[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تمایز امام خامنه ای برای جانشینی رهبری، روزنامه شیراز نوین

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم‌ترین شاخصه‌هایی که باعث شد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جایگاه رهبری بعد از امام خمینی(ره) قرار بگیرد را توانایی و احاطه ایشان به مسائل داخلی و بین‌المللی و مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ... دانست و گفت: این احاطه باعث شده که ایشان سرآمد دیگران باشد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص شاخصه‌هایی که باعث شده تا رهبر انقلاب جانشینی شایسته برای امام خمینی(ره) باشند، این‌گونه بیان کرد: با ارتحال امام خمینی(ره)، خبرگان اجلاس فوری تشکیل دادند و برای تعیین جانشینی امام(ره) بحث‌های مفصلی انجام شد که اولین موضوع در مورد این بود که جانشین امام یک نفر یا سه نفر باشد و پس از این بحث‌ها با رأیی که اکثریت دادند به این نتیجه رسیدند که یک نفر انتخاب شود.
وی تصریح کرد: این نگرانی وجود داشت که اگر سه نفر جانشین امام باشند، ناهماهنگی پیش بیاید و تصمیم‌گیری دشوار شود. ضمناً این نکته نیز مخفی نماند که هیچ پیش‌بینی جدی بعد از عزل قائم‌مقام رهبری برای جانشین امام(ره) نشده بود و تا حیات امام خمینی(ره) هیچ‌گونه پیش‌بینی دیگری نشد. پس ابتدا بحث یک نفر یا سه نفر مطرح شد چون در قانون اساسی پیشین، خصوصاً این ظرفیت در نظر گرفته شده بود که رهبر یا شورای رهبری تعیین شود. بعد از این‌که اکثریت قاطعی به این موضوع رأی دادند که یک نفر به‌عنوان رهبر تعیین شود، در مورد مصداق بحث، گفت‌وگو آغاز شد که برخی از اعضای خبرگان با توجه به چند نکته روی رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند.
وی درباره شاخصه‌های انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان جانشین رهبر فقید انقلاب، عنوان کرد: یکی از نکات این بود که وقتی آقا در دوران ریاست جمهوری‌شان سفری به کُره داشتند، استقبال بسیار عظیمی از ایشان شد و البته هر سفری که ایشان می‌رفتند چنین استقبالی از ایشان می شد. در زمان این سفر تلویزیون این صحنه را نشان می‌دهد و به نقل قول از حاج احمد آقای خمینی که می‌گویند «به امام گفتم که ایشان شأن ریاست جمهوری را به خوبی دارد که امام فرمودند شأن رهبری را هم دارند» و این جمله به‌عنوان یک کُد به خبرگان منتقل شد.
این عضو جامعه روحانیت مبارز در عین حال خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در جریان عزل آقای منتظری یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها این بود که پس چه کسی جانشین امام شود که این سؤال در محضر امام(ره) مطرح شد و این نگرانی را در برابر امام(ره) آقایان داشتند که غالباً هم سران و همان ۴، ۵ نفر افراد خاص بودند و امام خمینی(ره) نیز در همان مجلس فرمودند که «آقای سیدعلی آقا هستند» و به تعبیری اینکه آقای خامنه‌ای هستند. بعد از تعبیری که امام داشتند، حضرت آقای خامنه‌ای فرمودند که این سخن در همین جلسه بماند، یعنی برای بار دوم امام ارجاع دادند به اینکه آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند رهبری بعد از ایشان باشد. همچنین در اجلاس خبرگان نیز  بعضی‌ها این موضوع را پیشنهاد کردند که آقای آیت‌الله خامنه‌ای خودشان پشت تریبون رفتند و مخالفت کردند، اما وقتی رأی‌گیری انجام شد رأی بسیار بالا و قاطعی برای رهبری ایشان داده شد.
وی افزود: طبیعی هم بود، چراکه آیت‌الله خامنه‌ای از قبل از پیروزی انقلاب یک شخصیت برجسته انقلابی بود و از طرف امام خمینی(ره) عضو شورای انقلاب هم شدند و نسبت به سایر افراد شاید جوان‌تر هم بودند و حضرت امام(ره) ایشان را در دوران قبل از ریاست جمهوری یا شاید بعد از اینکه ایشان رئیس جمهور شدند، آقای آیت‌الله خامنه‌ای را به‌عنوان امام جمعه تهران منصوب کردند. همچنین نماینده امام خمینی(ره) در نیروهای مسلح بودند و ایشان با مجموعه نیروهای مسلح کار می‌کردند و ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی داشتند. در مسائل سیاست خارجی و داخلی نیز از همه اَقرانشان سَر بودند و این موجب می‌شد که همه ذهن‌ها متوجه شخصیت ایشان شود. به قدری که آیت‌الله خامنه‌ای شایستگی، آمادگی، استعداد، احاطه و اشراف به مسائل داشتند، سایر افراد این مقدار آشنایی و احاطه نداشتند و به همین دلیل بود که خبرگان ایشان را به‌عنوان رهبر انقلاب شناسایی کردند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه «حقیقتاً باید گفت که این اقدام، اقدام مبارکی بود که بعدها برکات آن مشخص شد»، اظهار کرد: اگر بین رهبری‌های امام خمینی(ره) و رهبری‌های آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) مقایسه کنیم، حتماً بعد از شخصیت امام رضوان‌الله تعالی علیه به تدبیر، حکمت، فرماندهی، هدایت و رهبری حضرت آقا نه تنها در ایران بلکه در جهان کسی را نمی‌شناسیم.
مصباحی مقدم افزود: ۳۳ سال است که از رحلت امام خمینی(ره) می‌گذرد و آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) این کشور را رهبری و هدایت کرده‌اند و بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم. همچنین مسائل داخلی و بین‌المللی پدید آمده و در همه این‌ها رهبری به خوبی توانسته‌اند بحران‌ها را پشت سر بگذارند و البته نمی‌توان گفت این‌همه کارهایی که ایشان انجام داده‌اند بدون عنایت الهی بوده است و قطعاً عنایت الهی و سایه امام زمان(عج) بر سر ملت ایران و رهبری ما نقش‌آفرین بوده در اینکه این ۳۳ سال پس از رحلت امام(ره) را به خوبی پشت سر بگذاریم.
وی یادآور شد: بیگانگان تصور می‌کردند که بعد از رحلت امام خمینی(ره)، نظام جمهوری اسلامی پایان یافته و سقوط می‌کند، ولی بحمدالله و علی‌رغم تصورات آنها، مقام معظم رهبری به خوبی توانسته‌اند کشور را مدیریت کنند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص شاخصه‌ای که آیت‌الله خامنه‌ای را به‌عنوان رهبری از دیگران مستثنی می‌کند نیز بیان کرد: یکی از شاخصه‌ها ظرفیت علمی است که ایشان از نظر علمی از اَقران خود برتر هستند. یکی دیگر از شاخصه‌ها ظرفیتی است که آیت‌الله خامنه‌ای از نظر سیاسی در میان محدود شاگردان امام و غیر شاگردان امام(ره) و از بین کسانی که قرار بود رهبری را بعد از امام بر عهده بگیرند، سرآمد هستند. همچنین از نظر احاطه به مسائل داخلی و بین‌المللی و هر مسئله‌ای که حضرت آقا ورود می‌کنند و در میان هر جمعی از صاحب‌نظران در عرصه مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و حتی هنری ورود می‌کنند، شاهدیم که شخصیت‌های برجسته آن حوزه احساس می‌کنند که آقا کاملاً مسلطند و حرف‌های تازه دارند و رهنمودهایی ارائه می‌کنند که برای آنها مغتنم است که همه این موارد شاخصه برجستگی ایشان است.
مصباحی مقدم در پایان گفت: ان‌شاءالله خداوند سایه ایشان را بر سر ملت ما و ملت‌های انقلابی تا ظهور حضرت بقیه‌الله الأعظم(عج) مستدام بدارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی