[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، استانداری فارس و جامعه هتلداران، روزنامه شیراز نوین

تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، معاونت گردشگری استانداری فارس و جامعه هتلداران شیراز منعقد شد.
 گنجاندن مهارت‌آموزی در ارکان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس اظهار نمود: امروزه همگام با توسعه آموزش مهارت‌های عمومی، آموزش مبتنی بر مهارت‌آموزی به یکی از ارکان آموزش عالی تبدیل شده است. طی دهه‌های گذشته با توجه به تأکید بر بعد صرفاً آموزشی و دانشی در مدارس و دانشگاه‌ها، کمبود مهارت‌های شغلی بین فارغ‌التحصیلان کاملاً مشهود است. متأسفانه آنچه امروزه شاهد آن هستیم، عدم مهارت شغلی جوانان به‌رغم داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی بوده، که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را بر آن داشت تا با ساختار سازمانی معاونت مهارتی، مهارت‌آموزی را در آموزش عالی نهادینه نمایند. دکتر محمدرضا قائدی افزود: در این راستا در دانشگاه آزاد اسلامی فارس علاوه بر راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی و کارآفرینی، هنرستان‌ها، مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی و مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای، مدارس عالی مهارتی نیز با رویکرد مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی تخصصی راه‌اندازی شده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز تصریح نمود: درواقع مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با ترسیم مسیری نو، تلاش دارند مهارت‌آموزان را با آموزش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت، به جاده صنعت و جامعه و اشتغال پایدار هدایت نمایند و مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتلداری به‌عنوان یکی از این مدارس عالی، به‌طور رسمی از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز به کار کرده و از اردیبهشت‌ماه سال جاری فعالیت‌های آموزشی خود را با تأکید بر انجام آموزش‌های عملی در محیط واقعی کار بر اساس استانداردهای آموزشی و بهره‌گیری از اعضای هیئت علمی متخصص و استادکاران باتجربه صنعت و جامعه، شروع نموده است. در این راستا با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اهداف آموزشی این مدرسه عالی مبتنی بر آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در حوزه هتلداری می‌باشد، سعی خواهد شد تا بر اساس مفاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین استانداری فارس، جامعه هتلداران فارس و دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، نیازهای آموزش مهارت‌های شغلی در صنعت هتلداری بررسی و دوره‌های آموزشی مهارت‌محور موردنیاز برنامه‌ریزی و برگزار گردد. دکتر قائدی به مفاد این تفاهم‌نامه نیز اشاره نمود و گفت: طبق مفاد این تفاهم‌نامه، سعی خواهد شد تا با بهره‌گیری از نیازهای آموزشی و امکانات و تجهیزات مرتبط با محیط واقعی کار، آموزش‌های موردنظر و پتانسیل استادان کار و متخصصان مشغول به کار در این صنعت، دوره‌های تخصصی و مهارتی برگزار شود و در صورت نیاز پرسنل این صنعت، متقاضیان شرکت در دوره‌های بلندمدت نیز از طریق تسهیل در فرایندهای پذیرش دانشجو، در دوره‌های آموزش عالی مشغول به تحصیل گردند.
 فقدان نیروی متبحر و حرفه‌ای در عرصه گردشگری
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما در حوزه گردشگری با کمبود شدید نیروی آموزش‌دیده حرفه‌ای و متخصص مواجه هستیم، بیان نمود: در حوزه نیروی انسانی و تأمین نیروی انسانی و حتی به‌لحاظ سواد گردشگری در بین عموم مردم هم وضعیت بسیار ضعیفی داریم.محمد فرخ‌زاده توضیح داد که مردم گردشگری را به‌عنوان کالایی لوکس ارزیابی می‌کنند؛ اما در حوزه اقتصاد گردشگری، در حوزه ادب و آداب گردشگری، در حوزه مسائل زیست‌محیطی و زیست‌بوم‌های گردشگری و در حوزه مهارت‌ها و تخصص‌ها، دانش عمومی ما به‌شدت پایین است و در این شرایط دانش تخصصی نیاز به تقویت دارد. معاون گردشگری استاندار فارس با اشاره به نقش خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در کنار مجموعه بزرگ هتلداران، هم‌افزایی ارزشمند و حمایت کامل استانداری را راهگشای توسعه علمی گردشگری فارس و شیراز دانست و اظهار نمود: هرچقدر این نیروها با تخصص و ظرفیت بهتری وارد محیط کار شوند، هم حوزه اشتغال در کنترل تورم و رشد تولید مؤثرتر خواهد بود، هم این دغدغه‌ای که سال‌ها در کشور وجود دارد که فارغ‌التحصیلان ما نمی‌توانند در محیط‌های تخصصی خودشان به‌کارگیری بشوند، مدیریت می‌شود. فرخ‌زاده خواستار ثبت سرفصل‌های دوره‌ها در ساختار سازمان فنی و حرفه‌ای شد و افزود: ما الان باید به شکل بلندمدت هدف‌گذاری کنیم و نه‌تنها در استان فارس و استان‌های هم‌جوار، بلکه برای خارج از کشور هم نیروی متخصص تربیت کنیم و برای عزت‌آفرینی ایران در حوزه آموزش عمومی در کنار آموزش تخصصی یک کار ویژه در حوزه گردشگری شکل بگیرد.
 ضرورت تأمین نیروهای متخصص در مراکز اقامتی
در ادامه این آیین، رئیس جامعه هتلداران فارس اظهار داشت: با توجه به ضرورت تأمین نیروهای متخصص جدید و مهارت‌افزایی نیروهای شاغل در مجموعه هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان فارس، لازم است برنامه‌ریزی لازم در خصوص برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از توانمندی مراکز دانشگاهی انجام گیرد. حسن سیادتان با قدردانی از تلاش دانشگاه آزاد اسلامی در راستای پرورش نیروی انسانی توانمند، اظهار داشت: با توجه به‌ نیاز صنعت هتلداری، مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی با امکانات و توانمندی‌های موجود در کل استان فارس می‌تواند نقش مهمی را در این خصوص ایفا نماید. وی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: امید است با همکاری مدرسه عالی مهارتی گردشگری و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و حمایت استانداری فارس، بتوانیم علاوه بر مهارت‌افزایی نیروهای شاغل، تلاش لازم را جهت تربیت و آموزش نیروهای جدید و متقاضیان فعالیت در هتل‌ها و مراکز اقامتی 
انجام دهیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی