[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

برای تبلیغ باید رسالات الهی را شناخت، روزنامه شیراز نوین


نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه برای تبلیغ مناسب و اثرگذار باید رسالات الهی را شناخت، یادآور شد که تا ندانیم رسالات چیست و چینش پُر برای تبلیغ رسالات نداشته باشیم، اصلاً بحث تبلیغ پیش نخواهد آمد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با مدیر و معاونان سازمان تبلیغات اسلامی فارس، با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۳۹ سوره احزاب در خصوص کار تبلیغ بر ابلاغ رسالات الله تأکید دارد، گفت: مسئله قبل از تبلیغ شناخت رسالات الله است؛ یعنی ما اول باید بدانیم که رسالات الله چیست و بعد سراغ تبلیغ آن برویم.
او با بیان اینکه در رابطه با رسالات، دو دسته مطلب بیشتر نداریم، گفت: اول اینکه در دنیا چه خبر است؟ اما تا می‌گوییم چه خبر، روی مسائل ریز سیاسی می‌رویم؛ حال آنکه خبرهای خیلی بزرگی در عامل وجود دارد که خداوند پیامبر(ص) را برای بیان آنها فرستاد.
امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه ما جهان‌بینی اسلامی و اینکه در عالم چه خبر است را باید دقیقاً شناسایی کنیم، لزوم تجدید نسل به نسل این موضوع را یادآور شد و گفت: خود ما که می‌دانیم، وقتی دوباره می‌خوانیم، حال خوب پیدا نمی‌کنیم؟ گاهی اوقات یک ذهنیتی وجود دارد که همه می‌دانند؛ خیر اینگونه نیست؛ بلکه این حدیثی‌ است که از هر زبان می‌شنوم نامکرر است.
نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: گاهی برخی دوستان جوان و مبلغ اهل علم که برای تبلیغ می‌روند، به نظرشان می‌آید، مطلبِ نیست در جهان باید بگویند؛ خیر، مطالب نیست در جهان مدنظر ما نیست؛ بلکه همان که در عالم جریان دارد را می‌گوییم و اینقدر جالب و عجیب‌ است که از هر زبان که می‌شنویم نامکرر است.
او با بیان اینکه، اگر فهمیدیم چه خبر است، پرسش دوم ایجاد می‌شود که باید چه کنیم، گفت: اگر خوب فهمیدیم چه خبر است، پرسش دوم در ذهن ایجاد می‌شود که چه کاری باید انجام دهیم، اما اگر خوب نفهمیدیم، دیگر پرسشی نیست که جواب دهیم. به فرموده حافظ «طبیبِ عشق مسیحا دَم است و مُشفِق، لیک... چو دَرد در تو نبیند که را دوا بکند؟». درد کجا ایجاد می‌شود؟ وقتی ما می‌فهمیم چه خبر است.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه متأسفانه آنهایی که می‌فهمند در عالم چه خبر است هم غفلت می‌کنند، چه برسد به جوانان و نوجوانانی که اصلاً نمی‌دانند، خطاب به حاضران در جلسه گفت: عزیزان تا ندانیم رسالات چیست و چینش پُر برای تبلیغ رسالات نداشته باشیم، اصلاً بحث تبلیغ پیش نمی‌آید؛ روی این موضوع باید کار کنیم. خیلی وقت‌ها پرداختن ما و اینکه باید چه کنیم، بدون اینکه انگیزه‌ای در طرف ایجاد کنیم که چه خبر است، انجام می‌شود.
امام‌جمعه شیراز با طرح این پرسش که تبلیغ را بعد از اینکه دانستیم رسالات چیست چطور انجام دهیم، گفت: کتاب ۴۰ حدیث امام راحل را از حیث اینکه امام چگونه کار را انجام می‌داده، باید تحلیل کنیم. اینکه افرادی مثل مطهری‌ها بعد از جلسات درس ایشان یک هفته گرم بودند. سبک کار امام را باید تحلیل کنیم. متأسفانه ما در بحث تبلیغ از این نوع تحلیل روشی غافل هستیم. محتوا را یاد گرفتیم، روش را هم باید کار کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با بیان اینکه امکانات ما به تناسب نیاز کم است، اما خودمان می‌توانیم منبری باشیم و اگر به هدف بزنیم کار درست می‌شود، بار دیگر بر لزوم تحلیل اینکه امام خمینی(ره) با چه سبکی می‌گفت که اثر داشت، تأکید کرد.
امام‌جمعه شیراز با اشاره به اینکه در بخش سنتی قدیمی‌ها کاری می‌کردند که نباید آن را از دست بدهیم، گفت: در کار تبلیغ اگر به ‌ملاک اثرگذاری کار خود ارزش بدهیم، باید دنبال چیزی بگردیم که در منبری‌های قدیم ما بود. قدیمی‌ها توسل داشتند و به‌نحوی دنبال اثربخشی حرفشان بودند. یک‌چیزی فراتر از ظاهر کلمات در وجودها بود که به میدان می‌آمد و تأثیر می‌گذاشت. رسالات الهی را بشناسیم یک قدم است و اینکه چطور تبلیغ‌ کنیم تا اثرگذار باشد، قدم دوم. دژکام همچنین گفت: یک قسمت قابل‌توجه از کار ما در سازمان تبلیغات ناظر بر این است که آنچه به‌صورت سنتی بودیم را نگه داریم. ان‌شاءالله این دو جهت در شناخت مدنظر دوستان باشد که دست خالی بر منبر نرویم. هیئت بدون منبر هیئت نیست، اما یک‌ منبر تمیز و پاکیزه نیاز داریم.
نماینده ولی‌فقیه در فارس بر لزوم دانستن قدر منبر که خدا و پیامبر به روحانیت عطا کرده است و لزوم استفاده مناسب از آن تأکید کرد و گفت: عزیزان سعی کنید منبری مناسب پیدا کنید و فضای مجلس و منبر را نگه داریم که بقیه می‌آیند و گوش می‌دهند و تأثیرگذار خواهد بود؛ کار و تلاش انجام دهیم و ان‌شاءالله نتیجه‌اش این خواهد بود که در عرصه‌های دیگر هم جلو خواهیم رفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی