[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نان‌های ویتامینی رنگی، روزنامه شیراز نوین


رئیس اداره نظارت و مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نان و ارزش غذایی آن مورد توجه همه مردم دنیا قرار دارد و به‌عنوان یک ماده غذایی استراتژیک همواره در کشورهای مختلف مطرح است و یک غذای اصلی محسوب می شود.
به گزارش بهداشت نیوز، فریدون مؤمن افزود: بسیاری از نان‌های مصرفی حاوی مواد ارزشمند نیستند. نتایج تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا ثابت کرده است که مصرف بیسکویت و کیک به دلیل استفاده زیاد از چربی، مواد نگهدارنده و قند می‌تواند موجب از دست دادن حافظه و فراموشی شود، این در حالی است که در طی یک دهه اخیر بیسکویت‌ها بخشی از صبحانه کودکان را تشکیل می‌دهد. 
وی تأکید کرد: خانواده نان و غلات به دلیل اینکه در کشور ما نیز زیاد مصرف می‌شوند، نقش عمده‌ای در ایجاد چربی، چاقی شکمی، اضافه وزن و افزایش چربی‌های بد خون دارد. مؤمن خاطر نشان کرد: برای رفع برخی از این مشکلات، پژوهشگران کشور با استفاده از مواد گیاهی به فرمولاسیون تولید نان‌های ویتامینی رنگی دست یافتند و از آنجایی که ویتامین‌های آن در برابر حرارت مقاوم هستند، در صورت قرار گرفتن در سبد غذایی کودکان مشکلاتی نظیر کمبود آهن را مرتفع خواهند کرد.
رئیس اداره نظارت و مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در این مطالعات به فرمولاسیون گیاهی برای تولید نان‌های رنگی ویتامینی دست یافتن که حاوی ویتامین‌ها و عناصر مختلف مورد نیاز بدن است.
وی با بیان اینکه هویج، اسفناج، لبو، پاپریکا و زردچوبه از جمله گیاهان استفاده‌شده در این نان‌ها هستند، ادامه داد: ویتامین‌هایی که از این گیاهان برای تولید نان‌های رنگی به کار برده‌شده علاوه بر آنکه مقاومت در برابر گرما دارند، حاوی عناصری چون آهن، روی و ویتامین A است و در آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است. 
مؤمن در پایان خاطر نشان کرد: از آنجایی که نان، قوت غالب مردم ایران است، اضافه کردن این ویتامین‌ها به نان و جایگزین شدن آن در سبد غذایی کودکان می‌تواند مشکلاتی نظیر فقر آهن را در کودکان کاهش دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی