[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شاید برخی باشگاه‌ها تعطیل شوند!، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار:
مربی جوان فوتبال پایه شیراز، در عین نگرانی نسبت به برخی مسائل و معضلات همیشگی، اما نسبت به آینده فوتبالیست‌های نوجوان این شهر امیدوار است.
در ادامه سلسله گفت‌و‌گوها با اهالی فوتبال پایه شیراز، این بار به سراغ مربی باشگاه استقلال شیراز رفته‌ایم.
امیر موسوی در سال 1361 و در خانواده‌ای کاملاً فوتبالی به دنیا آمد. پدر او از بازیکنان قدیمی شیراز است که حالا پیشکسوت فوتبال این شهر محسوب می‌شود. دایی‌های امیر نیز در تیم ریشه‌دار شیراز جوان عضویت داشتند.
وی دارای مدرک لیسانس زیست‌شناسی میکروبیولوژی است که در عرصه مربیگری فوتبال نیز مدرک مربیگری B آسیا را اخذ کرده است. 
در ادامه، صحبت‌های امیر موسوی در خصوص مسائل مختلف فوتبال پایه شیراز را از نظر می‌گذرانید:
*پیشینه فوتبالی
به‌عنوان بازیکن در تیم‌های استقلال شیراز، هوابرد، پارس جنوبی، نیروی زمینی، دانشگاه‌های کشور، ارتش‌های کشور  و چند تیم دیگر تا سطح کشوری  بازی کردم، اما از سال ۷۸ یعنی در سنین جوانی شروع به مربیگری در رده‌های پایه کرده و اولین مدرک خود را زیر نظر استاد نظام زارع، در سال ۸۴ گرفتم تا به صورت رسمی‌تر وارد جرگه مربیان شوم. تا به امروز نیز مربیگری را به خصوص در رده‌های پایه دنبال می‌کنم. 
*تأسیس باشگاه توسط پدر
باشگاه استقلال شیراز در سال ۷۶ توسط پدرم تأسیس شد و می‌توان گفت جزو معدود باشگاه‌های استان است که در طول این سال‌ها تا به امروز بدون وقفه در تمامی رده‌های سنی از مدرسه فوتبال گرفته تا بزرگسالان و بانوان، توانسته مستمر به فعالیت خودش ادامه دهد، تا جایی که در حال حاضر تعداد زیادی از فرزندان بازیکنان قدیمی باشگاه با توجه به اعتماد و شناختی که والدین آنها از باشگاه دارند، به مجموعه استقلال شیراز آمده و اینجا فوتبال می‌آموزند.
*نگرانی از مشکلات اقتصادی
به طور مشخص، هزینه‌های زیاد باشگاه‌داری به خصوص اجاره‌های سنگین زمین، مشکلات زیادی را در ادامه به وجود خواهد آورد، تا جایی که برخی باشگاه‌ها شاید رو به تعطیلی بروند و خانواده‌ها هم با توجه به اقتصاد جامعه و تورم‌های سرسام‌آور، تا یک حدی می‌توانند نسبت به پرداخت شهریه همکاری داشته باشند و از یک جایی ممکن است نتوانند از پس هزینه‌ها بر بیایند.
*امیدوار به حضور بخش خصوصی
خیلی از استعدادهایی که در استان وجود دارد، به دلایلی از جمله مشکلات مالی و نداشتن پارتی و دلال‌بازیِ ویران‌کننده از ادامه راه فوتبال منصرف می‌شوند و بازیکنان متوسط‌تر در مسیر می‌مانند. در این میان، حضور باشگاه‌هایی که مالکانشان می‌توانند در فوتبال از جیب خود هزینه کنند، می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوبی برای استعدادهای واقعی باشد. 
*ترکیب طلایی جوانی و تجربه
مربیان پیشکسوت و البته مربیان جوان بسیار فهیم و کاربلدی در شیراز و استان حضور دارند. تلفیق تجربه و جوانی به نظر من بهترین نتیجه را خواهد داشت، اما متأسفانه به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها، کمتر شاهد تحقق چنین چیزی هستیم. ای کاش یاد می‌گرفتیم که احترام گذاشتن به بزرگترها و کسب تجربه از این عزیزان در عین اینکه ارزان است، بسیار کاربردی و گرانبهاست.
*مربیگری باید شغل اول باشد، اما ...
درآمد مربیان آنقدری نیست که آن را به‌عنوان شغل اول بتوان در نظر گرفت؛ می‌بایست فکری به حال این قضیه کرد، چراکه مربی می‌بایست تمام تمرکز خود را روی کار تیم بگذارد و با این درآمدها، سخت می‌توان این کار را انجام داد.
*امیدواری به خروج از سنت‌گرایی
امیدوارم با حضور مدیران جوان و با تفکرات جدید مثل آقای حسینی در هیئت فوتبال شیراز و آقای قنبری در هیئت فوتبال استان، اتفاقات خوبی رقم بخورد؛ از سنت‌گرایی خارج شویم و با ایده‌های نو، همراه با تقویت زیرساخت‌ها، بتوانیم برای این خیل عظیم علاقه‌مند با رؤیاهای دست‌یافتنی، مسیر درستی ترسیم کنیم.
*صحبت پایانی
در پایان از حمایت‌های پدر به‌عنوان پیشکسوت و همچنین حضور آقای حسن رستمی به‌عنوان مدیر فنی و همراه همیشگی باشگاه و مربیانِ مجموعه استقلال شیراز که مثل بهترین رفقا این باشگاه را یاری می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. از روزنامه شیرازنوین نیز که اهمیت ویژه‌ای به فوتبال به خصوص رده‌های پایه می‌دهد، بسیار سپاسگزارم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی