[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آدم‌های کوچک برای رؤیاهای بزرگ، روزنامه شیراز نوین

تیم جوانان زنان ایران از گردونه رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا 2024 کنار رفت تا ناکامی دیگری در حوزه زنان به‌ثبت برسد.
به گزارش فوتبال 360، مسئولان فدراسیون فوتبال و در رأس هرم فدراسیون، مهدی تاج به نظر می‌رسد که همه تمرکز خود را روی سامان‌دهی تیم‌های ملی مردان گذاشته‌اند و این مسئله باعث شده تا بیش از پیش تیم‌های زنان در کانون بی‌توجهی قرار گیرند. در هیاهوی سامان دادن به تیم ملی بزرگسالان و انتخاب دستیار ایتالیایی برای امیر قلعه‌نویی و البته انتخاب رضا عنایتی به‌عنوان سرمربی تیم امید، تیم جوانان زنان ایران عازم رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا 2024 شد.
تیم جوانان زنان ایران با هدایت مریم جهان‌نجاتی در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا 2024 شرکت کرد که شاگردان جهان‌نجاتی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و دو شکست پیاپی مقابل ویتنام و استرالیا باعث شد تا خیلی زود شانس حضور ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2024 به پایان برسد و حالا باید ملی‌پوشان خود را برای بازگشت به تهران آماده کنند. در کنار مسائلی مانند مشکلات لجستیکی و البته ناآشنایی به وضعیت آب‌وهوایی، موضوع ضعف عملکرد کادرفنی هم در این دو شکست پیاپی مشهود بود.
*پسرفت با سرمربی اخراجی!
تیم جوانان زنان ایران برای هفتمین دوره در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا شرکت کرد، اما بررسی کارنامه تیم ایران نشان می‌دهد که به‌جز سال 2015 که این تیم با هدایت مهناز امیرشقاقی توانست به جام ملت‌ها صعود کند و تاریخ‌ساز شد، در سایر دوره‌ها موفقیتی حاصل نشده است که در دوره فعلی یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای تاریخ ایران به‌ثبت رسیده است.
مریم جهان‌نجاتی که از هدایت تیم شهرداری سیرجان اخراج شد در تصمیمی عجیب از سوی مدیران فدراسیون فوتبال به‌عنوان سرمربی تیم جوانان و البته مربی تیم بزرگسالان انتخاب شد، اما نتوانست انتظارات را برآورده کند تا یک ناکامی دیگر در کارنامه او به‌ثبت برسد؛ آن‌هم در شرایطی که تیم ایران در دوره قبلی رقابت‌ها که در سال 2019 برگزار شد، عملکردی چشم‌نواز داشت، اما شاگردان کتایون خسرویار تنها به واسطه دریافت کارت زرد بیشتر نتوانند به جام ملت‌ها بروند!
*«تاج» و حقیقتی که نمی‌پذیرد!
جهان‌نجاتی در شرایطی روزهای ناکام و ناموفقی را در تیم ملی جوانان زنان ایران می‌گذراند که از همان زمان انتخاب او به‌عنوان سرمربی تیم، انتقاداتی نسبت به انتخابش مطرح شد، اما مسئولان فدراسیون فوتبال روی تصمیم عجیب خود پافشاری کردند. جالب آنکه مریم جهان‌نجاتی در حالی به‌عنوان سرمربی تیم جوانان زنان انتخاب شد که مهدی تاج او را در حکمی منصوب کرد؛ آن‌هم در روزهایی که نایب‌رئیس زنان در فدراسیون فوتبال وجود خارجی نداشت و کارهای حوزه زنان از طریق دپارتمان پیگیری می‌شد!
نادره درودیان که در یک سال نقش پررنگ‌تری در عرصه مدیریت حوزه زنان در فدراسیون گرفته و در غیاب شهره موسوی، او به‌عنوان رئیس دپارتمان زنان همه‌کاره حوزه زنان در فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد که در دوره سرپرستی مریم منظمی در نقش نایب‌رئیس زنان هم همچنان قدرت نفوذ بالایی دارد و با وجود عملکرد فوق‌العاده ضعیف و ناکامی‌های سریالی از جمله چهره‌های مورد اعتماد مهدی تاج محسوب می‌شود.
تیم ملی زنان ایران باید خود را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک آماده کند؛ مسابقاتی که آبان‌ماه به میزبانی کشور استرالیا برگزار خواهد شد و مریم آزمون در نقش سرمربی و مریم جهان‌نجاتی به‌عنوان مربی قرار است در این تورنمنت تیم ایران را هدایت کنند. آن‌طور که واضح است اینکه باید چشم‌انتظار یک ناکامی بزرگ دیگر برای فوتبال زنان ایران بود.
رسیدن به سهمیه المپیک 2024 پاریس مطمئنا با توجه به پتانسیل فوتبال زنان ایران نمی‌تواند هدف ملی‌پوشان در تورنمنت پیش‌رو باشد و کسب سهمیه کاملاً دور از ذهن است اما ارائه عملکرد موفق می‌تواند علاقه‌مندان به فوتبال زنان را راضی کند که با وجود کادرفنی ضعیف که رزومه موفقی در سالیان گذشته نداشته‌اند، این مسئله دور از ذهن به نظر می‌رسد.
*قانون پایستگی «آزمون» با بند «پ»
مریم آزمون در حالی سکان‌دار تیم ملی فوتبال زنان ایران است که چهره‌های موفقی مانند مرضیه جعفری و مریم ایراندوست نقشی در تیم ملی ندارند. جالب آنکه در طول عمر 18 ساله تیم ملی فوتبال زنان، آزمون با 5 سال سابقه حضور در تیم ملی رکورد عجیبی را به نام خود کرده است؛ آن‌هم در شرایطی که هیچ موفقیت چشمگیری در کارنامه آزمون به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد بقای او در نقش سرمربی تیم ملی فوتبال زنان، بی‌ارتباط به کارنامه اوست!
مرضیه جعفری که پرافتخارترین سرمربی فوتبال زنان ایران است، هیچ‌گاه گزینه محبوب مدیران فدراسیون نبوده و جالب آنکه مریم ایراندوست هم با وجود دو تاریخ‌سازی(رسیدن به دور دوم انتخابی المپیک و رسیدن به جام ملت‌های آسیا برای اولین‌بار) جایی در تفکرات مدیران فدراسیون ندارد و به شکل شائبه برانگیزی از سمتش عزل شد. در تیم جوانان هم شرایط به همین شکل است و با وجود در دسترس بودن چهره‌هایی مانند مهناز امیرشقاقی و کتایون خسرویار، اعتماد به مریم جهان‌نجاتی با کارنامه‌ای ناموفق در نوع خود سؤال‌ برانگیز است.
مهدی تاج در سالیان مدیریتش در فدراسیون فوتبال حداقلی‌ترین توجه ممکن را به فوتبال و فوتسال زنان داشته و به نظر می‌رسد در سایه کم‌توجهی آقای رئیس، زد و بندهای عجیبی در حوزه زنان شکل گرفته و برخلاف تصورات، به نظر می‌آید که متأسفانه فوتبال و فوتسال زنان ایران هم آغشته به مسائل گروهی شده و همین مسئله باعث شده تا فوتبال و فوتسال زنان ایران از روزهای آرمانی فاصله گرفته و رؤیاهای بزرگ همچنان دور از دسترس باشد.
رؤیاهایی که می‌تواند با تغییر و تحولات در ساختار فدراسیون و البته تیم‌های ملی کاملاً رسیدن به آنها شدنی باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی