[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

سلول‌های پیر راه‌گشای درمان طاسی می‌شوند، روزنامه شیراز نوین

یکی از اشکال رایج ریزش مو را می‌توان با مورد هدف قرار دادن سلول‌های پیر رنگدانه‌ پوست معکوس کرد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از تی‌ان، یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه کالیفرنیا ایروین، مکانیسم‌هایی را که در رشد شایع مو در خال‌های پوستی مشاهده می‌شود، آشکار کرده‌اند. این تیم نشان داده است که این فرآیند با پیری سلول‌های رنگدانه آغاز می‌شود. این نتایج شگفت‌انگیز، درک ما را از تأثیر سن برای ریزش موی سر تغییر می‌دهد و می‌تواند راه را برای درمان‌های مولکولی با هدف رفع آلوپسی آندروژنیک یا طاسی که شکل رایجی از ریزش مو هم در مردان و هم در زنان است، هموار کند.
رمز و راز سلول‌های پیر و مودار
خال‌های پوستی مودار فیزیولوژی گیج‌کننده‌ای دارند؛ آنها دارای تعداد بالایی از سلول‌های رنگدانه‌ پیر هستند و در عین حال رشد موی قوی نشان می‌دهند. این برخلاف آن چیزی است از این جمعیت سلولی مسن‌تر انتظار می‌رود. در این مطالعه به مولکول‌های سیگنال‌دهنده خاصی به‌عنوان مسئول رشد غیرمعمول مو توجه شد.
مکسیم پلیکوس(Maksim Plikus)، استاد زیست‌شناسی سلولی و تکاملی از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: ما دریافتیم که سلول‌های رنگدانه‌ پیر مقادیر زیادی از یک مولکول سیگنال‌دهنده خاص به نام استئوپونتین(osteopontin) تولید می‌کنند که باعث می‌شود فولیکول‌های موی خاموش و کمرنگ سلول‌های بنیادی آنها برای رشد قوی موهای بلند و پرپشت فعال شود.
بازسازی سلول‌های پیر معمولاً مضر تلقی می‌شود و تصور می‌شود که آنها فرآیند پیری را با تجمع در بافت‌های بدن هدایت می‌کنند، اما تحقیقات ما به وضوح نشان می‌دهد که پیری سلولی جنبه‌ مثبتی نیز دارد.
رشد فولیکول‌های مو به دقت با فعال شدن سلول‌های بنیادی تنظیم می‌شود؛ این سلول‌ها تقسیم می‌شوند تا فولیکول‌ها بتوانند موهای جدید تولید کنند. این موها به صورت چرخه‌ای تشکیل می‌شوند و یک فاز خفته پس از هر دوره‌ رشد مو دارند که طی آن سلول‌های بنیادی فولیکول تا شروع چرخه بعدی غیرفعال می‌مانند.
برای تجزیه و تحلیل خال‌ها، این تیم از مدل‌های موش با پوست‌های رنگدانه‌دار استفاده کردند که سلول‌های بنیادی بیش‌فعال و رشد مو را نشان می‌دادند و فرآیندهای مشاهده‌شده در خال‌های انسان را شبیه‌سازی می‌کردند. محققان یک بررسی کامل از سلول‌های رنگدانه‌ پیر و سلول‌های بنیادی موی مجاور آن انجام دادند. سلول‌های رنگدانه پیر سطوح بالایی از استئوپونتین را آزاد کردند که به گیرنده‌ای به نام CD44 در سلول‌های بنیادی متصل می‌شود. هنگام برقراری ارتباط میان استئوپونتین و CD44، سلول‌های بنیادی فعال شدند و چرخه‌ رشد مو آغاز شد.
درمان‌های جدید برای ریزش مو
مطالعات بعدی بر روی مدل‌های موش فاقد ژن‌های کدکننده استئوپونتین یا CD44 نشان داد که به طور قابل‌توجهی نرخ رشد مو کاهش می‌یابد و این نقش اساسی آنها را ثابت می‌کند. اثر استئوپونتین بر رشد مو از طریق نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از خال‌های مودار پوست انسان تأیید شد.
شیائوجی وانگ(Xiaojie Wang)، نویسنده این مطالعه و متخصص رشد و زیست‌شناسی سلولی از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: یافته‌های ما درک جدیدی در مورد رابطه‌ میان سلول‌های پیر و سلول‌های بنیادی بافت ارائه می‌دهد و اثرات مثبت سلول‌های پیر را بر سلول‌های بنیادی فولیکول مو نشان می‌دهد. این اطلاعات به طور بالقوه می‌تواند برای توسعه‌ درمان‌های جدیدی که خواص سلول‌های پیر را مورد هدف قرار می‌دهند و طیف وسیعی از اختلالات از جمله طاسی رایج را درمان می‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی