[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

سینمـــا در صف بهره‌بــرداری ، روزنامه شیراز نوین

نشست رئیس سازمان سینمایی کشور با سینماگران و مدیران دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان هرمزگان برگزار شد.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی چهارشنبه (۲۴ خردادماه) به استان هرمزگان سفر کرد و با حضور در گلزار شهدای بندرعباس، به شهدای والامقام این شهر ادای احترام کرد.
وی در ادامه در نشستی صمیمی با سینماگران و مدیران دستگاه‌های فرهنگی و هنری این استان در سالن رودکی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. 
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهداف برنامه سفرهای استانی سازمان سینمایی گفت: ۱۹ سفر استانی از سال گذشته با حضور مدیران سینمایی برای پیگیری مشکلات سینماگران و حوزه زیرساخت‌های سینمایی استان‌ها صورت گرفته است.
وی ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهتمام به رویکرد عدالت‌محوری، سفر به استان‌ها و توجه به مشکلات فرهنگی استان‌هاست.
خزاعی افزود: اختصاص و افزایش بودجه‌های استانی، راه‌اندازی و توسعه سالن‌های سینما، حضور سینماگران استانی در جشنواره‌های بین‌المللی کشور، حضور آنها در گروه‌های داوری، توجه به سرگروهی سینماهای استانی در حوزه پخش، برگزاری مهر سینمای ایران به‌عنوان یک رویداد جدید توسط استان‌ها، رونق جشنواره‌های منطقه‌ای، رشد تولیدات استانی، همچنین ‌تجهیز و به‌روزشدن بیش از ۵۰ سالن سینما و بهره‌برداری از آنها تا شهریورماه سال‌جاری و...، بخشی از اقدامات و ره‌آوردهای این سفرها بوده است.
خزاعی با اشاره به وضعیت سینما در هرمزگان خاطرنشان کرد: استان هرمزگان، سیزدهمین استان در رده‌بندی بیشترین تعداد مخاطب در کل کشور است؛ در حالی که فقط ۵ سالن سینمای فعال دارد و این نشان می‌دهد که مردم هرمزگان، مردمی سینمادوست هستند و این فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران است که در این حوزه هزینه کنند. 
وی ادامه داد: در سال گذشته برای اولین‌بار میزبان همه سینماگران کشور و استان‌ها در جشنواره سینما حقیقت بوده‌ایم و از آنها خواستیم که برای ارتقای فعالیت‌های سینمایی تلاش کرده و به عرصه فیلم‌سازی حرفه‌ای ورود کنند. ما درصدد ایجاد ظرفیت‌هایی مضاعف برای فیلم‌های فیلم‌سازان استانی هستیم. تاکنون در این سطح اهتمام به استان‌ها اتفاق نیفتاده بود.
به گفته رئیس سازمان سینمایی، بهره‌برداری، تجهیز و راه‌اندازی بیش از ۵۰ سالن سینما در یک‌ساله اخیر از دستاوردهای این سفرهاست. در عین حال، ۲۲۲ شهر با بیش از ۵۰هزار جمعیت، همچنان فاقد سینما هستند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از خواسته‌های جدی مردم از استانداران و نمایندگان مجلس، مطالبه سالن سینماست. هرمزگان از لحاظ مخاطب در وضعیت بدی قرار ندارد. با وجود فقدان زیرساخت‌های لازم و استاندارد، این استان بیش از ۷۱هزار نفر در سال جاری مخاطب داشته و این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی خبر خوبی است.
خزاعی با بیان اینکه‌ نباید تولید فیلم سینمایی به تهران محدود شود، تصریح کرد: لازم است رنگین‌کمانی از تنوع فرهنگی در چشم‌انداز تولیدات ما به چشم بیاید و این با حضور جدی‌تر فیلم‌سازان شهرستانی محقق می‌شود.
وی یادآور شد: من از نزدیک مشکلات شما را لمس کرده‌ و می‌شناسم. در حوزه تجهیزات و امکانات آموزشی در همه مراکز سینمای جوان به‌روز می‌شود. چرا باید دفاتر ما همچنان با تجهیزات فرسوده و امکانات قدیمی کار کنند؟ ما درصدد جبران این کاستی‌ها و خلأها هستیم.
وی با تأکید بر تقویت بخش‌های خصوصی اظهار کرد: سینما منحصر به قشر و تفکر خاصی نیست. توقع ما از سینمای بخش خصوصی، سینمای در خدمت منافع ملی است و از سینمای دارای تنوع مضمونی و سلیقه‌ای متناظر به اهداف کلان ملی، حمایت می‌کنیم. 
به گفته خزاعی، اولویت ما در سازمان سینمایی موضوعاتی چون: جمعیت، دفاع مقدس، خانواده، تنوع ژانر، موضوعات ‌مضامین اجتماعی و خانوادگی مهم و مسائل راهبردی و... است؛ چراکه سینمای ما فقدان تنوع ژانر بوده و باید بسترهای رفع آن را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: کشف استعداد با رویکرد عدالت‌محوری شاخص نگاه ما در حوزه آموزش است. قطعاً در آثار ما باید نگاه و رنگ‌وبوی ایرانی و اسلامی وجود داشته باشد. هویت ملی و اخلاقی نکته موردتوجه ماست و طبیعی است شاخص‌ها ‌و استانداردهایی برای رشد سینمای ملی وجود دارد.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه به‌لحاظ سلیقه، نگرش، دیدگاه و جناح هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: ارزش گواهی آموزشگاه‌ها باید تقویت شود. ظرفیت و منابع مراکز در استان هرمزگان قابل‌توجه است؛ فقط نیاز به همگرایی داریم که با شکل‌گیری شورای استانی سینما این خلأ نیز رفع می‌شود.
وی به رسالت شهرداری‌ها اشاره و اظهار کرد: شهرداری‌ها رسالت بزرگ‌تری در توسعه سینمای استان‌ها دارند. شهرداری‌ها بازوی حمایتی گسترش و رشد فعالیت‌ها و رویدادهای سینمایی در کنار ادارات ارشاد هستند. حمایت از رویدادها، تولید فیلم کوتاه، مستند و بلند به‌صورت مشارکتی، بخشی از این حمایت‌هاست.
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: مصوب شده تا شورای استانی سینما با حضور استانداران تشکیل شود و تلاش می‌کنیم بخشی از دغدغه‌های شما را رفع کنیم. 
اسماعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به وضعیت فرهنگی هرمزگان گفت: ما از سفرهای مدیران سینمایی به استان‌های مختلف مطلع بوده‌ایم که با دستاوردهایی نیز همراه بوده است. یقیناً با شناختی که از نوع نگاه شما داریم، این سفر برای هرمزگان و جامعه سینمایی استان پربرکت خواهد بود و حضورتان برای اهالی سینما باعث دلگرمی و امید است.
وی عنوان کرد: ما معتقدیم که باید ظرفیت‌ها را کنار هم بگذاریم و از تک‌بعدی حرکت‌کردن پرهیز کنیم. نظر ما بر مدیریت بر اساس خرد جمعی و استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و گروه‌های فکری است. به همین منظور، سه روز قبل از ادارات همسو با فعالیت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در جهت برنامه‌ریزی دغدغه‌های فرهنگی هنری و رسیدن به یک وحدت فرهنگی و هنری دعوت به همکاری کرده‌ایم و اکنون خرسندیم که این وحدت و همگرایی بین ادارات هم‌خانواده وجود دارد. این برنامه و این نشست محصول استفاده از نکته نظرات جمیع ادارات همکار و اهالی سینمای استان بوده است و انعکاسی از دغدغه‌ها، درخواست‌ها و بیان مشکلات حوزه سینمایی استان خواهد بود.
این گردهمایی، با حضور بیش از ۷۰ نفر از مدیران دستگاه‌های فرهنگی و سینماگران و هنرمندان استان هرمزگان صورت گرفت و حاضران در فضای صمیمی مسائل، موانع و مشکلات سینمایی و سینماداری و کمبود تجهیزات آموزشی را مطرح کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی