[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

بدرقه تابستان با هم‌افزایی مشترکان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
شرکت توزیع برق استان فارس در سال 1401 به دلیل عملکرد موفق در حوزه مدیریت بار و پیک‌سایی شبکه سراسری برق کشور، موردتقدیر ویژه وزیر نیرو قرار گرفت.
 عبور از گرمای تابستان با مدیریت مصرف
پیرو این موفقیت، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس راهبردهای عبور از پیک مصرف تابستانه در سال جاری را تشریح کرد تا اهالی استان فارس تابستان گرم 1402 را با کمترین میزان خاموشی پشت سر گذاشته و کارنامه موفقی در حوزه عملکرد وزرات نیرو برای بار دیگر ثبت شود.
حمیدرضا کریمی ‌فرد صبح چهارشنبه ۱۰ خرداد، در جمع خبرنگاران با اشاره به این موضوع که مشارکت در حوزه مدیریت مصرف به عنوان اصلی‌ترین راهکار برای عبور موفقیت‌آمیز از ماه‌های گرم سال برشمرده می‌شود، اظهار داشت: مشوق‌‌های قابل‌توجهی برای مشترکانی که همکاری هدفمند و اثرگذاری در این دوره داشته باشند، پیش‌بینی شده است.
 صدرنشینی کشاورزان در مصرف انرژی
وی با ارائه آمار و ارقامی پیرامون مصرف انرژی به تفکیک تعرفه از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت‌ماه افزود: بیشترین حجم مصرف با 52 درصد متعلق به بخش کشاورزی است و پس از آن نوبت به بخش خانگی و صنعت به ترتیب با 27 درصد و 10 درصد می‌رسد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با اشاره به این موضوع که سهم بخش تجاری در این بخش معادل 10 درصد است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بخش خانگی در مصرف انرژی، ضمن قدردانی از مشارکت جامعه، خواستار همکاری بیشتری در این حوزه هستیم. کریمی‌فرد در ادامه سال ۱۴۰۱ را به‌عنوان یکی از دشوارترین بازه‌های زمانی برای صنعت برق کشور ارزیابی کرد و افزود: ناترازی شدید بین میزان تولید و مصرف می‌تواند به فروپاشی شبکه منجر شود که خوشبختانه با همکاری خوب مشترکان، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و مدیریتی که صورت گرفت، این اتفاق حادث نشد.
 میزبانی فارس از پیک زمستانه
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که در سال گذشته صنعت برق علاوه بر پیک بار تابستانه متحمل پیک بار زمستانه هم شد، اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده در سال جاری، با پیک مصرف از نیمه خرداد تا نیمه شهریورماه مواجه خواهیم شد که در این شرایط به‌ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۰۰۰ مگاوات مصرف انرژی شدت می‌گیرد. کریمی‌فرد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سوخت پایه نیروگاه‌های حرارتی کشور گاز است، گفت: به همین دلیل بخشی از این نیروگاه‌ها با کاهش تولید مواجه شدند. بنابراین در فصل سرد هم ما با مشکل تولید برق مواجه بودیم، اما بدون اینکه بگذاریم مردم با سختی روبه‌رو شوند، پیک زمستان ۱۴۰۱ را هم به‌خوبی پشت سر گذاشتیم. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان اینکه سقف الگوی مصرف برای مناطق گرمسیر ۳هزار کیلووات ساعت برای هر ماه تعیین شده است، افزود: سقف الگوی مصرف در مناطق غیرگرمسیر ۳۰۰ کیلووات ساعت برای هر ماه تعریف شده است‌. در واقع امسال پاداش به همه مشترکان، حتی مشترکانی که مصرف آنها بالای الگوی مصرف است، تعلق می‌گیرد.
 ارائه پاداش به خوش‌مصرفان خانگی
کریمی‌فرد با اشاره به اینکه برای جلب مشارکت بیشتر مردم در بخش تعرفه خانگی پاداش‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است، گفت: همه‌ساله با افزایش گرما با حدود ۱۵هزار مگاوات افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شویم. در واقع با گرم‌شدن هوا، تقاضا نیز افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: در محدوده شرکت توزیع برق فارس در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵۵۴هزار مشترک خوش‌مصرف شناخته شدند و در حدود ۹۴میلیارد تومان پاداش خوش‌مصرفی به روش‌های مختلف به این مشترکان پرداخت شد. اواضافه کرد: با این حال هرکس بتواند مصرف خود را مدیریت کند و حتی مصرف خود را به زیر سقف الگوی مصرف برساند، یعنی به میزان پنجاه درصد مصرف خود را مدیریت کند، پاداشی تا سقف ۲هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی به او تعلق می‌گیرد؛ این در حالیست که قیمتی که‌ مشترکان برای انرژی برق مصرفی پرداخت می‌کنند، به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰ تومان است. او پاداش در نظر گرفته شده برای مشترکان برق را قابل‌ملاحظه قلمداد کرد و گفت: پاداش ۱۰ کیلووات ساعت صرفه‌جویی امسال برای مشترکان کم‌مصرف معادل ۴۰ کیلووات ساعت پاداش مشترکان کم‌مصرف سال گذشته است. در کل کشور پیش‌بینی می‌شود مشترکان در بخش خانگی تا سقف ۲هزار مگاوات در مدیریت مصرف دوران پیک امسال صنعت برق کشور را یاری کنند.
 نفوذ رمزارزها به روستاهای فارس
کریمی‌فرد با بیان اینکه ۲۷ شهرستان از ۳۷ شهرستان فارس در پهنه‌ای به مساحت ۱۰۳هزار کیلومتر مربع تحت‌پوشش شرکت توزیع برق فارس است، گفت: ۸۵ درصد از مساحت استان پهناور فارس تحت‌پوشش شبکه‌های شرکت توزیع نیروی برق فارس است. در واقع بالغ بر یک‌میلیون و ۳۹هزار مشترک تحت پوشش این شبکه‌ها هستند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس با بیان اینکه مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز به اقصی‌نقاط شهرها و روستاها نفوذ کرده است، گفت: اصلی‌ترین کانال ما برای شناسایی این مراکز گزارش‌های مردمی بوده و گزارش‌های مردمی نقش مهمی در جلوگیری از فعالیت این مراکز داشته‌اند. متأسفانه اکثر استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارزها از برق غیرمجاز استفاده می‌کنند و نیاز است با اتخاذ تدابیر لازم و همکاری مردم از این اقدام جلوگیری شود. وی ادامه داد: مردم می‌توانند استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارزها را از طریق شماره ۱۱۳ ستاد خبری وزارت اطلاعات و شماره ۱۱۴ ستاد خبری اطلاعات سپاه و سامانه سمات و اپلیکیشن برق من معرفی کنند و تا سقف ۲۰میلیون تومان از پاداش گزارشی که ارسال می‌کنند، برخوردار شوند. کریمی‌فرد همچنین اضافه کرد که بر اساس مصوبه هیئت دولت، همه دستگاه‌ها اعم از دولتی و نیمه‌دولتی و بانک‌ها، مکلف هستند که طی دوره زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، میزان مصرف برق در زمان اداری را تا ۳۰ درصد و در زمان غیراداری تا ۶۰ درصد کاهش دهند و کم‌شدن میزان روشنایی معابر و پارک‌ها نیز جزو 
تکالیف است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی