[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

برق و تأثیر رسانه‌ها درکاهش مصرف، روزنامه شیراز نوین


یکم لغایت هفتم تیر ماه؛ یعنی روزهای ابتدای تابستان به‌عنوان «هفته مدیریت مصرف» نام‌گذاری شده است. در این روزهای گرم آغازین تابستان، این عنوان فرصتی مغتنم را فراهم می‌آورد تا با بازخوانی شعارهای مدیریت مصرف، مجدداً به فربه‌سازی شعور مسئولیت اجتماعی مبادرت کرده و احساس‌های غنی مردمی با لوای برافراشته «همه با هم، کنار هم و برای هم» را برانگیخته و در انظار به رخ بکشیم.
شعار امسال این هفته یعنی «آرامش برای همه در دمای آسایش» انتخاب و معرفی شده است.
چراکه با تنظیم کولرهای آبی روی دور کند و کولرهای گازی روی عدد ۲۴ بدون ایراد خدشه به آسایش خانواده می‌توان آرامش را تجربه کرد. حس خوب دمای محیط در کنار حس ناب عمل به مسئولیت اجتماعی و اینکه خنکای اکنون من وامدار آه و گرمای دیگری نیست.
طبق رسم، نام‌گذاری تک‌تک روزهای چنین هفته‌‌هایی، طبیعی است که روزهای این هفته هم به عناوین اختصاصی‌تری نام‌گذاری گردیده است؛ شنبه سوم تیرماه؛ «روز افکار عمومی و رسانه» در هفته مدیریت مصرف است.
افکار عمومی یک نیروی سیاسی قوی است که علی‌رغم جایگاه مؤثر و قوی آن به لحاظ جامعیت موضوعی‌اش در ساختار سیاسی کشورها ، صندلی خاصی به خود اختصاص نداده است. خصلت عمده افکار عمومی آشکارا بودن آن در ارتباطات اجتماعی و گستردگی دامنه آن و به یک معنا عمومیت است.
شناخت افکار عمومی یعنی توانایی به دست گرفتن خط‌کشی برای ترسیم خطوط رفتارهای مردم در مسیر پیش رو و ترسیم آینده‌ای بهتر برای جامعه.
یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد و تبلور فرهنگی افکار عمومی، «رسانه ها» هستند؛ رسانه‌ها در کنار رهبران فکری، تجربیات تحولات اجتماعی و سیاسی، محیط فرهنگی و طبیعی، رشد و بلوغ فکری آحاد یک جامعه را رقم می‌زنند و با بارور کردن آن، نقش مهمی در هدایت و همچنین انحطاط افکار مخاطبین خود دارند.
افکار عمومی که در بافت جغرافیا و فرهنگی یک جامعه مشخص شکل می‌گیرد، وابستگی شدید به رخدادهای جامعه خود دارد. رسانه‌ها که خود در بطن جامعه و رخدادها حضور دارند، در بازخوانی اتفاقات، مسائل و در یک کلمه اخبار می‌توانند مهم‌ترین عامل ترکیب‌بندی عناصر افکار عمومی باشند.
چه در بدو پیدایش و شکل‌گیری آگاهی چه در فاز فوریت‌بخشی بیشتر به موضوعات، چه در پرورش فکر خام، ارزیابی، انتخابات، موضع‌گیری هوشمندانه و قضاوت‌های متفاوت.
افکار عمومی و رسانه‌ها از یکدیگر اثر گرفته و بر یکدیگر اثر می‌گذارند. جای پای رسانه‌ها در سرزمین افکار عمومی در نگاه اولیه به رخدادها، نگاه به قضاوت‌ها، ارائه تحلیل‌ها و بازتاب از زاویه دروازه‌بانان خبر، همه و همه پر نقش و پر رنگ است. اینکه کدام تیتر؟ و کدام خبر؟ جذابیت خاص را به مخاطب القا کند و موضوع اول روز باشد به شدت متکی و وابسته به رسانه است.
ابزار رسانه‌ای طیف گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است؛ بعضی از آنها نامه‌های سرگشاده، شایعات، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارها، تبلیغات، اخبار تجمعات و ... هر کدام می‌توانند یک ابزار برای تحت‌تأثیر قرار دادن افکار عمومی باشد.
روابط‌عمومی‌ها در کنار هم پای همیشگی خود یعنی رسانه‌ها می‌توانند با تعیین نیاز مخاطبان، ایجاد ارتباط با گروه‌های هدف خود، برانگیختن احساس نیاز مردم به تغییر در نگرش احساسات و رفتارها و تبدیل یک نگرش صحیح و مؤثر به رفتار اثربخش و در نهایت نهادینه ساختن یک تحول، بازیگر مؤثری در عرصه تحولات فرهنگی افکار عمومی باشند.
نقش مهم رسانه‌ها در کاهش مصرف برق(در واقع بدمصرفی گروهی اندک از برخورداران از رفاه اقتصادی و مصرف‌کنندگان بی‌رویه در مبحث انرژی) و عبور از قله مصرف در تابستان‌ها و جبران ناترازی تولید و مصرف برق با ترویج فرهنگ مصرف بهینه، آگاهی‌بخشی به عموم مردم و اطلاع‌رسانی درباره دستگاه‌های کم‌مصرف امکان‌پذیر است.
تولید برنامه‌های مخاطب‌محور و جذاب، تهیه میز گرد، نشست و گفت‌وگو، تدوین مقالات، گزارش‌های خبری، خبر، تبلیغات و مصاحبه با متخصصان از جمله اقدامات کارآمد و اثربخش رسانه‌هاست.
جالب اینجاست که همه این اقدام‌ها به اقداماتی کوچک اما بسیار مهم مردم ختم می‌شوند.
اقداماتی مانند استفاده از وسایل خانگی در ساعات کم‌باری یعنی از ۱۰ شب تا ۱۰ صبح، تنظیم کولرهای گازی روی عدد ۲۴، تنظیم کولرهای آبی روی دور کند و در بعد تجاری همکاری صاحبان مشاغل و تجار در مدیریت مصرف، مدیریت نور و سرمایش محل کسب، در بعد کشاورزی همکاری کشاورزان عزیز در ساعات پرمصرف ظهر و بعد از ظهر، در بعد صنعتی استفاده از برنامه‌های مشترک صنعت برق و صنایع بزرگ مانند تعطیلات گردشی به جای روز ثابت‌ جمعه، انجام تعمیرات در تابستان و غیره، همه و همه جامعه را در گذار از این ایام خاص یاری خواهد کرد و افکار عمومی را برای دوری از تبذیر، اسراف و اتلاف منابع انرژی بر انگیخته خواهد کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی