[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قابلیت گفت‌وگوی پزشکان با کتب مرجع فراهم شد، روزنامه شیراز نوین

به همت جمعی از پژوهشگران برتر فارس و با استفاده از هوش مصنوعی انجام شد: 
 قابلیت گفت‌وگوی پزشکان با کتب مرجع فراهم شد

 شیرازنوین- گروه خبر
گروهی از پژوهشگران برتر استان فارس گام جدیدی در حوزه بهره‌برداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی در حوزه پزشکی برداشتند.
به گزارش شیرازنوین، این گروه پژوهشی برای اولین بار در جهان زیرساختی را مهیا کردند که به واسطه آن بهره‌برداری از کتاب‌های مرجع تسهیل‌شده و پزشکان برای به روز رسانی معلومات خود با مسیر هموارتری روبه‌رو می‌شوند. دکتر میلاد جلالی، مدیر پروژه این تیم تحقیقاتی پیرامون دستاورد پژوهشی این طرح می‌گوید: دنیای جدید بر مبنای بهره‌برداری از هوش مصنوعی بنا شده و تمامی اقشار جامعه با گذشت زمان به خدمات آن نیاز پیدا می‌کنند. در همین راستا زیرساختی مهیا شد تا برای اولین بار در جهان، پزشکان به واسطه هوش مصنوعی با کتب مرجع (رفرنس) صحبت کنند. او با اشاره به برخی از نکات مثبت این طرح تحقیقاتی دانش‌بنیان گفت: دسترسی به کتاب‌های مرجع معمولاً آسان نیست و محققان همیشه نمی‌توانند به همه اطلاعات گرانبهایی که در آنها ثبت‌شده، دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر برای یافتن اطلاعات مورد نیاز در کتب رفرنس باید زمان زیادی صرف شود که این مسئله فرآیند تحقیق و بررسی را با مشکلاتی روبه‌رو می‌سازد. به همین دلیل زیرساختی که در بستر فضای مجازی مهیا شده که بر مبنای آن پزشکان می‌توانند به وسیله هوش مصنوعی با کتاب‌های مرجع صحبت کرده و به اطلاعات مورد نیاز خود در مدت زمان کوتاهی دست یابند.
این پژوهشگر برتر که پیش از این توانمندی خود را با راه اندازی قابلیت‌های هوش مصنوعی ChatGPT به صورت رایگان در ایران به اثبات رسانده بود در ادامه افزود: علم پزشکی در مسیر رشد و پیشرفت لحظه‌ای قرار دارد و کادر درمان برای برخورداری از نتایج تحقیقات به کتب رفرنس به صورت پیوسته نیاز دارند.
وی تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت بزرگ ایران اعمال شده را سدی در برابر دانش‌افزایی پژوهشگران توصیف کرد و اظهار داشت: کاربران حوزه سلامت به وسیله امکاناتی که در سایت https://pezeshk.ai/ مهیا شده، می‌توانند به منابع اطلاعاتی رفرنس با دور زدن تحریم‌ها دست یافته و بر دانش خود بیفزایند.
دکتر جلالی، امکان گفت‌وگوی بی‌واسطه پزشکان و کادر درمان با منابع اطلاعاتی معتبر را یک مزیت بزرگ برشمرد و گفت: این سایت در مراحل ابتدایی راه‌اندازی قرار دارد و با گذشت زمان بر حجم داده‌ها و کتاب‌های مرجع آن افزوده خواهد شد. او با اشاره به این موضوع که هوش مصنوعی دستیار ارزنده‌ای برای اهالی تحقیق و مطالعه است، اظهار داشت: امید می‌رود نتایج ایجاد این زیرساخت دانش‌بنیان در به‌روزآوری دانش ارزنده پزشکان مثمر ثمر واقع‌شده و در نهایت عموم جامعه از نتایج تحقیقات جهانی بهره‌مند گردند. گفتنی است محققان، پژوهشگران و پزشکان می‌توانند در وبسایت https://pezeshk.ai/  به کتاب‌های رفرنس در حوزه های اطفال، طب داخلی، بارداری، بیهوشی، فیزیولوژی، طب زنان و غیره دست یافته و به واسطه هوش مصنوعی با کتاب‌های مرجع به گفت‌وگو بنشینند. یکی دیگر از امکانات این سایت که در حال گسترش و به‌روزآوری است به طبقه‌بندی کتاب‌های مرجع براساس رشته‌های علوم پزشکی باز می‌گردد. 
شایان ذکر است، دکتر جلالی با بیش از 15 سال سابقه در حوزه فناوری اطلاعات، پروژه‌های متعددی را در زمینه بهره‌برداری کاربردی از هوش مصنوعی به ثمر رسانده بود که فراهم آوردن قابلیت‌های هوش مصنوعی ChatGPT به صورت رایگان در ایران از مهم‌ترین آنهاست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی