[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نوسان، نفس آهن‌فروشان را برید ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

 رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان شیراز گفت: در نظر گرفتن مالیات سالانه 3/1درصدی برای صنف آهن‌فروشان و تکالیف سامانه‌ای مختلف از مشکلات اصلی صنف‌آهن فروشان است و به سامانه جامع نیاز داریم.
آهن یکی از اجزای اصلی و ملزومات صنعت ساختمان است و نوسانات قیمت دلار و قیمت جهانی بر بازار آهن و فعالان صنف آهن‌فروشان تأثیرگذار است. همچنین رکود صنعت ساختمان بر رکود این صنف اثر می‌گذارد.
یوسف هوشمند، رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان شیراز با اشاره به تأثیرات نوسانات زیاد قیمت آهن در بازار بر فعالان این صنف، در گفت‌وگو با شیرازنوین می‌گوید: آنچه فعالان عمده‌فروش و خرده‌فروش این صنف را تحت‌تأثیرات نامطلوب خود قرار می‌دهد، نوسانات شدید قیمت است؛ به‌عنوان مثال اوایل سال گذشته شاهد کاهش 30درصدی قیمت آهن و 4 ماه آخر سال قبل شاهد افزایش شدید قیمت آهن‌آلات بودیم.
وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت موجب پایین‌آمدن سرعت کار صنف آهن‌فروشان می‌شود و عملاً سوددهی ما را کم می‌کند؛ زیرا زمانی که گردش مالی اتفاق نیفتد، سودی نصیب فعالان این صنف هم نخواهد شد.
هوشمند اضافه می‌کند: دارایی ما نسبت به تناژ آهن انبارمان سنجیده می‌شود؛ مثلاً اگر اول دوره 100 تن آهن‌آلات داریم، باید در پایان سال هم همین موجودی را در انبار جایگزین کرده باشیم.
وی بهترین حالت را ثبات قیمت آهن برای فعالان این صنف می‌داند و اظهار می‌کند: سال گذشته نسبت به اول سال 50 درصد تا پایان سال افزایش قیمت داشتیم و در سال جدید هم قیمت‌ها دچار نوسانات بود و قیمت میلگرد هر کیلو 22هزار تومان بود. امسال که به 28هزار تومان افزایش یافت و اکنون هم حدود 25هزار تومان است که مرتب در طول این سه ماه نوسان داشته است.
هوشمند می‌افزاید: دلار و قیمت جهانی تعیین‌کننده قیمت آهن است و بر نرخ آن اثر می‌گذارد و همچنین میزان عرضه و تقاضا هم بر بازار فروش صنف آهن‌فروشان تأثیر دارد؛ تقاضا در حال حاضر در کمترین میزان خود قرار دارد و به‌ویژه این کاهش در یک‌ماهه اخیر به‌شدت محسوس 
بوده است.
وی با اعلام اینکه اتحادیه صنف آهن‌فروشان شیراز دارای 180 واحد صنفی فعال و دارای پروانه کسب معتبر هستند هم می‌گوید: متأسفانه یکی از مشکلات اصلی صنف ما ایجاد تکالیف متعدد و لزوم ثبت‌نام در سامانه‌های مختلفی است که سازمان‌های مختلف برایمان در نظر می‌گیرند؛ مثلاً وزارت صمت سال‌های گذشته سامانه جامع انبارها را برای این صنف تکلیف کرده که ماهانه باید موجودی انبارهایمان را اعلام می‌کردیم.
هوشمند ادامه می‌دهد: سپس سامانه جامع تجارت ایجاد شد که باید روزانه آمار ورود و خروج از انبارها را ثبت کنیم و سامانه‌های تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و اخیراً سامانه مؤدیان مالیاتی و پوزهای فروشگاهی هم برای این صنف تکلیف شده‌اند.
رئیس این اتحادیه تصریح کرد: آنچه در خصوص این سامانه‌ها مشکل ایجاد می‌کند، این است که بدون هیچ آموزشی از قبل برای اصناف تکلیف می‌شوند و اتحادیه ناچار می‌شود برای مقابله با ریزش اعضای خود، آموزش‌هایی در خصوص سامانه‌ها به اعضا بدهد.
وی می‌افزاید: پیشکسوتان صنف ما که بسیار معتبر و قدیمی‌کار در صنف هستند، از این آموزش‌ها چندان سر درنمی‌آورند؛ تکلیف آنها چیست؟ البته آهن‌فروشانی هم داریم که به‌تنهایی برای معاملات روزانه خود کار می‌کنند و با وجود این سامانه‌ها به حضور یک متخصص و نیرو نیاز دارند که باید به آنها هم حقوق بدهند و درآمدشان از پس این هزینه‌ها برنمی‌آید.
هوشمند تأکید می‌کند: دولت باید تمامی سامانه‌ها را یکپارچه کند تا موقعیتی در یک سامانه جامع ایجاد شود و فعالان صنف اطلاعات خرید، فروش و... را یکجا ثبت کنند و دچار سردرگمی نشوند؛ زیرا اگر فقط یک اطلاعات به غلط در سامانه‌ها ثبت شود و مغایرتی ایجاد گردد، اعضا ناچار به پرداخت جریمه، دوندگی و صرف وقت و هزینه خواهند شد.
وی با ابراز گلایه از فشارهای مالیاتی که برای صنف آهن‌فروشان در نظر گرفته شده است هم اظهار می‌کند: به‌ازای فروش سالیانه برای ما یک و 3دهم درصد مالیات در نظر گرفته شده که درآمد ما را سود خالص در نظر می‌گیرند؛ در حالی که خیلی اوقات به عدد 3/1 در معاملات خود نمی‌رسیم و باید حداکثر نیم درصد به‌عنوان مالیات سالانه برایمان در نظر گرفته شود. همچنین این رقم مالیاتی برای خرده‌فروشان آهن نیز 4/2 درصد در نظر گرفته شده که رقم بالایی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی