[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

اتمام پروژه‌های راکد با مولدسازی، روزنامه شیراز نوین

 مولدسازی که از آن به‌عنوان راهکاری مؤثر برای افزایش ارزش افزوده دارایی‌های راکد و مازاد دولتی و بهینه‌سازی این اموال یاد می‌شود، اقدامی است که در صورت اجرای صحیح و درست آن می‌تواند کمک شایانی به تکمیل بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام کند. بر همین اساس تاکنون در فارس یک هزار ملک متعلق به دستگاه‌های دولتی برای ورود به مرحله مولدسازی شناسایی شده است.
به گزارش ایرنا، مولدسازی دارایی‌های دولت در حقیقت به معنای بهینه‌سازی آن دسته از اموال و املاک دولتی است که راکد و بدون استفاده مانده که با مولدسازی آنها فرصت مناسبی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام از جمله طرح‌های حوزه بهداشت و درمان، راه، آب‌رسانی، کشاورزی و ورزشی فراهم می‌شود.
مولدسازی اقدام اثرگذاری است که در بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهای توسعه‌یافته نیز اجرا شده و در این کشورها هم تلاش می‌شود که دارایی‌ها و اموال بلااستفاده و فاقد ارزش افزوده مولد و بهینه شود.
قطعاً اگر بحث مولدسازی در کشور به درستی اجرا شود، می‌تواند در اقتصاد کشور تحول نیز ایجاد کند.
بهینه سازی اموال مازاد و راکد با مولدسازی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، مولدسازی را طرحی مؤثر و کارآمد در جهت بهینه‌سازی اموال راکد و مازاد دولت دانست و گفت: مولدسازی صرفاً به معنای فروش اموال نیست بلکه در قانون تأکید شده که هر درآمدی که از محل اجرای طرح مولدسازی حاصل می‌شود باید خرج تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شود.
وی ادامه داد: اینکه با فروش یک ملک راکد، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه مهم و نیمه‌تمام تأمین شود و در نهایت آن پروژه سریع‌تر وارد چرخه فعالیت و ارائه خدمت شود، این اتفاق کمک به اقتصاد کشور خواهد بود.
رضایی اظهار کرد: در حقیقت فروش اموال مازاد دولتی فقط با یک هدف انجام می‌شود و آن‌هم توسعه و تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف از جمله پروژه‌های بیمارستانی، راه، پروژه‌های آموزشی و سایر پروژه‌های عام‌المنفعه است.
۱۰۵ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی فارس در مرحله مزایده
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس هم گفت: تاکنون ۱۰۵ مورد از املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان شناسایی شده و در حال برگزاری مزایده برای فروش و واگذاری است. بابک دایی افزود: در مجموع تاکنون یک هزار فقره املاک متعلق به دستگاه‌های دولتی در استان شناسایی شده که ارزش اولیه آنها بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: این املاک شامل املاکی با کاربری‌های مسکونی، تجاری، رفاهی و اقامتی است که بررسی نهایی آنها در حال انجام است که پس از بررسی در کارگروه استانی برای هیئت عالی مولدسازی کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود، ارسال خواهد شد و در آنجا در خصوص آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.
انجام مولدسازی در قالب تهاتر یا مشارکت
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: مولدسازی انواع مختلف دارد و می‌تواند به حالت تهاتر، اجاره بلندمدت یا مشارکت باشد.
دایی افزود: مهم این است که ملک مازادی که هیچ‌گونه بهره‌وری و کارایی ندارد را مولد کنیم که ممکن است صرف تکمیل یک طرح عمرانی نیمه‌تمام دستگاه شود و یا ممکن است با یک طرح دیگر مشارکت شود و یک درآمد پایدار برای دولت ایجاد کند. وی اظهار کرد: بنابراین، مولدسازی صرفاً فروش نیست، در جایی که ملک هیچ‌گونه ارزش افزوده نداشته باشد و امکان افزایش بهره‌وری و کارایی آن نیز وجود نداشته باشد، آن ملک ممکن است به فروش گذاشته شود.
او اظهار کرد: اولویت برای مولدسازی در آیین‌نامه جدید بیشتر تمرکز بر روش‌هایی است که بتواند کمک کند طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام دستگاه‌های اجرایی تکمیل شده و به مرحله بهره‌برداری برسد و تغییر ملکیت صورت گیرد.
دایی افزود: ما یک ملک راکد داریم و یک پروژه نیمه‌کاره مانند بیمارستان که آن ملک راکد را از طریق بورس تهاتر می‌کنیم که با صورت‌وضعیت‌های آن می‌توان آن طرح نیمه‌تمام را تکمیل کرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی