[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۵۸۹
  • دوره جدید

اختلال خواب دارید؟ زندگی در چادر را تجربه کنید، روزنامه شیراز نوین

گروه ترجمه - احسان فرازمند: طی سال‌های گذشته، پزشکان درمان‌های گوناگونی را برای بی‌خوابی تجویز کرده‌اند. این بیماران داروهای شیمیایی، گیاهی، ذهن آگاهی و حتی لامپ‌های مخصوص را برای خوابیدن استفاده کرده‌اند. 
اما اکنون دانشمندان راهی یافته‌اند که بسیار ساده‌تر است و به معنای واقعی کلمه، همه جا هم در دسترس است و آن، چیزی نیست به جز فضای باز.
این تحقیق جدید نشان می‌دهد افراد کم‌خواب بهتر است به جای دراز کشیدن در رختخواب، از خانه خارج شوند و چادر زدن در فضای باز را امتحان کنند.
تحقیق جدید به افرادی که دچار بی‌خوابی هستند پیشنهاد می‌دهد چند شب را زیر چادرهای برزنتی بگذرانند. این کار کافی است تا ساعت درونی بدن انسان توانایی خود را بازیابد و فرایند خوابیدن تسهیل شود.
زندگی مدرن سبب شده مردم از گذراندن روز خود در زیر پرتوی زندگی بخش خورشید محروم شوند، در نتیجه ساعت زیستی بدن انسان‌ها از تنظیم خارج می‌شود. 
تحقیقات جدید دانشگاه کلرادو بولدر نشان می‌دهد چند روز اردو زدن در دشت‌های اطراف شهر، سبب می‌شود به سرعت ساعت بدن به میزان دو ساعت و نیم جلو برود و به همین دلیل در برگشت به خانه، افراد خوابی راحت‌تر را تجربه کنند.
این تغییرات در ساعت زیستی بدن با سنجش میزان هورمون ملاتونین در بدن افراد شرکت کننده در این تحقیق بررسی شد. هورمون ملاتونین، هورمونی است که در غده صنوبری (غده کوچکی در مغز) تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. 
تصور می‌شود دیر خوابیدن نه تنها سبب خواب‌آلودگی و کاهش بازدهی فرد در روز آینده می‌شود؛ بلکه بیماری‌های جدی‌تری نظیر اختلالات خلقی، دیابت و چاقی را نیز ایجاد می‌کند.
این تحقیق به افرادی که مایل‌اند از این پس زودتر بخوابند، پیشنهاد می‌دهد آخر هفته خود را با چادرزدن در فضای باز و طبیعت سپری کنند. در این تحقیق ثابت شد زندگی شهری امروز باعث می‌شود ساعت زیستی بدن ما با تأخیر روبرو شود، بدون اینکه عاملی چون تغییر فصل روی آن اثر گذاشته باشد. اما اردو زدن در خارج شهر می‌تواند به سرعت این ساعت را به حالت طبیعی خود بازگرداند.
تحقیق قبلی که توسط همین گروه انجام گرفته بود، نشان می‌داد که نور لامپ‌های الکتریکی، ساعت بدن را با تأخیری در حدود 2ساعت مواجه خواهد ساخت و برای جبران آن، فرد باید یک هفته را زیر نور خورشید آن هم در فصل تابستان بگذراند. اما دانشمندان سعی داشتند کاری کنند که این زمان بسیار کوتاه‌تر شود. 
در تحقیق جدید، گروهی 9نفره برای چادر زدن به خارج از شهر فرستاده شدند تا آخر هفته را بدون گوشی تلفن همراه و چراغ قوه در چادر سپری کنند. مشاهده شد که همین مدت اندک برای به جلو کشیده شدن ساعت زیستی بدن آنها کافی بوده است. 
زندگی در فضای باز و دوری از فناوری، سبب شد این افراد به موقع به خواب بروند و الگوی خواب آنها به حالت طبیعی بازگردد.
این یافته‌ها این فرصت را برای مهندسان معماری فراهم آورده است که در طراحی‌های خود، نور طبیعی بیشتری را وارد ساختمان‌ها کنند. همچنین به شرکت‌های تولید کننده لامپ پیشنهاد می‌کند نور لامپ را قابل تنظیم سازند، به گونه‌ای که میزان نور لامپ با ساعات شبانه‌روز تغییر کند. به این ترتیب بازدهی، سلامت و رفاه افراد جامعه ارتقا می‌یابد. 
مشکل بی‌خوابی در حال افزایش است، به طوری که در بریتانیا از هر دو نفر یکی از آنها از اختلال خواب رنج می‌برد.
به تازگی محققان نروژی نشان دادند که اختلال بی‌خوابی مزمن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آسم را تا سه برابر افزایش دهد. 
پزشکان به افرادی که دچار بی‌خوابی هستند توصیه می‌کنند که شب هنگام از مصرف کافئین (موجود در چای و قهوه)، نیکوتین و الکل خودداری کنند و در طول روز نخوابند و حتی چرت کوتاه هم نداشته باشند. در صورتی که این اقدامات کارساز نباشد، پزشک می‌تواند درمان‌های روان شناختی برای حذف افکار بیهوده را پیشنهاد دهد و در موارد حاد، قرص‌های خواب‌آور تجویز کند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی