[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اقلیم فارس طعمه خشک‌سالی، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به گفته یک مقام ارشد وزارت نیرو در استان فارس، در این منطقه با خشک‌سالی‌های متداوم و تنش‌های آبی متعدد ناشی از تغییر اقلیم روبه‌رو هستیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس، صبح سه‌شنبه 30 خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، اظهار داشت: در استان فارس حدود ۲۰ شهر و ۴۰۰ روستا در آستانه تنش هستند؛ چنانچه با افزایش مصرف روبه‌رو شویم، قطعاً کمبود آب خواهیم داشت. علی‌جان صادق‌پور خواستار اعمال مدیریت مصرف آب شد و با هشدار نسبت به اینکه ۶۷ درصد از مشترکان استان بالای الگوی آب، مصرف می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ لیتر متوسطه سرانه مصرف بر اساس تولید و مصرف مشترکان استان است که می‌توانیم این عدد را تا ۱۱۰ لیتر کاهش دهیم. او با ارائه آمار و ارقامی افزود: ۱۰ درصد از مشترکان ما خانگی هستند و در سه ماه اول نزدیک به ۴۷میلیون مترمکعب مصرف آب داشتیم که ۲ درصد از این مقدار مربوط به صنعت و مابقی آن شرب است. همجنین حدود هزار و ۲۸۰ حلقه چاه در استان فارس وجود دارد که ۵۱۰ حلقه در شهرها و ۷۷۰ حلقه از این چاه‌ها در روستاهاست. این مقام مسئول بیان کرد: استان فارس در حوزه فاضلاب از ۱۱ تصفیه‌خانه در حال بهره‌برداری در شهرهای نورآباد، آباده، اقلید، مرودشت، لپویی، استهبان، جهرم و روستای شهر میان و شهید‌آباد بهره می‌برد و سه تصفیه‌خانه در حال احداث است. صادق‌پور با بیان اینکه حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در استان اجرا شده است، گفت: در سال زراعی جاری در شهرهای شمال‌غربی و غرب بارش‌های خوبی داشتیم و شهرهای نورآباد، مصیری، سپیدان، بیضا و بخش‌هایی از شهرهای اقلید و آباده و همچنین فیروزآباد و بخش‌هایی از فراشبند بارندگی خوب بوده، اما مابقی شهرها به‌شدت با کاهش بارندگی مواجه بودند و امسال با مشکلات جدیدی در برخی از شهرستان‌ها روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ روستا از طریق تانکرهای سیار آب‌رسانی می‌شوند که ۱۴۰ روستا به‌صورت مستمر و مابقی به‌‌صورت غیرمستمر از آب‌رسانی به شکل سیار بهره می‌برند. البته با پروژه‌هایی که در حال انجام داریم، مشکلات ۱۱۰ شهر و روستا در زمینه آب‌رسانی حل می‌شود. وی با اشاره به شعار هفته صرفه‌جویی در سال ۱۴۰۲، لازمه فرهنگ‌سازی در مصرف آب را اطلاع‌رسانی‌ صحیح و هماهنگی با مردم دانست و گفت: شعار امسال هفته صرفه‌جویی «ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت‌پذیری» است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس ادامه داد: در حال حاضر ایران همراه با سایر نقاط دنیا دچار تغییرات اقلیمی شده است. در واقع میزان بارندگی‌ها کاهش یافته و پراکندگی بارندگی در مناطق مختلف تغییر پیدا کرده است؛ به طوری که در برخی نقاط با بارندگی کم و در بعضی نقاط هم با بارندگی بسیاری مواجه هستیم.وی گفت: این شرکت که به‌عنوان توزیع‌کننده فعالیت می‌کند، در دو بعد مهندسی و فرهنگ‌سازی هم فعالیت‌های قابل‌توجهی دارد؛ هرچند میزان درک و مشارکت و همراهی مردم در شرایط کنونی بیشتر از گذشته شده است. در حال حاضر مردم خود را ملزم به صرفه‌جویی در آب می‌دانند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۲ حلقه چاه تجهیز و ۳۸ حلقه چاه مهندسی مجدد و بهسازی شده است. همچنین تعداد بسیاری از چشمه‌ها و چاه‌ها بهسازی شدند و بیش از ۲۰۰ کیلومتر بازسازی شبکه‌ها صورت گرفته و آب‌رسانی سیار هم انجام شده است.
صادق‌پور با بیان اینکه ۲هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی و استانداردسازی شده و حدود ۲۶۲ قرارداد برای اجرای پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام منعقد شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰ پروژه فعال در سطح استان داریم. 
همچنین برای حل مشکلات مربوط به سد رودبال که با کاهش آب مواجه شده است، برنامه‌ریزی برای حفر ۱۰ حلقه چاه جدید در دستور کار قرار گرفته است. وی اعلام کرد: بیش از ۹۵ درصد از پروژه‌ای که برای این سد تعریف شده، اجرا شده است و با اتمام این پروژه حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد میزان آبی که از سد از دست داده‌ایم، جبران خواهد شد. البته باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف داشته باشیم. صادق‌پور اضافه کرد: به مناسبت دور دوم سفر ریاست‌جمهوری به استان فارس، ۹ پروژه را برای افتتاح آماده کرده‌ایم. هفت پروژه آب‌رسانی و پروژه‌های فاضلاب آماده بهره‌برداری در این سفر هستند. وی در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر اینکه خشک‌سالی به‌عنوان یک دوران مقطعی و زودگذر نیست و جزئی از اقلیم کشور شده است، گفت: ما راهی جز سازگاری و هماهنگ‌کردن خودمان با خشک‌سالی نداریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی