[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

پیشگامی رویان در عرصه سلامت و امنیت روانی، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین: گروه خبر
نشست خبری مسئول واحد تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان و رئیس جهاد دانشگاهی فارس  با اصحاب رسانه برگزار شد.
در این نشست، مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از انجام بیش از ۶۵ پیوند در زمینه استفاده از سلول‌های خون بندناف در کشور خبر داد.
 اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف
دکتر معصومه نوری، جمعه ۲۶ خرداد در حاشیه گردهمایی آموزشی کارشناسان فنی بانک خون بند ناف شرکت بن‌یاخته‌های رویان که به میزبانی جهاددانشگاهی فارس در شیراز برگزار شد با اشاره به اهمیت ذخیره خون بند ناف عنوان کرد: برای کسانی که در بستگان خود افراد دارای بیماری‌های خونی و نقص ایمنی دارند، خون بند ناف ذخیره می‌شود.
او در عین حال به همه والدین توصیه کرد که به‌عنوان یک بیمه‌ای برای سلامتی در این خصوص اقدام کنند، چراکه توسعه تحقیقات در حوزه سلول درمانی در آینده می‌تواند بر کیفیت و درمان زندگی بیماران تأثیر قابل‌توجهی بگذارند.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ادامه داد: بانک خدمت‌رسانی در حوزه ذخیره‌سازی خون بند ناف یک خدمتی است که همگام با کشورهای پیشرفته، امروز در ایران و برای هموطنان فراهم شده که هم افتخار است و هم یک امنیت روانی به ویژه برای خانواده‌های دارای بیماران خونی ایجاد می‌کند.
 فعالیت بیش از ١٥ ساله شرکت بن‌یاخته‌های رویان در کشور
نوری با اشاره به فعالیت بیش از ١٥ ساله شرکت بن‌یاخته‌های رویان در کشور، عنوان کرد: طی این بازه زمانی به‌عنوان اولین و بزرگترین بانک خون خاورمیانه بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بندناف تاکنون ذخیره شده است.
او خاطرنشان کرد: در کنار بیماری‌های خونی و بیماری‌های نقص ایمنی که تقریباً پیوند خون بند ناف به‌عنوان یکی از درمان‌های رایج و استاندارد ارائه می‌شود، با توجه به تحقیقات گسترده و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه تحقیقات، استفاده از سلول درمانی در شاخه‌ای از پزشکی بازساختی شکل گرفته و می‌توانیم این نوید را بدهیم و این انتظار را داشته باشیم که در سال‌های پیش رو، خون بند ناف به‌عنوان منبع غنی از سلول‌های مؤثر در درمان بیماری‌ها استفاده شود و در همین راستا بخش تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با استراتژی افزایش خدمات و محصولاتی که اغلب آنها دانش‌بنیان است، رویکرد تحقیقاتی خود را تنظیم کرده است.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان همچنین فراهم کردن خدمات مرتبط با خون بندناف و ضمائم زایمانی را یکی از مهم‌ترین بخش تحقیقات شرکت متبوع ذکر و عنوان کرد: ماحصل یکی از تحقیقات چندساله ما در آینده‌ای نه چندان دور، احتمالاً به سبد محصولاتمان اضافه خواهد شد که شامل ذخیره‌سازی بافت بند ناف خواهد بود.
نوری ادامه داد: خون بند ناف به‌عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز ذخیره می‌شود، علی‌رغم اینکه در آینده احتمالاً به‌عنوان ماده اولیه سلول درمانی به ویژه در بیماری‌های اتوایمیون استفاده خواهد شد. براساس پروتکل‌هایی که در دیتاهای علمی وجود دارد ما هم تحقیقاتمان را جهت‌مند کرده‌ایم و برنامه پیش رو این است که در حوزه خدمات جدید مبتنی بر فعالیت‌های اصلی بانک خون بند ناف مثل ذخیره‌سازی خون بند ناف، خدمت‌رسانی در بخش ذخیره‌سازی بافت بند ناف را هم را آغاز کنیم.
او خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته خون بند ناف به‌عنوان منبع غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در درمان بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار گرفته، اما در بافت بند ناف هم با توجه به پیشرفت‌های اخیر سلول درمانی در سراسر دنیا، ذخیره‌سازی آن به‌عنوان یک خدمت جدید انجام می‌شود.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان تأکید کرد: بافت بند ناف، سلول‌های مزانشیمی را در بر می‌گیرد که در شمار سلول‌هایی محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی بر روی آنها شکل گرفته و هم اینکه امیدواریم بخش اعظمی از سلول‌درمانی به واسطه این سلول‌ها در آینده رخ دهد.
نوری تصریح کرد: ما هم همانند کشورهای پیشرفته به دنبال این هدف هستیم که براساس تحقیقات، امکان ذخیره‌سازی خون بند ناف هم برای متقاضیان این خدمت فراهم کنیم. همچنین علاوه بر خدماتی که در راستای تحقیقات شرکت انجام می‌شود در تلاشیم تا اولین و بزرگترین پالایشگاه محصولات زایمانی در ایران راه‌اندازی کنیم.
او ادامه داد: در این حوزه سرم خون بندناف را با سطح تحقیقات تهیه کردیم که بیشتر در آزمایشگاه‌های کشت سلول مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار آن تحقیقات PRP خون بندناف را آغاز کرده‌ایم و همچنین عصاره‌های بافتی در حوزه‌های تحقیقاتی و بالینی نیز به زودی به سبد محصولاتمان اضافه خواهد شد.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اضافه کرد: برای برخی از محصولات کارآزمایی‌های بالینی تعریف کرده‌ایم و در این حوزه تحقیقات را در مطالعات انسانی هم در پیش گرفته‌ایم که بعضی از آنها از جمله مطالعه بررسی تأثیر سلول‌های مزانشیمی مشتق از بافت بند ناف و هم سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان فلج مغزی کودکان در فاز یک و دو به اتمام رسیده است. این مطالعه با همکاری مرکز طبی کودکان و ستاد توسعه سلول‌های بنیادی انجام شده است.
نوری اظهار کرد: خدمت دیگر بانک خون بند ناف در حوزه ذخیره‌سازی خون محیطی است که امکان انجماد و انجمادزدایی و فراهم کردن نمونه‌های خون محیطی برای بیماران مبتلا به سرطان در بانک خون بندناف ایجاد شده است و در این حوزه همکاری نزدیکی با مرکز پیوند تهران، اصفهان و مشهد داریم. اگرچه شیراز جزو شهرهایی است که در حوزه پیوند سوابق چشمگیری دارد، اما با توجه به بعد مسافت در بحث همکاری‌ها خیلی پیش نرفته‌ایم، اما از همکاری با این کلان‌شهر هم استقبال می‌کنیم.
 انجام بیش از ۶۵ پیوند در زمینه استفاده از سلول‌های خون بند ناف
او اعلام کرد که بیش از ۶۵ پیوند در زمینه استفاده از سلول‌های خون بند ناف در کشور انجام شده است.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان افزود: با توجه به اهمیت و ویژگی‌های خاصی که سلول‌های بنیادی دارند، یکی از منابعی که در سال‌های اخیر مطرح شده، خدمات‌رسانی حوزه ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان است که سلول‌های مزانشیمی از آن استخراج و ذخیره‌سازی می‌شود.
به گفته نوری، با توجه رویکرد علم پزشکی به حوزه سلولی درمانی، برای کسانی که فرصت ذخیره‌سازی خون و بافت بند ناف کودک خود را نداشته‌اند و در حال حاضر دندان شیری فرزندانشان در حال افتادن است، این فرصت فراهم شده که آن سلول‌ها در فرآیندهای پردازش استخراج و ذخیره‌سازی شود که البته کاربرد آن در فاز تحقیقات است.
 آغاز مطالعات ذخیره‌سازی پالپ دندان
او تصریح کرد: ما هم براساس تقاضاهای مردم، مطالعات خود را در حوزه ذخیره‌سازی پالپ دندان آغاز کرده‌ایم.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سلول درمانی بخشی از رشته پزشکی بازساختی است که خوشبختانه در ایران از همان سال‌های اولیه در این‌باره ورود شده است و دانشمندان برجسته‌ای در حوزه سلول‌های درمانی و تحقیقات داریم، گفت: همیشه ایران در سلول‌های بنیادی حرف برای گفتن داشته است.
نوری خاطر نشان کرد: خوشبختانه هم نیروی انسانی متعهد و متخصص داریم و هم به لحاظ تجهیزات در مجموعه رویان ملزومات و امکانات اصلی تأمین شده است، اگرچه نیاز همواره برای استفاده از امکانات به روز و مدرن وجود دارد.
 ذخیره‌سازی خون بندناف ١٠٠ درصد برای فرد ذخیره‌شونده قابل استفاده است
او با بیان اینکه ذخیره‌سازی خون بندناف ١٠٠ درصد برای فرد ذخیره‌شونده قابل استفاده است، گفت: اما وقتی پیوند خون بندناف اتفاق می‌افتد، باید بررسی مولکولی شاخص‌‌ها در سطح سلول‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد، بنابراین با نسبت کمتری این خون می‌تواند برای خواهر و برادر، پدر و مادر و پدر بزرگ و مادربزرگ فرد استفاده شود، اما شانس آنها نسبت به خود فرد کمتر است و همچنین فرصت استفاده از سلول‌های بافت بندناف برای تمام خانواده فراهم است.
مدیر تحقیقات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اضافه کرد: احتمال پیدا کردن نمونه‌هایی که به لحاظ ژنتیکی سازگاری دارند، هم برای هموطنان فراهم شده است.
 جمع‌آوری و ذخیره ١٨٠هزار نمونه خون بند ناف در کشور
در ادامه این نشست خبری، مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان با اشاره به فعالیت این شرکت در بحث ذخیره‌سازی سلول‌های خون بند ناف از سال۸۴ تا پایان سال گذشته، اعلام کرد که بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع‌آوری و ذخیره شده است.
هادی جوشقانی هم جمعه ۲۶ خرداد در این کنفرانس خبری که در حاشیه گردهمایی آموزشی کارشناسان فنی بانک خون بند ناف شرکت بن‌یاخته‌های رویان به میزبانی جهاد دانشگاهی فارس در شیراز برگزار شد، بیان کرد: تا قبل از سال ۸۴ بند ناف و جفت به‌عنوان یک زباله بیولوژیکی دور ریخته می‌شد و از سال ٨٤ به همت زنده‌یاد دکتر کاظم آشتیانی کار ذخیره‌سازی سلول‌های خون بند ناف در شرکت بن‌یاخته‌ها آغاز شد و تاکنون بیش از ١٨٠ هزار نمونه خون بند ناف در کشور جمع‌آوری و ذخیره شده است.
او با بیان اینکه دفتر بانک خون بند ناف استان فارس از اولین دفاتری بود که سال ۸۷ در راستای ارائه این خدمت تأسیس شد و تاکنون نزدیک به ١٦ هزار نمونه ذخیزه شده است، افزود: مزیت فارس نسبت به دیگر استان‌ها این است که تعداد شعباتی که در شهرستان‌های این استان تأسیس شده بیش از استان‌های دیگر است و هم‌اینک در شهرستان‌های فسا، داراب، لامرد، کازرون، لار و جهرم این دفاتر فعال است.
مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان خاطر نشان کرد: دفتر نمایندگی بن‌یاخته‌های رویان به زودی در شهرستان‌های آباده و نی‌ریز نیز راه‌اندازی می‌شود.
جوشقانی از ورود شرکت بن‌یاخته‌های کشور در فاز اجرایی ذخیره بافت بند ناف و جمع‌آوری پرده آمونیاکی خبر داد و عنوان کرد: کار اجرایی جمع‌آوری پالپ دندان شیری نیز امسال انجام خواهد شد.
او همچنین اعلام کرد که امسال نخستین تانک ذخیره خون بند ناف با توان داخلی توسط شرکت بن‌یاخته‌های رویان تولید شده و آمادگی ارائه این تانک به شرکت‌های متقاضی وجود دارد.
مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان اضافه کرد: در فرآیند ذخیره‌سازی از استانداردهای جهانی تبعیت می‌کنیم و توسط شرکت‌های ممیزی مورد بازدید و ارزیابی قرار می‌گیریم و مجوزهای لازم را نیز از آنها کسب کرده‌ایم و همچنان هم استانداردهای موجود به‌روز رسانی می‌شود.
جوشقانی اعلام کرد: بانک خون جهانی یک روز را تحت عنوان روز جهانی خون بند ناف اعلام کرده که این نیز یک اتفاق جهانی است که ایران هم در آن هم حرف برای گفتن دارد.
 شرایط پرداخت استفاده از خدمات شرکت بن‌یاخته‌ها به دو صورت نقد و اقساط
او به شرایط پرداخت استفاده از خدمات شرکت بن‌یاخته‌های رویان اشاره کرد و با بیان اینکه پرداخت به دو صورت نقد و اقساط فراهم شده است، گفت: با بانک رسالت نیز وارد مذاکره شده‌ایم و به متقاضیانی که امکان پرداخت هزینه عقد قرارداد به صورت نقدی ندارند، تسهیلات بدون سود و کارمزد اعطا می‌شود و بنابراین شرایط به گونه‌ای فراهم شده تا همه مشتریان بتوانند از خدمات ما استفاده کنند.
مسئول نمایندگی‌های شرکت بن‌یاخته‌های رویان، هزینه فعلی عقد قرارداد را ٨ میلیون و ١٠٠ هزار تومان و هزینه شارژ سالانه را ٤١٠ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر براساس استاندارد بانک خون جهانی قرارداد برای ٢٥ سال با مشتریان منعقد می‌شود، اما محققان و کارشناسان بر این باور هستند که نمونه خون بند ناف با توجه به شرایطی که فریز می‌شود تا مادام العمر قابل نگهداری است.
به گفته جوشقانی، نمونه‌ها در مقابل حوادث غیرمترقبه تحت پوشش بیمه قرار دارند و در عین حال برخی از شرکت‌ها و ادارات، هزینه قرارداد را هم به‌عنوان بیمه تکمیلی پوشش می‌دهند.
امیرحسین استقلال، رئیس جهاد دانشگاهی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: امروز بیش از ١٥ سال است که شرکت بن‌یاخته‌های رویان کار جمع‌آوری نمونه‌های بندخون ناف را که خدمت ارزشمندی به مردم است بر عهده دارد.
او ادامه داد: وقتی نمونه‌ای از خون بند ناف یکی از اعضای خانواده ذخیره می‌شود یک اطمینان و آرامش در خانواده ایجاد می‌شود که اگر روزی مشکلی برای یکی از اعضا به لحاظ سلامتی ایجاد شد، این امکان وجود داشته باشد که با تحقیقات انجام‌شده حوزه ژنتیک و سلول درمانی با فرآیندهای بخش سلول درمانی، درمان انجام شود، لذا افتخاری است برای ما که بتوانیم این خدمت را تا دوردست‌ترین نقاط استان، ارائه کنیم.
 جمع‌آوری بیش از ۱۶ هزار نمونه خون بند ناف در فارس
رئیس جهاد دانشگاهی فارس خاطر نشان کرد: از ابتدای راه‌اندازی بانک بند خون ناف در فارس تا پایان سال گذشته که بیش از ١٥ سال می‌گذرد، بیش از ۱۶ هزار نمونه را ذخیره کردیم و امید است امسال نیز به نزدیک به ٢٠٠٠ نمونه برسد.
استقلال در خاتمه گفت: جمع‌آوری خون بند ناف خدمتی هایتک است که بسیاری از کشورها از آن محروم هستند، اما خوشبختانه این خدمت از همان ابتدا در فارس در دستور کار قرار گرفت و اکنون هم نیاز است رسانه‌ها با توجه به گسترش بیماری‌های سرطانی و اپیدمی، نسبت به ترویج و تبیین جمع‌آوری نمونه‌های خون بند ناف نوزادان اقدام کنند.
 ارائه خدمت در گستره ایران پهناور
دکتر خوش اخلاق، کارشناس واحد کنترل کیفی شرکت بن‌یاخته‌های رویان نیز در این نشست بیان کرد: از خون بند ناف به‌عنوان خون جفتی نام برده می‌شود و خونی است که در جفت باقی می‌ماند و هیچ خطری برای مادر و نوزاد ندارد و یک عمل غیرتهاجمی محسوب می‌شود.
او ادامه داد: سلول‌های بنیادی که در خون بند ناف باقی می‌ماند، جمع‌آوری و از ٤٥ دفاتر نمایندگی سراسر کشور به دفتر تهران ارسال می‌شود.
به گفته خوش اخلاق، براساس استانداردها اعلام‌ شده که جداسازی سلول‌های بنیادی از نمونه‌ها در ٧٢ ساعت اولیه زایمان باید انجام شود که خوشبختانه با افزایش شعب نمایندگی در حال حاضر کار جداسازی سلول‌های بنیادی کمتر از ٤٨ ساعت انجام می‌شود.
او اضافه کرد: طبق آمارهای اعلامی این نمونه‌ها در آینده برای درمان ٨٠ نوع بیماری کارگشا هستند.
خوش اخلاق تصریح کرد: سیاست شرکت بن‌یاخته‌های رویان علاوه بر ذخیره سازی خون بند ناف، ارائه بسته‌ای تحت عنوان پالایشگاه ضمائم زایمانی است که در آینده‌ای نه چندان دور در بحث جمع‌آوری بافت بند ناف، پالپ دندان و مایع و پرده آمونیاتیک نیز ورود خواهیم کرد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: نمونه‌های ذخیره‌شده سالیانه توسط شرکت EORS انگلستان مورد بازرسی و ممیزی قرار می‌گیرند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی