[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جدال با محرومیت در مهدی‌آباد، روزنامه شیراز نوین

اشاره: در مناطق محروم شیراز قدم بزنیم؛ چهره کریه فقر در چشم‌انداز شهری بیداد می‌کند. کودکان معصوم در کوچه‌های خاکی به بازی مشغول هستند و سلامت جسم و روان آنها در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد. بزرگسالان اگر هنوز در دام اعتیاد نیفتاده باشند، از آسیب‌های اجتماعی به ستوه آمده و به دنبال راهکاری برای فائق آمدن بر آنها می‌گردند. فاضلاب در وسط معابر در جریان است و معتادان متجاهر و سلسله آسیب‌های اجتماعی از کوی و برزن طغیان می‌کند.  در حقیقت مناطق محروم شیراز با یک بی‌مهری به وسعت تاریخ دیرینه شهر راز مواجه هستند و غفلت‌های بیشماری برای رسیدگی به آنها رخ داده است. در حالی که پیامدهای فقر اقتصادی و فرهنگی در این مناطق منحصر به جغرافیای مهجور آنان نمی‌شود و تمامی پهنه جغرافیایی شیراز تاوان مناطق محروم را پس خواهد داد. به همین دلیل بود که شورای اسلامی شهر شیراز در دوره ششم با تأسیس کمیته محرومیت‌زدایی در قبال مناطق کم‌برخوردار احساس مسئولیت کرد و گام‌های اولیه را پرتوان برداشت. هرچند که شهرداری با حمایت و پشتیباتی شورای اسلامی شهر از توان لازم برای رسیدگی کامل به همه چالش‌های مناطق محروم برخودار نیست و برای گام‌های بلند در این حوزه به اعتبارات ملی و هم‌افزایی استانی نیازمندیم. در سال گذشته اعتباری معادل 510میلیارد تومان برای اجرای 102 پروژه محرومیت‌زدایی اختصاص یافت و در قالب آن شاهد کمرنگ شدن بارقه‌های محرومیت در برخی از مناطق کلان‌شهر شیراز هستیم. امید می‌رود که رسالت محرومیت‌زدایی به صورت مقطعی تعریف نشده باشد و در سنوات آتی به شکل جدی‌تری و فارغ از تسویه‌حساب‌های جناحی و پرهیز از اختلاف‌نظرها به پیش رود. در همین رابطه آیین بازدید از پروژه‌های محرومیت‌زدایی شهرداری منطقه 9 شیراز برگزار شد؛ این مراسم با حضور رئیس کمیته سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار منطقه 9 و با همراهی اصحاب رسانه در کم‌برخوردارترین محلات مناطق محروم شیراز برگزار شد.
 مجاهدت عمرانی به موازات اجرای طرح‌های فرهنگی
رئیس کمیته سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز، از مجاهدت عمرانی در مناطق کم‌برخوردار به موازات اجرای طرح‌های فرهنگی خبر داد. سیده مریم حسینی با قدردانی از استقبال خبرنگاران نسبت به اهمیت پروژه‌های محرومیت‌زدایی گفت: با توسل به ابزار رسانه بهتر می‌توان خدماتی که در حوزه محرومیت‌زدایی در حال انجام است را برای جامعه بیان کرد و زمینه پیشرفت پروژه‌ها و امیدواری را پدید آورد. او با اشاره به این موضوع که تفکر محرومیت‌زدایی برای اولین بار در کشور توسط دکتر اسدی، شهردار کنونی کلان‌شهر شیراز در دوره ششم شورای اسلامی شهر کلید خورد، اظهار داشت: به دلیل تازه‌تأسیس بودن این ساختار، در ابتدای آغاز کار چارچوب‌های مشخصی را برای فعالیت در اختیار نداشتیم. وی با اشاره به تلاش‌های کمیته محرومیت‌زدایی در روزهای آغازین فعالیت گفت: برای آنکه اعضای کمیسیون محرومیت‌زدایی شورای اسلامی  شیراز به تفاهم واحد فکری دست یابند، زمان زیادی صرف شد؛ در ابتدا با بررسی‌های به عمل‌آمده نیازهای اساسی محلات کمتربرخوردار احصا شد و طرح‌های عمرانی در اولویت اجرا قرار گرفتند. در همین راستا طرح‌های مطالعاتی زیادی در دستور کار و مورد بررسی قرار گرفت و با هم‌اندیشی کارشناسان و نخبگان به طرح مدونی دست یافتیم. حسینی با تأکید بر این موضوع که چارچوب فعالیت‌های کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با دستگاه‌هایی نظیر بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاوت های اساسی و بنیادین دارد، بیان داشت: یکی از نیازهای اساسی محلات محروم، بهسازی مسیر عبور و مرور مردم بود که با اجرای آن به پیامدهای مثبتی در زمینه‌های بهداشتی هم دست یافتیم. اما پیش‌نیاز اجرای عملیاتی نظیر آسفالت، کانیوگذاری و سامان‌دهی جداول به احداث شبکه‌های فاضلاب توسط آبفا باز می‌گردد، چراکه فاضلاب رهاشده به آسفالت صدمه می‌زند و اسفالت معابر فرعی تا اجرای شبکه فاضلاب به نوعی هدر‌رفت بیت‌المال محسوب می‌شود.
 پاسداشت بیت‌المال با رویکرد عمرانی
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: در خیابان اصلی مهدی‌آباد به دلیل شبکه‌گذاری فاضلاب، عملیات زیرسازی و آسفالت به صورت اصولی انجام شده، اما در کوچه‌های این منطقه روند اتصال انشعاب‌ها به منازل هنوز صورت نپذیرفته است. دلیل این ماجرا هم به هزینه اتصال به شبکه فاضلاب باز می‌گردد. وی با تقدیر از مساعدت‌های مدیرعامل آبفا شیراز در راستای کاهش سهم عوارض در مناطق محروم گفت: مردم شریف مناطق محروم، توانایی پرداخت هزینه 8 تا 15 میلیون تومانی برای انشعاب فاضلاب را ندارند؛ به همین دلیل با مساعدت و همکاری آبفا شیراز هزینه اتصال به شبکه فاضلاب کاهش یافت و شرایط پرداخت اقساطی نیز به آن اضافه شد. رئیس کمیته كاهش آسيب‌ها و ارتقای سرمايه اجتماعی شهروندان کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش هم گفت: مدیریت شهری وظیفه دارد تا مشکلات شهرسازی و شهرنشینی را برای همه مناطق کلان‌شهر شیراز کاهش داده و شهری زیست‌پذیر را برای سکونت شهروندان آماده کند.
 عدالت‌محوری با توزیع متناسب زیرساخت‌های شهری
حسینی با انتقاد نسبت به توزیع نامناسب امکانات شهری و به فراموشی سپردن عدالت‌محوری در ارائه خدمات بیان کرد: متأسفانه در تفکر برخی از مدیران شهری از سنوات گذشته عدم رسیدگی به منطاق کم‌برخوردار به بهانه در اختیار نداشتن بودجه به شکل یک فرهنگ نهادینه شده است و در دوره جدید شورا و شهرداری شیراز تلاش بر فائق آمدن بر آنها داریم. او با تأکید بر این موضوع که کمیته محرومیت‌زدایی در کنار خدمات عمرانی نگاه ویژه‌ای به رویکردهای فرهنگی نیز دارد، اظهار داشت: مساجد و خانه‌های محلات نقش ارزنده‌ای در ارتقای فرهنگ شهروندی، گسترش معنویت، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این‌دست دارند و با برخورداری از این ظرفیت‌ها می‌توان نسبت به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اقدام کرد.وی افزود: در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اتفاق ویژه‌ای در حال رقم خوردن است و بر مبنای آن اولین همایش انگیزشی برای 200 نفر از بانوان با مشارکت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
 احصاء مشکلات براساس نیازهای شهر و شهروندان
عضو کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به پیگیری‌هایی که در حوزه محرومیت‌زدایی انجام شده، خاطر نشان کرد: بیش از 12 نامه از سوی کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز به آقایان اصنافی و اسدی و شهرداران مناطق ارسال شد تا مشکلات مناطق را احصا کنیم و براساس آن مشخص گردید که مواردی نظیر احداث پارک، درمانگاه، فرهنگسرا در زمره بیشترین درخواست‌های شهروندان از مدیریت شهری است. حسینی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته کمیته محرومیت‌زدایی به‌عنوان پایگاهی برای سنجش کاستی‌های مناطق و رسیدگی به آنها  تبدیل شد. رئیس کمیته سامان‌دهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در سال گذشته اعتباری معادل 510 میلیارد تومان برای اجرای 102 پروژه اختصاص یافت، عنوان کرد: امیدواریم تا پایان تیرماه سال جاری بتوانیم تمامی این پروژه‌ها را ببندیم.
 جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی
او با قدردانی از تلاش ها و پیگیری‌های خانم جهان‌جاه، مشاور شهردار شیراز در پروژه‌های عمرانی حوزه محرومیت‌زدایی هم گفت: امیدواریم مشاور فرهنگی شهردار شیراز در حوزه محرومیت‌زدایی نیز در کنار این کمیته قرار گرفته و با اتکا به این ظرفیت بتوانیم خدمات بهتر و بیشتری را به شهروندان ارائه دهیم. عضو کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و مبارزه با فساد شورای اسلامی شهر شیراز در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: در کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز به دنبال دعوت از سرمایه‌گذاران برای تجمیع پلاک‌های کوچک در مناطق کم‌برخوردار هستیم تا بدین‌وسیله روند نوسازی این بافت تسریع شده و شهروندان مظلوم مناطق محروم به مسکن پایدار و باکیفیت دست یابند، اما هنوز مشکلات عدیده‌ای در راستای اجرای این طرح وجود دارد که باید با هم‌اندیشی و هم‌افزایی در این حوزه گام برداشت.
 جهاد خدمت‌رسانی در مناطق محروم
در ادامه این بازدید شهردار منطقه 9 شیراز هم از اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی براساس اولویت‌بندی‌های مطالعاتی توسط کارشناسان مطالبات مردمی خبر داد. سید محمدجواد افضلی با اشاره به مشخصاتی از این محور گفت: منطقه 9 شهرداری از نظر وسعت رتبه دوم را در کلان‌شهر شیراز در اختیار دارد و این در حالی است که بیشترین محلات هدف محروم در این منطقه واقع شده‌اند. او با تقدیر از نگاه ویژه شهردار کلان‌شهر شیراز به مناطق محروم و حمایت‌های شورای اسلامی شهر شیراز افزود: بهترین مناطق شهرداری منطقه 9 شیراز شهرک‌های سیمان و والفجر هستند که خود به مشکلات عدیده‌ای دچار بوده و این در حالی است که گسترش امکانات شهری و زیرساخت‌های مابقی مناطق از حد متوسط شهری پایین‌تر است.وی با تأکید بر این موضوع که برای غلبه بر محرومیت‌ها نیازمند امور زیرساختی و زیربنایی هستیم، اظهار داشت: مواردی نظیر زیرسازی و آسفالت، کانیوگذاری، جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی، حفظ و توسعه فضای سبز و اقداماتی نظیر این‌ها در محدوده شهرداری منطقه 9 شیراز در حال انجام است. شهردار منطقه 9 شیراز در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: متأسفانه در گذشته بودجه کافی برای گسترش خدمات عمرانی در اختیار نداشتیم و به همین دلیل، اولویت‌بندی مناطق براساس سطح محرومیت و نیازهای آنها انجام می‌گرفت.
 سازندگی از مهدی‌آباد تا رضوان و شهرک سامان
افضلی با تشریح جزئیاتی از هزینه‌کرد بودجه اختصاص‌یافته نیز بیان داشت: از 33 میلیارد بودجه عمرانی که توسط شهرداری و کمیته محرومیت‌زدایی به منطقه 9 اختصاص یافته مبلغی نزدیک به 18 میلیارد تومان در مهدی‌آباد،  8 میلیارد در شهرک رضوان و 5 میلیارد در شهرک سامان و حجت‌آباد برای پاسخ‌گویی به نیازهای اساسی این منطقه صرف شده است. او با تشریح برخی از اقدامات انجام‌شده در این محور کم برخوردار از کلان‌شهر شیراز که با اختصاص بودجه محقق شده، گفت: 50 هزار متر مربع زیرسازی آسفالت،  13 هزار متر مربع پیاده‌روسازی، 6 هزار متربع اجرای جدول و کانیوگذاری در سه شهرک مهدی‌آباد، رضوان و حجت‌آباد که از کم‌برخوردارترین و محروم‌ترین مناطق کلان‌شهر شیراز هستند، اجرا شده است. این مقام عالی شهرداری شیراز با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی اظهار کرد: در روند  عمران و سازندگی‌های منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستیم که برای غلبه بر آنها نیازمند مشارکت بیشتر شهروندان و ارتقای فرهنگ شهروندی می‌باشیم.او درخواست‌های شهروندان را برای دریافت خدمات شهری برحق ارزیابی کرد و افزود: اجرای پروژه‌های عمرانی در مهدی‌آباد سبب شده است تا سایر شهرک‌های کمتربرخوردار نیز خواهان اجرای پروژه‌های عمرانی باشند که با یاری پروردگار متعال، حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار کلان‌شهر شیراز به سراغ آنها نیز خواهیم رفت. وی تصریح کرد: در مناطق محروم شهرداری منطقه 9 شیراز کم‌کاری‌های زیادی دیده می‌شود که برای جبران آنها باید هم‌افزایی مؤثری صورت بگیرد.
 ایمن‌سازی با رویکرد زیست‌محیطی
افضلی در بخش دیگری از سخنانش با تشریخ برخی از اقدامات زیرساختی در حوزه ایمن‌سازی و زیست‌محیطی گفت: در حوزه مدیریت و جمع‌آوری آبهای سطحی اقدامات مؤثری در سطح شهرداری منطقه 9 شیراز صورت گرفته که از آن‌جمله می‌توان به پروژه لوله‌گذاری با لوله سیمانی به طول 600 متر از سر بنی‌هاشمی تا مهدی‌آباد اشاره کرد. شهردار منطقه 9 شیراز در همین‌رابطه عنوان کرد: در پروژه پل یغمور، اعتباری معادل 46 میلیارد تومان برای لوله‌گذاری مدیریت آبهای سطحی هزینه شد و این در حالی است که دستاورد این پروژه‌ها در زمان بارندگی برای برخی از ساکنان محلی ملموس است. این مقام مسئول افزود: محل استقرار ضایعات فروشی‌ها توسط شهرداری با سرمایه‌گذاری چشمگیری مشخص شده است و تا پایان سال همه آنها به محل یادشده منتقل خواهد شد. افضلی با تشریح برنامه‌هایی که در سال جاری در شهرداری منطه 9 شیراز اجرایی خواهد شد هم اظهار داشت: عملیات لوله‌گذاری، یکصد هزار متر مربع زیرسازی آسفالت، اجرای 3 کیلومتر کانیوگذاری و جداول در کوچه‌ها، 20 هزار متر مربع پیاده‌رو، روشنایی معابر، احداث 2 کیلومتر مسیر پیاده‌راه سلامت در مناطق محروم منطقه 9 در سال 1402 تداوم می‌یابد.
 هم‌افزایی برای محرومیت‌زدایی
او با قدردانی از پیگیری‌های مجدانه سید مریم حسینی، رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: درخواست حمایت‌های ویژه‌ای از شورای اسلامی شهر شیراز را برای اختصاص اعتبار و تداوم خدمت‌رسانی به شهروندان در این منطقه محروم را داریم. وی با اشاره به این موضوع که شهرداری و شورای شهر به تنهایی قادر به مقابله با محرومیت‌های عدیده‌ای که در مناطق محروم وجود دارد، نیستند، اظهار داشت: برای غلبه بر محرومیت، نیازمند اخذ اعتبارات کشوری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط هستیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی