[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نقش باورهای مذهبی در سلامت روان، روزنامه شیراز نوین

 سیده طاهره حسینی؛ کارشناس مرکز مشاوره  پلیس فارس 

پیوند و ارتباط میان آرامش روانی و باورها و اعتقادات افراد، غیر قابل انکار است. اسلام به‌عنوان مجموعه کاملی از باورها و اعتقادات و آموزه‌های دینی، سعی کرده است در اصلاح و هدایت فرد و جامعه تلاش کند و تمام رفتارهای انسانی را در سطح فردی و جامعه مورد توجه قرار داده و هدف اصلی‌اش را سعادت و سلامت و آرامش فردی و اجتماعی انسان‌ها معرفی کرده است. سلامت روان و رضایت از زندگی یکی از ویژگی‌های فرد سالم است. دین و خداپرستی، رابطه مستقیم با سلامت فرد و جامعه دارد، هرقدر که افراد از ایمان قوی و مستحکم برخوردار باشند به همان نسبت از سلامت روان فردی و اجتماعی برخوردارند و ایمان و اعتقاد به خداوند متعال، اثر اضطراب‌آفرین را ریشه‌کن و عفت و پاکدامنی، خوش‌بینی و امیدواری را برای افراد به ارمغان می‌آورد و در اجتماع موجب از بین رفتن فقر و گسترش عدالت اجتماعی بوده و روابط اجتماعی را بهبود بخشیده و جامعه از امنیت و آرامش لازم برخوردار خواهد بود.
به اعتقاد شماری از روان‌شناسان باورهای دینی و مذهبی نقشی حیاتی در ارتقای سلامت روان ایفا می‌کند؛ به عبارت دیگر این باور که با عنوان ایمان به یک منبع بیرونی جهت دستیابی به آرامش شناخته می‌شود، موجب تخلیه بسیاری از انرژی‌های منفی است. فطرت آدمی همواره خواستار اتصال به یک منبع بیرونی برای هدایت است؛ این تکیه‌گاه که از آسیب‌های روحی و روانی متعددی پیشگیری می‌کند؛ به طور حتم بر سلامت روان تأثیرگذار است. به عبارت دیگر عدم باور به این منبع بیرونی آدمی را به سمت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد و بر این اساس باید گفت که اعتقادات دینی و مذهبی سلامت روان را ارتقا می‌بخشد. ناهنجاری‌های اجتماعی نیز که در سطوح فردی و اجتماعی نظیر بیماری‌های روانی(اسکیزوفرنی و ...) بروز می‌کند؛ حاکی از فقدان سلامت روانی جامعه است که با ارتقای باورهای دینی و مذهبی کاهش می‌یابد.
امروزه بيش از هر زمان ديگر نيازمند تفکر و انديشه در باب تأثيرگذاری تقيدات دينی بر تمامی امور انسانی به ويژه مسائل عاطفی و روحی هستيم. امرزه بسياری از انديشمندان و صاحب‌نظران بر اين باورند که مذهب تأثير انکارناپذيری بر سلامت روح و جسم و ديگر ابعاد زندگی بشر دارد.

سامانه تلفنی مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس با شماره 096580، آماده ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه‌های مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربیتی و ... می‌باشد. شهروندان عزيز می‌توانند در صورت تمايل شماره 96580 را شماره‌گيری نموده و از خدمات مشاوره تلفنی استفاده نمایند. 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی