[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

غذاهایی که خوردن آنها در تابستان توصیه می‌شود ، روزنامه شیراز نوین

یک متخصص علوم تغذیه، با اشاره به شروع تابستان و گرم شدن هوا، درباره مصرف خوراکی‌های متناسب با این فصل از سال، توضیحاتی داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، منصور رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شروع تابستان و گرم شدن هوا گفت: در گرما، تعریق افزایش یافته و احساس نیاز به آب بیشتر می‌شود و اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستی، بی‌حالی و کاهش آستانه تحمل و توجه می‌شود.
این متخصص رژیم درمانی با اشاره به اینکه در هوای گرم نیاز افراد به کالری کمتر و به آب، املاح و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود، یادآور شد: با گرم‌تر شدن هوا افراد باید از لبنیات و گوشت‌های کم‌چرب استفاده کنند.
رضایی با بیان اینکه میوه و سبزی تازه فصل غنی از آب، املاح، ویتامین‌ها و فیبر هستند، مصرف آنها را برای رفع نیاز بدن توصیه کرد.
به گفته وی، مصرف کمپوت، آب‌میوه(اعم از صنعتی و خانگی) و میوه و سبزی‌های خشک نمی‌تواند این نیاز را رفع کند و بهتر است از میوه و سبزی تازه استفاده شود.
این متخصص علوم تغذیه افزود: در کنار مصرف میوه‌ها، مصرف غذاهای پروتئینی گیاهی(دانه‌ها، مغزها، حبوبات و آجیل‌ها) و پروتئین‌های حیوانی کم‌چرب مثل تخم‌مرغ و لبنیات باعث افزایش توان جسمی افراد می‌شود.
وی تأکید کرد: در فصل تابستان و گرما نباید غذاهای پرانرژی و پرچرب استفاده شود و مصرف غذاهای فرآوری‌شده که نمک پنهان دارد باید به حداقل برسد.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: مصرف نمک، غذاهای شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور را باید در تابستان محدود کرد و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد.
رضایی، سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی را باعث کاهش ارزش غذایی آنها برشمرد و توصیه کرد که در مصرف این نوع اغذیه و غذاهای آماده، مصنوعی و فست فودها زیاده‌روی نشود.
به گفته وی، نباید در فصل تابستان در مصرف شیرینی، شکلات، شیرینی‌های طبیعی(عسل، کشمش، مویز) و میوه‌های شیرین(مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس) زیاده‌روی کرد.
این متخصص تغذیه افزود: در تابستان باید از مصرف افراطی گوشت قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد پرهیز کرد و گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل مقدار مصرف شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: با گرم شدن هوا به تدریج نیاز بدن به کالری کم می‌شود و باید از مصرف غذاهای با چربی و انرژی بالا پرهیز کرد؛ بنابراین باید غذاهایی مانند فسنجان، گردو و کنجد در این فصل کمتر مصرف شود.
وی توصیه کرد: در فصل تابستان بیشتر از غذاهایی نظیر آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی(سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده شود.
رضایی غذاهای پختنی و آب‌پز را از جمله غذاهای مناسب فصل گرما برشمرد و توصیه کرد که در این فصل کمتر از کباب و یا غذاهای سرخ‌شده استفاده شوند.
وی، آش، سوپ، خورش سبزیجات حاوی سبزی سرخ نشده، کمی حبوبات و گوشت، کمی ترشی(غوره، آب‌غوره، آب‌لیمو، لیمو و نارنج) به ویژه سوپ جو و آش جو را به دلیل خنک بودن در فصل گرما بسیار مفید دانست و آنها را از بهترین غذاها برای رفع عطش و حرارت بدن عنوان کرد.
این متخصص تغذیه، مصرف مرکبات و میوه‌های ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، شاه‌توت، تمشک، سیب‌ترش، آلبالو، گوجه‌سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ‌فروت را در فصل گرما برای بدن بسیار مفید دانست.
وی، مصرف سالادها(مثل کاهو و خیار) را در تابستان مفید برشمرد و تأکید کرد: بهتر است برای چاشنی سالاد از سس خانگی به‌جای سس‌های کارخانه‌ای استفاده کرد و از ترکیب ماست، روغن زیتون، آب‌لیمو یا آب‌نارنج و اندکی نمک و فلفل سیاه، سس دلخواه خود را تهیه کنید. رضایی خوردن ترشی را نیز در فصل گرما مفید دانست؛ البته به شرطی که خیلی تند نباشد. وی همچنین بر مصرف میزان کافی آب و لبنیاتی مانند دوغ و ماست تأکید کرد. این متخصص تغذیه با اشاره به ارجحیت مصرف گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز در فصل گرما گفت: گوشت سفید(مرغ و ماهی) به خصوص ماهی که دارای ید، آهن، روی، سلنیوم، منیزیم و اسید چرب ضروری امگا ۳ است برای فصل تابستان بسیار مناسب است، البته به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه‌جات تند نیز به آن اضافه نشود. به گفته وی، همان‌طور که سبک زندگی افراد در فصول مختلف متفاوت است، غذاهای مورد استفاده در فصول مختلف نیز باید متفاوت باشد؛ در غیر این صورت فرد بیمار خواهد شد. رضایی در پایان به افراد توصیه کرد که در فصل گرما ضمن استراحت کافی، مصرف مایعات و آب فراوان و استفاده کمتر از روغن‌ها و چربی‌ها را در نظر داشته باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی