[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

خداحافظی قریب‌الوقوع گاسپرینی با آتالانتا به احترام دستاوردهای پیرمردِ برگامو بایستیم ، روزنامه شیراز نوین

جان‌پیرو گاسپرینی احتمالاً فصل آینده سرمربی آتالانتا نخواهد بود. به گزارش فوتبال 360، پیرمرد 65 ساله ایتالیایی در باتجربه‌ترین حالت ممکن این فصل اگرچه نتوانسته آتالانتا را به لیگ قهرمانان اروپا برساند، اما کسب سهمیه لیگ اروپا در فصل کوچ ستارگان این تیم، همان چیزی بود که از گاسپرینی و آتالانتا انتظار می‌رفت و آقای جان‌پیرو در 7 فصل حضورش در برگامو، آتالانتا را به رقیب درجه یک قدرت‌های سنتی سری آ در کورس کسب سهمیه تبدیل کرد. او اگر با «لا دئا» خداحافظی کند، جایگاه یک اسطوره را حفظ خواهد کرد و به گزارش برخی رسانه‌ها، یوونتوس مایل به جایگزین کردن او روی نیمکت سرمربیگری است.
گاسپرینی که خود برای ادای دین به یوونتوس آماده است، هم دوران سرمربیگری را با تیم جوانان بیانکونری آغاز کرد و هم دوران بازیگری‌اش دست در دست بانوی پیر آغاز شد. بازگشتن به نیمکت یوونتوس، می‌تواند حسن ختامی بر عملکرد پر فراز و نشیب، اما همواره قابل احترام مردی باشد که از جهنم 5 هفته ابتدایی در برگامو به سلامت عبور کرد و آتالانتا را از تیمی در حال تلاش برای بقا در سری آ را به تیمی مدعی کسب سهمیه و گربه سیاه قدرت‌های سنتی فوتبال در این کشور تبدیل کرد.
شاید اگر بخت کمی با او و تیمش یار بود و ناگهان در واپسین لحظات دیدار مقابل پاریس در لیگ قهرمانان اروپا عنان کار از دستان آتالانتا رها نمی‌شد، اکنون از تیمی صحبت به میان می‌آوردیم که در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حاضر بوده و این معجزه را کسی جز جان پیرو گاسپرینی رقم نزده است.
تیمی که یک دهه پیش با قهرمانی در سری بی، تحت هدایت استفانو کولانتوونو به سری آ رسید و اندیشه‌های گاسپرینی باتجربه روز به روز شخصیتش را به اهالی سری آ بیشتر تلقین کرد و جان‌پیرو رکورد حضور روی نیمکت «لا دئا» را شکست. گاسپرینی با آتالانتا 2 بار به‌عنوان نایب‌قهرمانی جام حذفی ایتالیا بسنده کرد و پس از 26 سال این تیم را به رقابتی اروپایی رساند. این مرد قابل احترام برای نخستین بار لذت تکیه دادن به رتبه سوم جدول سری آ و حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به بانوی شکارچی هدیه کرد و در بیش از 300 بازی این تیم را به سمت پیروزی هدایت کرد. چهارم، هفتم، سوم، سوم، سوم، هشتم و احتمالاً پنجم، رتبه‌هایی بوده‌اند که تیمِ جان‌پیرو گاسپرینی در 7 فصل حضورش به‌عنوان سرمربی آتالانتا در سری آ به دست آورده و میانگین کسب بیش از 68 امتیاز در طول هر فصل با آتالانتا برای تیمی که پیش از گاسپرینی هرگز مجموع امتیازاتش در سری آ از 52 تجاوز نکرده بود، حکایت از «شاهکار» دارد.
این اتفاق را نمی‌توان معجزه دانست، زیرا گاسپرینی نه بر حسب اتفاق، بلکه با تکیه بر شایستگی و تفکرات قابل احترامش این دستاورد را برای «لا دئا» به ارمغان آورد و در هر فصل، علاوه بر آنکه رکورد کسب امتیازات در تاریخ پیش از خودش روی نیمکت آتالانتا را شکست(52) در 2 فصل متوالی با این تیم میزان 78 امتیاز را کسب کرد و برای درک این دستاورد کافی است بدانیم رکورد امتیازگیری آتالانتا در سری بی هم بیش از 81 امتیاز نبوده است. با شخصیتی که گاسپرینی در طول 7 فصل به آتالانتا اعطا کرده، بعید به نظر می‌‎رسد آنها را در شرایطی ببینیم که برای بقا بجنگند و «لا دئا» خیلی وقت است در میان 8 تیم برتر سطح اول فوتبال ایتالیا جا خوش کرده. گاسپرینی پس از قبول شکست مقابل اینتر، رسماً دستانش را به نشانه تسلیم در کورس کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا بالای سر برد و صحبت‌هایش مبنی بر نارضایتی از نتیجه و «فرا رسیدنِ زمانی برای یک اتفاق»، توسط رسانه‌ها مبنی بر اشاره به تمایل سرمربی باتجربه به خروج در تابستان شد.
از جراردو سیوانه، سرمربی سابق بایرلورکوزن به‌عنوان جانشین گاسپرینی روی نیمکت آتالانتا نام برده می‌شود، اما بیش از آنکه آینده نیمکت سرمربیگری این تیم برای هواداران فوتبال جالب‌توجه باشد، بسیاری مایل هستند زودتر تعیین تکلیف آینده یکی از جذاب‌ترین سرمربیان فوتبال ایتالیا را شاهد باشند. اگر یوونتوس مقصد گاسپرینی باشد، قادر خواهیم بود تبلور تفکرات او را در تیمی پرستاره و با قابلیت ببینیم. هرچند فشار مربیگری در یوونتوس و عدم توانایی در کنترل رختکن مسموم، ممکن است پایانی تلخ برای پیرمرد در دنیای سرمربیگری رقم بزند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی