[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم هویج، روزنامه شیراز نوین

دلایل استفاده از هویج در رژیم‌های غذایی با توجه به پایین بودن میزان کربوهیدرات و صفر بودن میزان کلسترول و چربی در این ریشه گیاهی تقویت شده و آن را به بخش ثابتی از رژیم‌های غذایی کاهش وزن تبدیل کرده است.
به گزارش بهداشت نیوز، مواد تشکیل دهنده مغذی  در ۱۰۰ گرم هویج عبارتند از:
انرژی
براساس انرژی موجود در ۱۰۰ گرم هویج می‌توان گفت این ریشه خوراکی می‌تواند در رژیم‌های غذایی کاهش وزن به‌عنوان یک میان‌وعده مؤثر برای کاهش احساس گرسنگی و کاهش انرژی دریافتی در میان‌وعده‌ها استفاده کرد. دلایل استفاده از هویج در رژیم‌های غذایی با توجه به پایین بودن میزان کربوهیدرات و صفر بودن میزان کلسترول و چربی در این ریشه گیاهی تقویت شده و آن را به بخش ثابتی از رژیم‌های غذایی کاهش وزن تبدیل کرده است.
همچنین میزان فیبر بالای موجود در آن در ترکیب با آب موجود در هویج در صورت استفاده پیش از شروع وعده غذایی، می‌تواند به شما در پر شدن حجم معده و کمتر شدن میزان و حجم وعده غذایی کمک بسزایی کند.
سدیم، کلسیم، آهن و ویتامین «ث»
بدن یک انسان بالغ به طور تقریبی روزانه به ۲۰۰ میلی‌گرم سدیم، ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم، ۸ تا ۱۱ میلی‌گرم آهن(در مردان ۸ میلی‌گرم و در زنان ۱۱ میلی‌گرم) و ۶۰ میلی‌گرم ویتامین «ث» نیاز دارد.
با توجه به اعداد مشخص‌شده توسط محققان از نیازهای روزمره بدن به مواد مغذی ذکر شده، می‌توان گفت هویج از نظر دارا بودن مواد معدنی و ویتامین‌ها ماده خوراکی فقیری محسوب می‌شود، چرا که تنها موردی که می‌توان هویج را نسبتاً غنی دانست میزان آهن خوراکی موجود در آن می‌باشد.
ویتامین «آ»
ویتامن «آ» یا رتینول از گروه ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود؛ این ویتامین نقشی حیاتی در فعالیت سالم قلب و عروق بدن داشته و برای تنظیم فشارخون ضروری است.
ویتامین «آ» برای حفظ جداره مویرگ‌ها در حین فعالیت‌های روزانه لازم بوده و کمبود آن باعث عوارض قلبی عروقی یا خون‌ریزی‌های مغزی خواهد شد.
بیماری گزروفتالمی یا افزایش ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم بر اثر کمبود ویتامین «آ» در بدن ایجاد شده و در کمبود‌های شدید به نابینایی فرد منجر خواهد شد. در سطوح پایین کمبود ویتامین «آ» شخص دچار تاری دید در شب یا شب کوری خواهد شد.
با توجه به موارد ذکر شده، هویج می‌تواند نقش مؤثری در بهبود بیماری‌های مربوط به چشم داشته باشد، اما به هیچ‌وجه تأثیری در افزایش بینایی افراد نخواهد داشت.
بتا کاروتن
بتاکاروتن یکی از کارتنوئیدها محسوب شده و یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی قوی محسوب می‌شود. 
این ماده می‌تواند در صورت کمبود ویتامین «آ» در بدن به عنوان جایگزین آن عمل کند؛ تقریباً هر ۱۲ میکروگرم بتاکاروتن، می‌تواند نقش ۱ میلی گرم بتاکاروتن را برای بدن انسان ایفا کند.
این ماده در حفاظت پوست از آسیب در برابر اشعه‌ ماورا بنفش خورشید نقش مستقیم داشته و می‌تواند به پوست شما در مقابل ابتلا به سرطان پوست و انواع دیگر بیماری‌های پوستی کمک کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی