[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پورصمد: در جشنواره دنا عکس‌ها می‌توانستند در دو موضوع فوتو مونتاژ و یا مستند باشند، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت انتخاب شصت ‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا بیان کرد: عکس مستند واقعیت زندگی است و می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد؛ عکس‌های آرت(هنری) هم زیبا هستند، ولی مستند ماندگار است و حتی برای تعیین قانون هم می‌تواند مهم و مؤثر باشد چون واقعیت زندگی هستند.
به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، جواد پورصمد درباره آثار ارسال‌شده و المان‌های مورد نظر برای انتخاب یک اثر در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا گفت: در این جشنواره عکس‌ها می‌توانستند در دو موضوع فوتو مونتاژ و یا مستند باشند. در بخش فوتو مونتاژ هرچند که جوان‌ها به موضوع خلاق روی آورده‌اند، آثار کمی وجود داشت. البته یکی از آنها خیلی حرفه‌ای عمل کرده و به لطف این هنرمند که به‌عنوان مجموعه عکس داستان‌هایی از انسان‌های قدیمی را نشان داده بود، این بخش هم جذابیت خوبی داشت.
وی افزود: در بخش مستند هم به صورت تک‌عکس و مجموعه، آثاری وجود داشت که در مجموعه عکس‌ها بهتر کار کرده بودند.
این هنرمند دارای مدرک درجه ۲ هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور ادامه داد: به اعتقاد من مجموعه عکس به نوعی فیلم کوتاه است که با چند عکس شما باید یک زندگی و موضوعی را دقیق و کامل بیان کنید. این بخش مجموعه عکس‌ها خوب و موفق‌تر از بخش تک‌عکس‌ها بود. هرچند که باز به تشخیص و توانایی عکاس مربوط است، ولی تک‌عکس می‌تواند یک اتفاق باشد؛ پروژه و مجموعه از این حیث برای من ارجحیت دارد که با مطالعه و تحقیق همراه است و با این پشتوانه آثار خود را ارائه می‌کند.
عضو هیئت انتخاب شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره ماندگاری عکاسی مستند بیان کرد: مستند واقعیت زندگی است و می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد. بله عکس‌های آرت(هنری) هم زیبا هستند، ولی مستند ماندگار است و حتی برای تعیین قانون هم می‌تواند مهم و مؤثر باشد، چون واقعیت زندگی است.
پورصمد درباره داوری آثار انتخاب‌شده نیز توضیح داد: انتخاب یا داوری به اندوخته ذهنی ما برمی‌گردد. ما نمی‌خواهیم عقاید شخصی خود را پیاده کنیم بلکه داوری یک قوانینی دارد و از آن پیروی می‌کنیم. 
عضو هیئت داوری شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا درباره لزوم تفکیک موضوعات گفت: به نظرم اگر تفکیکی از نظر موضوعی اتفاق بیفتد شاید بهتر و حتی دقیق‌تر بتوان قضاوت کرد؛ مثلاً پرداختن به مستند ورزشی با یک فرمت دیگری سر و کار دارد که در معماری به این شکل نیست.
وی ادامه داد: عکاسی مستند اجتماعی نیاز جامعه است و کاش بتوان به تمام موضوعات پرداخت و بتوان راحت‌تر تمام موارد را نشان داد و بیان کرد که در این حال می‌توانیم تاریخ سازی کنیم. توجه کنید، نشان دادن طبیعت در «ایران من» خیلی دلنشین است، ولی لازم است عکس‌هایی که تاریخ را ساختند و کهنه نمی‌شوند نیز وجود داشته باشند؛ عکس‌هایی که با زندگی مردم هستند و اتفاقا مهم است که دیده شوند و آنها تأثیر بسیار زیادی در جان مردم دارند و اگر صرفاً در یک ژانر و یکنواخت نباشد شاید بهتر هم باشد.
این هنرمند در پایان یادآور شد: انجمن سینمای جوانان ایران یک پایگاه بسیار قوی به حساب می‌آید و آموزش‌های خوب و دقیق دارد. هرچند یک وقفه کوتاهی افتاد و عکاسی مورد غفلت واقع شد، ولی با همت دوستان انجمن سینمای جوان ایران دوباره به سمت جایگاهی که شایسته آن است در حرکت است و این نکته بسیار مهم است که کلاً کار فرهنگی به حمایت ویژه مالی، آموزشی و حمایتی نیاز دارد.
گفتنی است، شصت‌وهفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج-دنا، 23 تا 25 تیرماه ۱۴۰۲ به‌ میزبانی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر یاسوج و به‌ دبیری امین درخشان در شهر یاسوج برگزار می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی