[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کودکان کار بدون هویت ایرانی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان-گروه خبر:
عبدالرحمن سلیم حقیقی، مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس گفت: از تعداد ۱۰۹۴ کودک کار و خیابان سامان‌دهی شده، ۲۲ درصد دختر و ۷۸ درصد پسر بوده، همچنین ۱۷ درصد ایرانی و ۸۳ درصد اتباع بیگانه می‌باشند و از این تعداد اتباع تنها ۱۰ درصد دارای مجوز اقامت به صورت قانونی بوده‌اند.
وی  با بیان اینکه ۱۰۹۴ کودک کار و خیابان در سال ۱۴۰۱ توسط بهزیستی فارس سامان‌دهی شده‌اند، افزود: تحصیل، آموزش، سلامت روانی اجتماعی و حفظ هویت کودکان کار از مهم‌ترین دغدغه‌های بهزیستی فارس است.
؛سلیم حقیقی در پاسخ به پرسش خبرنگاران به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان هم عنوان کرد: این کودکان پس از ارجاع به بهزیستی در دو مرحله خدمات مددکاری دریافت می‌کنند و در مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان تحت نظارت بهزیستی خدمات روان‌شناسی جهت آموزش مهارت‌های زندگی و سلامت روانی کودک و خدمات حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی، پرستاری، پزشکی و توزیع بسته‌های معیشتی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.
او افزود: از تعداد ۱۰۹۴ کودک کار و خیابان سامان‌دهی‌شده ۲۲ درصد دختر و ۷۸ درصد پسر بوده و همچنین ۱۷ درصد ایرانی و ۸۳ درصد اتباع بیگانه می‌باشند و از این تعداد اتباع، تنها ۱۰ درصد دارای مجوز اقامت به صورت قانونی بوده‌اند.
 سلیم حقیقی یادآوری کرد: مردم باید کمک‌های خود را به مؤسسات نگهداری این کودکان پرداخت کنند و بدانند پرداخت مستقیم پول به کودکان کار و خیابان مساوی با تشویق کودک برای حضور بر سر چهارراه و قرارگیری در معرض باندهای بزهکاری، بیماری‌های مختلف و آسیب‌های جدی است.
او بیان داشت: مددکاران و تیم‌های سیار بهزیستی ضمن حضور در محیط خیابان این کودکان را ترغیب به حضور در مرکز و دریافت خدمات و آموزش می‌کنند، بخشی از این کودکان نیز توسط شهرداری و نیروی انتظامی شناسایی و به مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شوند و شهروندان نیز می‌توانند این کودکان را از طریق تماس با خط ۱۲۳ و ۱۳۷ به مؤسسات حمایتی بهزیستی معرفی و ارجاع نمایند. مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: در حال حاضر و مطابق با آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، ۱۷ ارگان در سامان‌دهی کودکان کار و خیابان همکاری می‌کنند و باید در نظر داشت جمع‌آوری این کودکان به تنهایی هدف نیست و باید همکاری همه دستگاه‌های درگیر و مردم برای سامان‌دهی این کودکان جلب شود، ضمن اینکه برای سازمان بهزیستی، کودک ایرانی و اتباع بیگانه تفاوتی ندارد، لیکن در ارائه خدمات به خصوص خدمات درمانی به کودکان اتباع غیرمجاز به دلیل نداشتن کدملی، مشکلات ویژه‌ای وجود دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی