[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

گام سوم آرد و نان اجرایی شد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیراز نوین به‌نقل از ایرنا، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس نیز معتقد است که یکی از دلایل ایجاد صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های شیراز در روزهای اخیر اجرای گام سوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و مصادف شدن این طرح با ایام تعطیلات فروردین و ماه مبارک رمضان است.
مهدی جمالی افزود: روش و شیوه سهمیه‌بندی و تعیین سهمیه آرد واحدهای نانوایی از اسفندماه سال ۱۴۰۱ کاملاً متحول شده و تخصیص آرد به نانوایان از همان زمان وارد الگوی جدیدی شد. در حال حاضر سهمیه آرد نانواها بر مبنای ثبت علمکرد نانوا توسط دستگاه‌های پوز هوشمند انجام می‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس اضافه کرد: در واقع برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام می‌دهد و تراکنش‌ها از طریق سامانه پذیرفته می‌شود، امکان خرید آرد یارانه‌ای فراهم می‌شود.
وی تأکید کرد: از طرف دیگر نانوایی‌هایی هستند که به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوان‌های هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف میزان فروش نانشان کاهش یافته است و اثر کاهش فروش و عدم عرضه نان به مشتری این است که در دوره آتی میزان تخصیص آرد یارانه‌ای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد، کاهش پیدا می‌کند.
جمالی یادآور شد: از ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱ گام سوم طرح هوشمندسازی آرد و نان آغاز شد و مبنای تخصیص و سهمیه آرد واحدهای نانوایی، تراکنش‌های ایجاد شده در حوزه هوشمندسازی واحدهای نانوایی است.
وی به رویکرد دولت سیزدهم در مردمی‌سازی یارانه‌ها در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: دولت برای کالاهای اساسی سیاست اصلاح قیمت در پیش گرفت، اما در رابطه با آرد و نان سیاست اصلاح قیمت را اجرا نکرد و سناریو و سیاست دیگری در پیش گرفت.
جمالی افزود: در واقع دولت رویکرد اعمال نظارت و کنترل بیشتر در واحدهای نانوایی توسط طرحی که متولی آن وزارت اقتصاد و دارایی است را در پیش گرفت؛ در این طرح مقرر شد نظارت دقیق بر واحدهای نانوایی بر مبنای نصب پوزهای هوشمند در واحدهای نانوایی صورت بگیرد.
وی بیان کرد: در واقع سهمیه هر نانوایی معادل تراکنشی که نانوا در پوز هوشمند ایجاد می‌کند و میزان فروشی که از طریق این پوز انجام می‌دهد و بر مبنای الگوریتمی که برای این سیستم تعریف شده شارژ می‌شود. 
ممکن است این دستگاه برخی تراکنش‌ها را نامتعارف تشخیص دهد، لذا معادل همین تراکنش سهمیه آرد نانوایی کسر می‌شود.
او در رابطه با ایرادات این طرح هم اظهار کرد: قطعاً هر طرحی یک سری مزایا و اشکالاتی دارد، به‌عنوان مثال گام سوم طرح هوشمندسازی نان در استان فارس مصادف با ماه مبارک رمضان و ایام تعطیلات نوروز شد. 
جمالی ادامه داد: در این ایام، نانواها پایین‌ترین میزان تولید نان را داشتند و این در حالی است که سامانه برای تخصیص سهمیه نان در دوره آتی ۴۵ روز گذشته را مدنظر قرار می‌دهد، لذا کاهش تولید نان توسط نانواها در فروردین و اردیبهشت‌ماه موجب شده سهمیه برخی نانوایی‌ها در شرایط کنونی کاهش یاید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی