[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

لو مخلوط با قلقلی مرغ، روزنامه شیراز نوین

پلو مخلوط با قلقلی مرغ یکی از انواع غذاهای خوش‌مزه و ساده است که با رسپی‌های مختلفی پخته می‌شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو مخلوط با قلقلی مرغ در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
ران و سینه مرغ: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد بزرگ
آرد سوخاری: ۲ قاشق غذاخوری
برنج: ۴ پیمانه
بادمجان: ۲ عدد
جعفری: ۱۵۰ گرم
زرشک: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده: به مقدار کافی
خلال پسته: به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و پودر سیر: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه پلو مخلوط با قلقلی مرغ خوش‌مزه در ابتدای کار، گوشت سینه و ران مرغ را جدا کرده و به همراه پیاز درون یک کاسه مناسب چرخ می‌کنیم، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر به کاسه می‌افزاییم.
 مرحله دوم
حالا پودر سوخاری را به کاسه اضافه کرده و ورز می‌دهیم تا مواد ترکیب و یک‌دست شوند، سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده و به مدت ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار می‌دهیم تا مزه‌ها با هم ترکیب و یک‌‌دست شوند.
 مرحله سوم
در این مرحله یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کرده و مقداری نمک به آن اضافه می‌کنیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا آب جوش بیاید. در ادامه بادمجان را شسته و پوست آن را به صورت راه‌راه جدا می کنیم.
 مرحله چهارم
حالا بادمجان‌ها را به صورت مکعبی خرد کرده و درون یک کاسه حاوی آب و نمک می‌ریزیم، سپس اجازه می دهیم بادمجان ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آب و نمک بمانند تا تلخی احتمالی آنها گرفته شود.
 مرحله پنجم
در ادامه برنج را شسته و به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخته اولیه آن انجام شود و در این فاصله مواد گوشتی را از یخچال خارج می‌کنیم.
 مرحله ششم
حالا از مواد گوشتی به اندازه یک گردوی کوچک جدا کرده و گرد می‌کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن می‌افزاییم و در ادامه گوشت‌های قلقلی را درون تابه ریخته و تفت می‌دهیم.
 مرحله هفتم
در این فاصله جعفری را شسته و به صورت ریز خرد می‌کنیم، سپس به همراه مقداری زعفران دم‌کرده برای خوش‌رنگ‌تر شدن گوشت‌های قلقلی به تابه اضافه می‌کنیم. حالا تفت می‌دهیم تا عطر جعفری آزاد شود.
 مرحله هشتم
در این مرحله اجازه می‌دهیم قلقلی‌ها کاملاً سرخ شده، سپس از تابه خارج می‌کنیم. حالا بادمجان‌ها را درون آبکش ریخته و با دست به خوبی فشار می‌دهیم تا آب اضافی میان‌بافتی آنها کاملاً خارج شود.
 مرحله نهم
در ادامه بادمجان‌ها را به تابه اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا کاملاً سرخ شوند. زمانی که اطراف برنج نرم و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم و برنج را درون آبکش ریخته و آبکشی می‌کنیم.
 مرحله دهم
در این مرحله مقداری روغن‌مایع درون یک قابلمه مناسب ریخته و ته‌دیگ دلخواهمان را درون آن فیکس می‌کنیم، سپس یک لایه برنج درون قابلمه می‌ریزیم. حالا مقداری گوشت قلقلی و بادمجان سرخ‌شده روی برنج می‌ریزیم.
 مرحله یازدهم
سپس مقداری زعفران دم‌کرده به صورت پخش روی برنج می‌ریزیم و در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش‌کن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می‌دهیم.
 مرحله دوازدهم
حالا در قابلمه را با دم‌کنی می‌پوشانیم و روی قابلمه قرار داده، سپس اجازه می‌دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرات بماند تا کاملاً دم بکشد. در ادامه زرشک و خلال پسته را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می‌ریزیم.
 مرحله سیزدهم
در این مرحله، اجازه می‌دهیم خلال و زرشک به مدت ۳۰ دقیقه درون آب بمانند تا خیس بخورند. 
پس از گذشت این زمان یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع درون آن ریخته، سپس زرشک را درون آبکش می‌ریزیم.
 مرحله چهاردهم
حالا زرشک و خلال پسته را به تابه اضافه کرده و به مدت ۳۰ ثانیه تفت می‌دهیم، سپس تابه را از روی حرارت کنار می‌گذاریم. 
زمانی که پلو دم کشید، قابلمه را از روی حرارت برداشته و پلو را به خوبی مخلوط می‌کنیم تا مواد ترکیب شوند.
 مرحله پانزدهم
در این مرحله پلوی مخلوط را درون ظرف مورد نظرمان ریخته، سپس مخلوط زرشک و خلال پسته را به صورت پخش روی پلو می‌ریزیم.
در نهایت مقداری برگ جعفری روی پلو قرار داده و به همراه ماست سرو می‌کنیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی