افراد را قادر می‌سازد تا ارتباط برقرار کنند، یاد بگیرند، کمک بخواهند، نیازها را از راه‌های مناسب برآورده کنند، با دیگران کنار بیایند، دوست شوند، روابط سالم برقرار کنند، از خود محافظت کنند و به‌طور کلی قادر به تعامل هماهنگ با جامعه باشند. مهارت‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط روزانه با دیگران به روش‌های مختلف از جمله کلامی، غیرکلامی، نوشتاری و بصری استفاده می‌شوند. همچنین ویژگی‌های اساسی شخصیت ما را مانند اعتماد، احترام، مسئولیت‌پذیری، انصاف، مراقبت و شهروندی را ایجاد می‌کند. این صفات به ما کمک می‌کند تا یک قطب‌نمای اخلاقی درونی بسازیم و اجازه می‌دهد تا در تفکر و رفتار خود و در نتیجه صلاحیت اجتماعی، انتخاب‌های خوبی داشته باشیم. بنابراین مهارت اجتماعی به‌طور مستقیم بر زندگی حرفه‌ای و شخصی و همچنین سلامت افراد تأثیر می‌گذارد.
فواید روابط اجتماعی:
آشنایی با افراد جدید، حمایت اجتماعی، دوری از احساس تنهایی، تبادل تجربه و اطلاعات، اعتماد به ‌نفس، درک بالاتر نسبت به خود و دیگران، افزایش بهره‌وری و عملکرد شغلی باعث سلامت روانی قوی و شاد می‌شود‌.
دلایل مهم بودن مهارت اجتماعی:
یکی از دلایل اینکه بسیاری از افراد هنگام حضور در موقعیت‌های اجتماعی مختلف به برخوردهای پرخاشگرانه روی می آوردند، این است که آنها فاقد مهارت‌های اجتماعی اولیه هستند؛ این افراد نمی‌دانند که چگونه باید به تحریکات دیگران پاسخ بدهند تا آنان را آرام کنند. آنها نمی‌دانند چگونه خواسته‌ها و آرزوهای خود را به دیگران بشناسانند و از این‌رو چون دیگران خواسته‌های آنان را در نظر نمی‌گیرند و با ناکامی زیادی روبه‌رو می‌شوند، این افراد روی خشونت بسیار حساب می‌کنند و در واقع به دلیل اینکه رفتار صحیح را نمی‌دانند پرخاشگر می‌شوند. بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی به این افراد می‌تواند موجب کاهش پرخاشگری آنان شود.
تأثیرات مهارت‌های اجتماعی بر افراد: 
افراد دارای مهارت اجتماعی موجب می‌شود تا افراد دست به انتخاب‌های خوب بزنند، با دیگران در ارتباط باشند، دوستی را تجربه کنند، سلامت روابط را افزایش دهند، از خود محافطت کنند، شایستگی اجتماعی را تجربه کنند و به‌طور کلی بتوانند جزئی تأثیرگذار از جامعه باشند. 
افسردگی و مهارت‌های اجتماعی:
مهارت‌های ضعیف اجتماعی می‌توانند در شکل‌گیری افسردگی نقش داشته باشند و از آن‌طرف افسردگی باعث نقص بیشتر در مهارت‌های اجتماعی می‌شود. باید توجه داشت که به لحاظ عوامل زیربنایی، افسردگی همیشه بیش از یک دلیل منفرد دارد و افرادی که روابط و تعامل کمتری با دیگران برقرار می‌کنند، ممکن است در مقابل افسردگی آسیب‌پذیرتر باشند. 
در برخی موارد فقدان یا کاستی روابط بین فردی نتیجه شخصیت فرد است، اما در موارد دیگر، می‌تواند تحت تأثیر نظام خانواده‌ای باشد که شخص در آن بزرگ شده است.
از طرف دیگر، وقتی کسی دچار افسردگی می‌شود، اغلب تعامل او با دیگران تغییر می‌کند؛ افراد مبتلا به افسردگی معمولاً از سایران و موقعیت‌ها اجتناب می‌کنند و ممکن است احساسات و افکار خود نسبت به سایرین را درون‌ریزی کنند. 
مهارت‌های ضعیف اجتماعی هم می‌تواند دلیل افسردگی و هم ناشی از آن باشد و این یک ایده هولناک نیست، چرا که این مهارت‌ها قابل یادگیری و ارتقا هستند.
اضطراب و تأثیر آن بر مهارت‌های اجتماعی: 
به دلیل ناشی از نگرانی‌های مربوط به ارزیابی منفی و ترس از واکنش منفی دیگران، انتظار ناکامی در جامعه‌پذیری یا طرد مهارت‌های اجتماعی به احتمال زیاد تصعیف شده و یا استفاده از آنها محدود می‌شود.
افرادی که سطوح بالایی از اضطراب اجتماعی را تجربه می‌کنند، بیشتر اوقات هنگام برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند و ممکن است توانایی ابراز نشانه‌های اجتماعی و مهارت‌های مناسب را نداشته باشند.
نتیجه‌گیری:
روابط اجتماعی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر فردی در زندگی باید آن را بلد باشد و یا در خود تقویت کند. داشتن روابط اجتماعی قوی از سال‌های ابتدایی زندگی یک نیاز ضروری است.با تقویت این مهارت می‌توانیم موقعیت‌های کاری شخصی خوبی برای خودمان بسازیم و از آنها استفاده کنیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی