[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بیمارستان رسول اعظم(ص) قطب پزشکی جنوب کشور، روزنامه شیراز نوین

اشاره:
شیراز سرزمین صلح و عشق و مروت است؛‌ در اشعار ادبای این سرزمین فرازهای متعددی از نوع‌  دوستی و انسانیت مشهود است و در پهنه جغرافیای شهرراز با نشانه‌های گرانبهایی از تفکرات متعالی نیکوکاران روبه‌رو هستیم. 
نام بلندآوازه شیراز با مشاهیری نظیر حافظ و سعدی و حکیم ملاصدرا عجین شده و در امتداد آنها با بزرگانی نظیر محمد نمازی، محمدخلیل خلیلی شیرازی، عنایت‌الله پوستچی و بسیاری دیگر از نیکوکارانی روبه‌رو هستیم که در قبال مشکلات دردمندان، دغدغه‌مند بوده و برای گسترش زیرساخت‌های درمانی مجاهدت‌های بسیار کرده‌اند.
شاید این خاصیت خاک پاک نهاد شیراز باشد که شعله‌های گرمابخش نیکوکاری هیچ‌گاه طریق زوال و خاموشی در این سرزمین برنتابیده و پرچم انسان‌دوستی از نسلی به فرزندان دیگر این سرزمین سپرده می‌شود. در روزگار معاصر هم کارنامه خیران در حوزه خدمات عام‌المنفعه درخشان است و نگاه ویژه آنها به حوزه پزشکی و درمانی بر دردهای مردم مظلوم ایران مرهم می‌گذارد.
امروزه مجاهدت‌های خیران در پرتو تخصص والای کادر درمان طلیعه امیدواری را در میان اقشار محروم و متوسط جامعه احیا کرده و شیراز به مدد نیکوکاران فرهیخته و پزشکان متبحر به یکی از قطب‌های درمانی در ایران و خاورمیانه بدل شده است. در همین راستا گروه گزارش روزنامه شیرازنوین در یک بامداد زیبای تابستانی پای صحبت‌های گرم و دلنشین یک زوج نیکوکار نشسته است. خانواده محترم مهرپور ثمره یک عمر تلاش خود را در طبق اخلاص نهادند تا بیمارستان حضرت رسول اعظم(ص) از دل خاک به سوی آسمان برخیزد و به اهالی محروم جامعه خدمت‌رسانی کند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:
 پیشتازی شیراز در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه 
خانم شهلا احمدزاده، همسر آقای محمدعلی مهرپور است؛ آنها از مدت‌ها پیش در امور عام‌المنفعه فعالیت داشته و از سه سال پیش تصمیم گرفتند تا تمامی اموال و دارایی‌های خود را به امور عام‌المنفعه و انسان‌دوستانه اختصاص دهند. به گفته آنها شهر شیراز به عطر بهارنارنج و سرونازها شهرت دارد و این در حالی است که می‌توان پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین را با نام خیران بزرگی همانند نمازی، خلیلی و پوستچی و بزرگانی از این‌دست شناخت.
خانم احمدزاده با اشاره به این موضوع که در انتخاب مراکزی که به آنها کمک می‌کنند دقت و سختگیری دوچندانی به عمل می‌آوریم، گفت: اندوخته ما حاصل یک عمر تلاش و زحمت شبانه‌روزی است و درصدد هستیم تا افراد نیازمند حقیقی از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند. به همین دلیل با مشورت‌ها و بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسیدیم که مراکز درمانی می‌تواند بهترین گزینه برای امور عام‌المنفعه باشد و از میان همه آنها بیمارستان رسول اعظم(ص) را برگزیدیم.
او با تشریح دلایل انتخاب بیمارستان رسول اعظم(ص) گفت: بسیاری از مراکز درمانی شیراز که در گذشته ساخته شده، امروزه نیاز به نوسازی، تجهیز و بازسازی دارند. از آنجایی که در شهر ما خیرین دوچندانی حضور دارند، امید می‌رود که نسبت به این امر توجه ویژه‌ای نشان دهند. اما بیمارستان رسول اعظم(ص) با کمک‌های خیران عاقبت‌اندیش از دل خاک برخاسته و سقف و ستون‌های آن با کمک خیران به سوی آسمان می‌رود.
 بیمارستان رسول اعظم(ص) مقصد نهایی نیکوکاری
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بیمارستان رسول اعظم(ص) را به‌عنوان مقصد نهایی امور نیکوکارانه برگزیدید، پاسخ داد: تمامی مراحل اجرای پروژه بیمارستان رسول اعظم(ص) برای خیران، نهادها و دستگاه‌های نظارتی و عموم جامعه به صورت شفاف بیان می‌شود و اسناد آن قابل‌ملاحظه است. به همین دلیل خیران با فراغ بال نسبت به پیشبرد این پروژه مساعدت می‌کنند.
این روان‌شناس صاحب نام با اشاره به این موضوع که یکی از دلایل انتخاب بیمارستان رسول اعظم(ص) به توانمندی مدیریت این مجموعه باز می‌گردد، اظهار داشت: دکتر جواد شاه‌محمدی از جوانان متعهد، خوش‌نام، متخصص، پاکدست، اخلاق‌مدار، گشاده‌رو و مؤمن است که توانسته تیمی توانمند را تشکیل داده و گام‌های پُرتوانی را برای ساخت بیمارستان رسول اعظم(ص) بردارد. یکی از دلایلی استقبال خیران از پروژه بیمارستان رسول اعظم(ص) هم به حضور دکتر شاه‌محمدی در رأس این مجموعه توانمند باز می‌گردد. آنها رسالت بسیار سنگینی بر دوش دارند؛ چراکه خیران به سادگی حاضر نمی‌شوند تا حاصل یک عمر و تلاش خود را در اختیار هر مجموعه‌ای قرار دهند و اعتمادسازی مهم‌ترین و بهترین ویژگی این گروه توانمند در بیمارستان رسول اعظم(ص) است.
خانم احمدزاده  در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از رهنمودهای دکتر رامجردی،  مدیرعامل مجمع خیرین تأمین سلامت فارس گفت:  از آنجایی که هدف ما مشارکت در ساختن بیمارستانی نوبنیاد بود، مجموعه علوم پزشکی گزینه‌های متعددی را پیشنهاد کرد که پس از بررسی موشکافانه آنها به این نتیجه رسیدیم که تمامی اموال و دارایی خود را به بیمارستان رسول اعظم(ص) اهدا کنیم. در حقیقت، مجمع خیرین تأمین سلامت فارس این اطمینان قلبی را در ما به وجود آورد که تمامی کمک‌های خیران به دقت و وسواس دوچندان مورد بهره‌برداری بهینه قرار گرفته است.
 برای فرصت نیکوکاری شکرگزار پروردگار متعال هستیم
وی افزود: دل کندن از اموالی که یک عمر برای آنها تلاش شبانه‌روزی صورت گرفته آسان نیست. با این حال از پروردگار متعال درخواست کردم تا ما را برای دستیابی به این هدف فاخر یاری کند. فعالیت در عرصه امور عام‌المنفعه به نوعی معامله معنوی با پروردگار متعال محسوب می‌شود وخیران پاداش بزرگ خود را از خداوند یکتا می‌گیرند.
این نیکوکار گرانقدر استان فارس با اشاره به این موضوع که بارها و بارها ثمره فعالیت‌های عام‌المنفه را در زندگی مشاهده کرده‌ام، اظهار داشت: این امر گاهی با آرامش خاطر و حضور انسان‌های مثبت در زندگی‌ام مشهود بوده و گاهی با سلامتی و آگاهی به دست می‌آید. به طور حتم تمامی رفتارهای خوب و بد ما ثبت خواهد شد و روزی فرا می‌رسد که باید پاسخ‌گوی کردار خود باشیم.
این بانوی نیکوکار که سلامتی خود را به واسطه ایمان قلبی و انرژی مثبت فعالیت‌های خیرخواهانه بازیافته، می‌گوید: از همسرم که همواره یار و یاور من در روزهای سخت بوده قدردانی می‌کنم و بدون حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وی شاید توفیق امور انسان‌دوستانه میسر نمی‌شد.
خانم احمدزاده در ادامه افزود: پروردگار متعال بارها و بارها انسان‌ها را به امور عام‌المنفعه تشویق کرده است و با هر بار بخشش و نیکوکاری پنجره‌ای از نور و روشنایی به سوی انسان گشوده خواهد شد. ایمان حقیقی به خداوند سبب می‌شود تا انسان از گناه و معصیت اجتناب کرده به سمت و سوی نیکی گرایش داشته باشد.
 نیکوکاری فرصت گرانبهایی است
وی با تأکید بر این موضوع که توفیق حضور در فعالیت‌های عام‌المنفعه سعادتمندی بزرگی است که قدردان آن هستیم، بیان داشت: بر این باورم که جامعه خیرین از افراد برگزیده‌ای تشکیل شده‌اند که سعادت حضور در امور انسان‌دوستانه را یافته و در کنار آنها افرادی حضور دارند که تمامی عمر خود را صرف خدمت به جامعه می‌کنند. مثال بارز این امر را در متولیان بیمارستان خیریه رسول اعظم(ص) می‌بینیم که با سختکوشی و تلاش درصدد تأمین منابع لازم برای ساختن یک مجتمع عظیم درمانی می‌باشند. 
این بانوی عاقبت‌اندیش بیان کرد: بسیاری از افراد از لحاظ مالی و اقتصادی از تمکن لازم برخوردار بوده، اما از توفیق فعالیت‌های انسان‌دوستانه محروم هستند؛ چرا که حضور در امور نیکوکارانه سعادت بزرگی را می‌طلبد که همگان ندارند. انسان باید به یاد داشته باشد که برداشتن توشه معنوی از این دنیای فانی یکی از بزرگترین اهدافش است و نباید دستاوردهای سال‌های جوانی و میانسالی که با رنج و سختی به دست آمده است را در این دنیای فانی گذاشت و با دستان خالی به سرای باقی رفت.
 بیمارستان رسول اعظم(ص) بی‌نظیر خواهد بود
خانم احمدزاده در ادامه این گفت‌وگو یادآوری کرد: در آینده نزدیک بیمارستان رسول اعظم(ص) در خاورمیانه منحصربه‌فرد خواهد بود و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دستیابی به این هدف بزرگ نیازمند مجاهدت بیشتر خیران در امور انسان‌دوستانه است.
وی بیان داشت: در روز درختکاری، مدیریت بیمارستان رسول اعظم(ص) طی اقدامی ارزنده نسبت به کاشت نهالی با نام خیران در فضای سبز مجموعه اقدام کرد؛ این نهال در آینده به درخت تنومند و باروری تبدیل می‌شود و آرامش بیماران در زیر سایه درختی که با دست خود کاشته‌ام، برایم بسیار آرامش‌بخش است.
وی در بخش پایانی سخنانش از شیوه تربیتی والدین خود و همسرش به نیکی یاد کرد و افزود: ما از پدر و مادرمان درس راستی و صداقت و یک‌رنگی را فرا گرفتیم؛ آنها همواره با زبان خوش ما را دعوت به عبادت پرودگار متعال، احسان و مردم‌مداری می‌کردند. اکنون که تمامی اموال خود را صرف امور خیرخواهانه کرده‌ایم، دچار هیچ دغدغه‌ای نیستیم که پس از ما سرنوشت این دارایی‌ها چگونه خواهد شد؛ چرا که اطمینان یافته‌ایم بیماران و به ویژه اقشار نیازمند جامعه به نحو مطلوبی از آنها بهره خواهند برد.
 همدلی برای فعالیت در امور خیرخواهانه
در ادامه این گفت‌وگوی صمیمانه، آقای محمدعلی مهرپور گفت: این بخشش که برای ساختن بیمارستان رسول اعظم(ص) انجام شده شامل اهدای تمام اموال و دارایی‌های ما می‌شود که با همفکری و همدلی یکدیگر صورت گرفته و از این بابت به خود می‌بالیم.
او با تأیید گفته‌های همسرش پیرامون فعالیت‌های خیرخواهانه اظهار کرد: در تلاش هستیم که دوستان و اطرافیان خود را نسبت به امور نیکوکارانه دعوت کنیم تا مجمع خیرین تأمین سلامت به منابع بیشتری برای خدمت‌رسانی به جامعه دست یابد.
آقای مهرپور با قدردانی از تلاش‌های مدیریت و تیم اجرایی بیمارستان رسول اعظم(ص) و مجمع خیرین تأمین سلامت فارس گفت: رهنمودهای افرادی که از آنها نام برده شد، نقش بسزایی در حضور ما در فعالیت‌های نیکوکارانه داشته است.
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: امیدواریم مسیری که خیرین بزرگ فارس آنها را بنا نهاده‌اند در آینده با رونق بیشتری تداوم یافته و عموم جامعه و به ویژه اقشار کم‌برخوردار از زیرساخت‌های درمانی بهره‌مند شوند.
 شرق شیراز میزبان یک ابر پروژه درمانی
در ادامه این گفت‌وگو مدیر امور جذب خیرین بیمارستان رسول اعظم(ص) گفت: در تلاش هستیم تا اهالی استان پهناور فارس و هموطنان ما از احداث یک مجتمع کلان درمانی در شرق شیراز اطلاع یابند.
دکتر الهام سقا با اشاره به مشخصاتی از پروژه بیمارستان رسول اعظم(ص) افزود: این مجتمع کلان درمانی در هشت طبقه و به وسعت 35 هزار متر مربع احداث خواهد شد.
وی با تأکید بر این موضوع که بخش‌های مختلف بیمارستان براساس نیازسنجی‌های مطالعاتی در دستور کار قرار گرفته، اظهار داشت: بیمارستان حضرت رسول اعظم(ص) مجهز به بخش اورژانس، ام آر آی، سیتی‌اسکن، 40 تخت دیالیز، 8 اتاق عمل جراحی، 5 اتاق زایمان، 32 تخت ویژه و سایر بخش‌های بیمارستانی است که پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای درمانی بیماران و به ویژه اقشار فرودست خواهد بود.
او با اشاره به برخی از فعالیت‌هایی که در حوزه‌های عام‌المنفعه صورت می‌گیرد، بیان کرد: آیین پنجشنبه‌های مهربانی یکی از فعالیت‌های مهم فرهنگی در بیمارستان رسول اعظم(ص) است که در قالب آن افراد نیازمند حقیقی به صورت رایگان از خدمات تخصصی درمانی بهره‌مند می‌شوند. همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های نیکوکارانه که در این مجموعه صورت می‌گیرد، رسیدگی درمانی و دلجویی روان‌شناختی از کودکان کار است. 
 ایجاد 2 هزار فرصت شغلی در بیمارستان رسول اعظم(ص)
دکتر سقا با اعلام این خبر که کمیته‌هایی از خیرین تشکیل شده و هر یک از افراد نیکوکار مسئولیت ساخت یک بخش از بیمارستان را بر عهده گرفته‌اند، عنوان کرد: با بهره‌برداری از بیمارستان رسول اعظم(ص) بیش از 2 هزار فرصت شغلی برای اقشار مختلف جامعه ایجاد خواهد شد. مدیر امور جذب خیرین بیمارستان رسول اعظم(ص) در بخش دیگری از سخنانش گفت: درمانگاه امامی‌راد از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و ماهانه به 30 هزار نفر از مراجعه‌کنندگان ارائه خدمت می‌کند و در سال پذیرای 360 هزار نفر از بیماران در بخش‌های مختلف است. این درمانگاه مجهز به بخش‌های فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، نوار قلب، تزریقات، شنوایی ‌نجی، پزشکان خانواده، سنجش تراکم استخوان، رادیولوژی، سونوگرافی، کلینیک زخم و سایر موارد درمانی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی