[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعامل از شیراز تا قلب اروپا، روزنامه شیراز نوین

 شیرازنوین- گروه خبر
توافق‌نامه همکاری بین شهرداری شیراز و نووی ‌ساد با حضور مجازی شهرداران این دو شهر و سفرای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان، با هدف تعمیق روابط حسنه بین دو کشور دوست و همکاری و تبادل تجربه بین دو شهر در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی، سرمایه‌گذاری و گردشگری منعقد شد. توافق‌نامه همکاری بین شهرداری شیراز و نووی ‌ساد با حضور مجازی شهرداران این دو شهر و سفرای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان، با هدف تعمیق روابط حسنه بین دو کشور دوست و همکاری و تبادل تجربه بین دو شهر در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی، سرمایه‌گذاری و گردشگری 
منعقد شد.
 هم‌افزایی ظرفیت‌های متعدد مدیریت شهری با انعقاد توافق‌نامه همکاری شیراز- نووی‌ ساد
شهردار شیراز در آیین انعقاد این توافق‌نامه همکاری که با حضور سفیر جمهوری صربستان در ایران در شهرداری این کلان‌شهر برگزار شد، با قدردانی از حضور سفرای جمهوری اسلامی و صربستان برای فراهم‌کردن زمینه این تفاهم، با برشمردن ویژگی‌های شیراز ازجمله پیشینه کهن تاریخی و ظرفیت‌های متعددی ازلحاظ ابعاد مختلف گردشگری نظیر تاریخی، فرهنگی و پزشکی، اظهار کرد: امروز توافق‌نامه بین شهرداری کلان‌شهر شیراز و نووی‌ ساد در زمینه‌های مختلفی برقرار می‌شود که ظرفیتی جدی برای دیپلماسی شهری شیراز در ارتباطات بین‌الملل مدیریت شهری است. 
محمدحسن اسدی ضمن تشریح پیشینه موضوع و امضای قصدنامه همکاری بین دو طرف در سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: در شهرداری شیراز به دنبال این هدف هستیم که علاوه بر احیا و تقویت ارتباطات موجود با شهرهای دوست و خواهرخوانده، ایجاد و گسترش تعاملات با دیگر شهرهای دنیا را در دستور کار قرار داده و این تعامل را در عمل با اقدامات اجرایی به اثبات برسانیم. این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز که به وجوه اشتراک نقاط و ظرفیت‌های این دو شهر از دو قاره آسیا و اروپا تأکید داشت، بر هم‌افزایی این ظرفیت‌ها و استمرار این تفاهم‌نامه و پیشبرد اهداف مختلف فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و فناوری اطلاعات تأکید کرد.
 تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان با انعقاد تفاهم‌نامه شیراز-نووی ‌ساد
شهردار نووی ‎ساد نیز که از طریق ارتباط مجازی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان سخن می‌گفت، ظرفیت‌های متعدد این شهر که شهری دانشگاهی و باقابلیت در عرصه فناوری اطلاعات و پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۲ بوده را بر‌شمرد و به انعقاد این توافق‌نامه بین دو شهر به‌منظور تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان تأکید کرد. بنا به اظهار میلان جوریچ، انعقاد تفاهم‌نامه شهر نووی‌ساد با توجه به ظرفیت چندملیتی و اشتراکات فرهنگی با کلان‌شهر شیراز، علاوه بر هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی، منجر به تبادلات تجاری اقتصادی و پروژه‌های متعدد می‌شود.
 نقطه‌عطف روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و صربستان با انعقاد تفاهم‌نامه شیراز-نووی ‌ساد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز با تقدیر از مدیریت شهری شیراز و نووی ‌ساد، برای ایجاد این تفاهم‌نامه تصریح کرد: این توافق‌نامه و سند همکاری علاوه بر تقویت ظرفیت‌های این دو شهر، نقطه‌عطفی دیگر در روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان است که تقویت روابط دو کشور دوست را به همراه دارد. رشید حسن‌پور بانی به زمینه ایجاد بسترهای مختلف از طریق این هم‌افزایی ظرفیت شهری، اشاره و بر تثبیت و تقویت این ظرفیت‌ها تأکید کرد.
 تأکید رؤسای جمهور بر گسترش روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان
سفیر جمهوری صربستان در جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه شاهد امضای تفاهم‌نامه بین شهر زیبای شیراز با شهر نووی ‌ساد هستیم، اظهار کرد: این توافق‌نامه نه‌تنها بین شیراز و نووی ‌ساد، بلکه بین دو کشور ایران و صربستان در راستای تأکید رؤسای جمهور و گسترش روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان خواهد بود. دراگان تودورویچ خاطرنشان کرد: ابعاد این توافق‌نامه گسترده است و از امروز می‌توانیم تلاش کنیم که در زمینه‌های مختلف و نقاط قوتی که وجود دارد، توسعه روابط بین شیراز و نووی ‌ساد و در سطح کلان بین دو کشور صربستان و ایران از شیراز داشته 
باشیم. 
او با اشاره به اینکه در شیراز ظرفیت‌های متفاوت و خوبی داریم، ابراز امیدواری کرد که این راه جدید در ارتباطات دو کشور دوست مؤثر و منشأ اتفاقات خوب باشد. سفیر جمهوری صربستان در جمهوری اسلامی ایران به شهرت شیراز و شاعرانی پرآوازه همچون حافظ و سعدی در جمهوری صربستان اشاره کرد و خواستار تقویت تعاملات بین دو شهر که تقویت روابط دو کشور را به همراه دارد، شد.
گفتنی است، این توافق‌نامه همکاری در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری نظیر فرهنگی، سرمایه‌گذاری، فناوری اطلاعات و گردشگری با تأکید ویژه و تبادل تجربه در خصوص برنامه‌ریزی بر مبنای ظرفیت‌های طرفین 
خواهد بود.
 نگاهی به شهر نووی ‌ساد، پایتخت فرهنگی اروپا
نووی‌ ساد مرکز استان خودمختار وویوودینا، دومین شهر بزرگ جمهوری صربستان پس از بلگراد و مرکز مهم فرهنگی این کشور و مشهور به آتن صربستان است که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ به ترتیب عناوین پایتخت جوانان اروپا و پایتخت فرهنگی اروپا را به خود اختصاص داده است.
نووی ‌ساد سالانه میزبان رویدادهای معتبر بین‌المللی در حوزه‌های فرهنگی از جمله ادبیات، موسیقی کلاسیک و محلی، فیلم، ادبیات کودک، تئاتر و نمایش‌های موزیکال و عروسکی است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی