[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

کارشناسی داوری فینال جام حذفی یک اشتباه جنجالی و دیگر هیچ، روزنامه شیراز نوین

دربی پایتخت در فینال جام حذفی با یک تغییر اتفاق تاریخی همراه بود و آن‌هم تعویض داور مسابقه بود.
به گزارش فوتبال 360، استقلال و پرسپولیس آخرین بازی فصل 02-1401 را برگزار کردند؛ مسابقه‌ای که می‌توان گفت حساس‌ترین دوئل فصل به شمار می‌رفت و در یک پایان یک نبرد جذاب و البته درگیرانه و جنجالی، سرخ‌پوشان پایتخت موفق شدند در پایان 120 دقیقه با نتیجه 2 بر یک حریف سنتی خود را شکست بدهند تا بعد از قهرمانی در لیگ برتر، قهرمانی در جام حذفی را هم تجربه کنند. اشتباهات پرشمار داوران در فصلی که گذشت باعث شد تا کمیته داوران به سراغ یک تیم داوری 9 نفره برای مسابقه دربی برود و بازگشت داوران پشت دروازه از جمله تصمیمات مهم کمیته داوران بود.
اشکان خورشیدی، داور باتجربه فوتبال ایران که سابقه یک‌بار قضاوت در دربی پایتخت را داشت، به‌عنوان داور اول انتخاب شد. نکته مهم که باعث نقد انتخاب خورشیدی شد، موضوع عدم آمادگی جسمانی این داور بود؛ به‌طوری که او در نیم‌فصل نخست به واسطه عدم آمادگی هیچ قضاوتی نداشت و در نیم‌فصل دوم هم تنها در 7 مسابقه شانس قضاوت پیدا کرد و جالب آن‌که هیچ دوئلی را تا پیش از مسابقه فینال برای سرخابی‌های پایتخت در فصل جاری سوت نزده بود.
خورشیدی به واسطه ناآمادگی جسمانی نتوانست بازی را به پایان ببرد و در حوالی دقیقه 80 جای خود را به محمدحسین زاهدی‌فر داد تا برای اولین‌بار در تاریخ دربی، تعویض داور اول انجام شود. با توجه به اینکه نبرد دو تیم استقلال و پرسپولیس به وقت‌های اضافی کشیده شد، زاهدی‌فر هم تجربه قضاوت حدوداً 40 دقیقه‌ای را در دربی اخیر به ‌دست آورد که عملکرد این 2 داور باتجربه فوتبال ایران توسط نوید مظفری، کارشناس داوری «فوتبال 360» بررسی شده است.
در هنگام اعلام ضربه کرنر برای پرسپولیس و پرتاب اشیا از سوی هواداران استقلال، داور با برداشتن توپ و حرکت به سمت میانه زمین و یا رختکن می‌خواهد به تماشاگران نشان بدهد که دست از این حرکات بردارند و در غیر این‌صورت بازی ادامه پیدا نخواهد کرد و کمیته انضباطی است که باید با این مسائل برخورد کند.
در دقیقه 55، اخطار به سروش رفیعی درست بود؛ هم نوع خطای او مستحق دریافت کارت زرد بود و هم اینکه کارت‌ها در این مسابقه حساس ابزاری هستند برای کنترل بازی و داور می‌خواهد بازی به خشونت کشیده نشود و در نتیجه، کارت زرد درست بود.
اشکان خورشیدی در صحنه سرنگونی مهدی قایدی در محوطه جریمه پرسپولیس هم به صحنه نزدیک است و هم زاویه فوق‌العاده‌ای دارد. هیچ خطایی روی مهاجم استقلال اتفاق نیفتاد و ادامه بازی تصمیم صحیح داور مسابقه بود.
در دقیقه 69، مهدی ترابی و روزبه چشمی به واسطه رفتارشان باید با کارت زرد جریمه می‌شدند که تصمیم داور مسابقه درست بود و به هر دو بازیکن اخطار داد.
در صحنه برخورد زبیر نیک‌نفس با مهدی ترابی، بازیکن پرسپولیس روی نیک‌نفس مرتکب خطا شد، اما داور مسابقه کاملاً به اشتباه سوت زد و به سود پرسپولیس اعلام خطا کرد در شرایطی باید بازی به سود تیم استقلال متوقف می‌شد.
عیسی آل‌کثیر در دقیقه (6+90) در شرایطی در محوطه جریمه استقلال سرنگون شد که اگر با دقت صحنه بررسی شود، نمایان است که محمدحسین مرادمند پای مهاجم پرسپولیس را می‌زند و داور باید به سود تیم پرسپولیس یک ضربه پنالتی اعلام می‌کرد.
پیش از به‌ ثمر رسیدن گل استقلال، علی نعمتی روی صالح حردانی مرتکب خطا شد و داور مسابقه به درستی این ضربه ایستگاهی را به سود تیم استقلال اعلام کرد.
مرتضی پورعلی‌گنجی در محوطه جریمه استقلال سرنگون شد، اما بررسی بیشتر صحنه نشان می‌دهد که او در درگیری با عارف غلامی ابتدا مرتکب خطا می‌شود و باید خطای پورعلی‌گنجی در این صحنه اعلام می‌شد.
در صحنه گل دوم پرسپولیس که از روی یک ضربه ایستگاهی به ‌دست آمد، سعید مهری روی مهدی ترابی مرتکب خطا شد و داور مسابقه به درستی به سود سرخ‌پوشان پایتخت اعلام خطا کرد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی