[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تمهیدات ویژه روس‌ها برای گروه ایرانی، روزنامه شیراز نوین

ابراهیم پشت‌کوهی که به تازگی نمایش «مکبث زار» را در جشنواره تئاتر سن پترزبورگ اجرا کرده است، دستاوردهای این سفر را تشریح کرد و خبر داد که دست‌اندرکاران جشنواره برای اجرای این نمایش، سالن تئاتر موزه ارمیتاژ را اجاره کرده‌اند.
نمایش «مکبث زار» با طراحی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی از جمله نمایش‌هایی است که سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و همان زمان از سوی مدیر جشنواره تئاتر رنگین کمان سن پترزبورگ برای اجرا در این جشنواره دعوت شد.
به گزارش ایسنا،‌پشت‌کوهی که همراه با گروه اجرایی نمایش «مکبث زار» به تازگی از سفر به روسیه بازگشته است، با ابراز خوشنودی از بازخوردهای مثبت اجرای این نمایش در این جشنواره گفت: نمایش ما تنها نمایشی بود که به‌عنوان حسن ختام جشنواره، روز اختتامیه ، ۱۲ خردادماه، روی صحنه رفت. اغلب نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره در سالن تئاتر تیوز سن پترزبورگ اجرا داشتند، ولی برای اجرای نمایش ما سالن تئاتر موزه ارمیتاژ را اجاره کرده بودند. این سالن، قدمتی بیش از دویست دارد و البته از تکنولوژی‌های کاملاً مدرن برخوردار است. خود موزه ارمیتاژ هم اولین موزه بزرگ روسیه و سومین موزه مهم جهان به شمار می‌آید که گفته می‌شود بازدید از تمام بخش‌های آن بیش از ۳ سال زمان می‌برد.
او ادامه داد: امسال بیستمین دوره جشنواره تئاتر رنگین کمان برگزار شد. در واقع تعریف این جشنواره، تماشاگران حرفه‌ای و جوان تئاتر است که هر سال در سن پترزبورگ برگزار می‌شود. با اینکه جشنواره‌ای غیر رقابتی است، ولی در اختتامیه آن به نمایش ما به‌عنوان اثری ویژه، تندیس جشنواره و لوح تقدیر اهدا کردند.
پشت‌کوهی با اشاره به حضور دیگر گروه‌های بین‌المللی در این جشنواره اضافه کرد: گروه‌های بسیار زیادی از اروپا، آمریکا و آسیا در این جشنواره شرکت داشتند و نمایش‌هایی از کشورهایی همچون ژاپن، صربستان، آمریکا، لیتوانی و ... در کنار چند اثر از خود روسیه اجرا شدند ولی متأسفانه به دلیل اینکه ویزای سفر ما خیلی دیرهنگام صادر شد، روزهای پایانی جشنواره به روسیه رسیدیم و فرصت دیدن بسیاری از کارها را از دست دادیم.
این کارگردان اظهار کرد: از جمله نکات جالب‌توجه در این جشنواره این بود که در منطقه‌ای که ما سکونت داشتیم، تنها بیلبوردهای تبلیغاتی، بیلبوردهای جشنواره بود و کل فضای تبلیغات در اختیار این رویداد هنری قرار گرفته بود.
او که چندی پیش اجرای عمومی این نمایش را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برده، درباره تفاوت‌های احتمالی اجرای این نمایش در ایران و روسیه توضیح داد: تفاوتی نداشتیم، البته در اجرای روسیه زیرنویس روسی داشتیم. در این جشنواره مدیران تئاتر از کشورهای گوناگونی حضور داشتند و برای اجرای نمایش ما در کشورهایشان ابراز علاقه‌مندی کردند از جمله مدیر تئاتر الجزایر که پیش‌تر هم در جشنواره تئاتر فجر اجرای ما را دیده بود و حالا برای دومین بار آن را در روسیه هم دید. او خودش نمایشنامه «مکبث» را اجرا کرده، ولی برایش بسیار جالب بود که ما اجرایی مدرن داشتیم و به نوعی نمایشنامه را معاصرسازی کرده بودیم. از سوی دیگر از آنجا که در اجرا از شیوه مه‌یر هولد، استاد بزرگ تئاتر روسیه و تئاتر بیومکانیک هم استفاده کرده بودیم، این موضوع هم مورد توجه تماشاگران و هنرمندان روسی قرار گرفت و در گفت‌وگویی که با یکی از استادان دانشگاه‌شان در تلویزیون روسیه داشتیم، به این موضوع هم اشاره شد.
به گفته پشت‌کوهی، اختتامیه جشنواره روی کشتی برگزار شد و از آنجا که این جشنواره، غیررقابتی است، اختتامیه آن بیشتر فضایی برای آشنایی گروه‌های شرکت‌کننده فراهم کرده بود.
پشت‌کوهی با بیان اینکه نمایش «مکبث زار» امسال چند سفر بین‌المللی دیگر هم خواهد داشت، درباره اجرای آن در دیگر شهرهای ایران نیز توضیح داد: بعد از اجرا در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر که پیش از سفر روسیه انجام شد، برنامه‌های دیگری برای اجرا در ایران هم داریم و درصدد هستیم نمایش را در شهرهایی مانند بندرعباس، رشت، شیراز و تهران اجرا کنیم.
گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند: 
نویسنده طراح و کارگردان: ابراهیم پشت‌کوهی، بازیگران: شهروز دل‌افکار، گاتا عابدی، هادی عطایی، یاشار نادری، فهیمه موسوی، سحر عبدالملکی، سعید برجعلی، متین مکاری، جواد امیرپور، صابر رضایی، رضا جهانگیری، علی دولت‌یار، مجری طرح: شبیر پرستار، طراح گریم: شقایق برهمتی، دستیار کارگردان: مونو عابدی، آهنگ‌ساز و خواننده: بهرنگ عباسپور، نوازندگان: پویا شمالی، علی پیلارام، محمدحسین بیات، مترجم زبان روسی: شروین درستی.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی